شماره ۳۸۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز مجلس شورای ملي
108 سال پیش، برابر با بیست و پنجم شهریور 1285 خورشیدی، اولین دوره انتخابات سراسری مجلس شورای ملی در ایران برگزار شد. این اتفاق در پی صدور فرمان مشروطيت و تصميم‏گيري درباره تأسيس مجلس شوراي ملي به وقوع پیوست. انتخاب چنين روزي كه با 27 رجب 1324 قمری، سالروز مبعث پيامبر اسلام (ص) همزمان بود، در جلسه روزهاي گذشته اشراف و اعيان به تصويب رسيده بود. نمايندگان دوره اول بر اساس ماده نخست نظامنامه تدوين شده، نه بر اساس رأی مردم، كه با رأی اصناف، شاهزادگان، علما، تجار و ملاكين انتخاب می‌‏شدند.

پایان پهلوی اول
73 سال پیش، برابر با بیست و پنجم شهریور 1320 خورشیدی، پهلوی اول پس از کناره‌گیری از مقام سلطنت رهسپار اصفهان شد. پس از این واقعه محمد علي فروغي که از نخست وزير شدنش بيش از 3 هفته نگذشته بود، به اتفاق علي سهيلي وزيرامور خارجه کابينه‌اش به ديدار سفيران انگلستان و شوروي شتافت و به آنان اطلاع داد كه رضا شاه همچنان كه آن دو دولت خواسته بودند از سلطنت كناره گيري كرده است. همسر و فرزندان پهلوي اول قبلا به اصفهان رفته بودند و تنها محمدرضا در تهران مانده بود.

اعدام عمر مختار در لیبی
83 سال پیش، برابر با شانزدهم سپتامبر 1931 میلادی، عمر مختار، مبارز استقلال طلب ليبيايى پس از یک محاکمه صحرایی توسط ارتش ایتالیا در 73 سالگی به دار آویخته شد. مختار با هجوم ارتش ايتاليا به كشور ليبي و استقرار در منطقه بن غازيِ ليبي، رهبري جنبش ملی ضدايتاليايى را برعهده گرفت و مبارزات خود را به همراه مردم محروم منطقه آغاز كرد. او طي سال‏های مبارزه، تلفات زيادی بر قواي بيگانه وارد كرد تا اين كه ايتاليايی‏ها بالاخره بر او غلبه كردند.


تعداد بازدید :  210