شماره ۳۸۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
میز خبر

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد
حذف کامل روغن پالم از شیر و لبنیات از اول مهر
شهروند| روغن پالم از اول مهر امسال به‌طور کامل از شیر و لبنیات حذف می‌شود.
دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت دیروز با اعلام این مطلب در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه دارویی ایران (ایران فارما) گفت: در زمینه روغن پالم سه مبحث وجود دارد. ابتدا آن‌که امسال واردات روغن پالم حدود 300‌هزار تن کاهش می‌یابد. به‌طوری‌ که ‌سال گذشته 700‌هزار تن از این روغن وارد کشور شده و امسال به کمتر از 400‌هزار تن می‌رسد.
دیناروند با اشاره به این‌که سرانه روغن پالم به ازای هر نفر چهارکیلوگرم کاهش می‌یابد، اظهار کرد: پیش از این سرانه روغن پالم برای هر نفر حدود 10کیلوگرم بود که در 6ماه دوم ‌سال به 6کیلوگرم کاهش می‌یابد.
رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر این‌که برای حفظ سلامت مردم با موارد افزودن غیرمجاز چربی گیاهی پالم به فرآورده‌های پرچرب لبنی با شدت برخورد و از آن جلوگیری خواهد ‌شد، گفت: افزودن مجاز روغن گیاهی پالم به برخی فرآورده‌ها مانند پنیر پیتزا حذف می‌شود. طبق توافقی که به صنعت در این زمینه صورت گرفته از اول مهرماه اضافه کردن این روغن به محصولاتی که پیش از این مجاز بوده نیز قطع می‌شود. به این ترتیب روغن گیاهی پالم به‌طور کامل از صنعت شیر و لبنیات حذف خواهد شد.
دیناروند همچنین گفت: البته توصیه دائمی ما به مردم آن است که از شیر و لبنیات کم‌چرب استفاده کنند.
رئیس سازمان و دارو همچنین گفت: محصولاتی هم که به صورت غیرمجاز از روغن گیاهی پالم استفاده می‌کردند نیز باید بگوییم که برخوردهای لازم در این زمینه صورت گرفته و متخلفان به دستگاه غذایی معرفی شده‌اند.

فردا با حضور عباس عبدی برگزار می‌شود
رونمایی از کتاب جنبش دانشجویی پلی‌تکنیک در کتابخانه ملی ایران
شهروند| مراسم رونمایی از کتاب جنبش دانشجویی پلی‌تکنیک فردا در محل کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.  
این مراسم از ساعت 16 تا 18چهارشنبه 26شهریور با حضور عباس عبدی نویسنده کتاب و سایر دست‌اندرکاران آن در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.
جنبش دانشجویی ایران بخش مهمی از جنبش سیاسی منتهی به انقلاب است و دانشکده‌ پلی‌تکنیک تهران (دانشگاه امیرکبیر کنونی) نیز یکی از پایگاه‌های مهم این جنبش بود که به همین دلیل نیز دوبار تا مرز انحلال پیش رفت.  
کتاب حاضر از یک‌سو دغدغه‌ نویسنده در پاسخ به این پرسش جامعه‌شناسی تاریخی است که چرا در ایران انقلاب شد و چرا اسلامی؟ و از سوی دیگر علاقه و ایفای دین نسبت به دانشگاه پلی‌تکنیک تهران است که خود نیز عضوی از دانشجویان سیاسی این دانشگاه بوده، از این‌رو کوشیده پاسخ به پرسش‌های دغدغه‌ اول خود را از طریق تحلیل جنبش دانشجویی پلی‌تکنیک از بدو تأسیس (۱۳۳۸) تا پیروزی انقلاب (۱۳۵۷) به‌دست آورد.  
هرچند تأکید نویسنده بر بخش اسلامی این جنبش دانشجویی است ولی تا آن‌جا که شرایط و امکانات اجازه داده سایر گرایش‌ها را نیز در تحلیل خود لحاظ کرده است.

جراحان عمومی ایران مهرماه گردهم می‌آیند
شهروند| جراحان عمومی ایران دوم تا چهارم مهرماه‌ سال‌جاری در سالن همایش‌های رازی گرد هم می‌آیند تا تازه‌های جراحی را ارایه دهند.
«پرویز دریایی» دبیر علمی کنگره سراسری انجمن جراحان عمومی ایران دوشنبه در یک نشست خبری با بیان این مطلب افزود: این کنگره با هدف نگرشی بر جراحی‌های کاربردی سرطان‌ها و با حداکثر امتیاز بازآموزی ویژه پزشکان عمومی و رشته‌های جراحی برگزار می‌شود.  او با اشاره به ارایه بیش از 100 مقاله، پوستر و سخنرانی در این کنگره، اظهار داشت: جراحی‌های الکتیو مانند فتق، کیسه صفرا، زخم اثنی‌عشر و توده‌های غیرسرطان که درمان آنها جنبه اورژانس ندارد، مورد بحث پزشکان جراح قرار می‌گیرد.
دریایی ادامه داد: در حاشیه برگزاری این کنگره، کارگاهی وِیژه جراحان و پزشکان عمومی با عنوان لیزر و لیزر لیپولیز و کاشت مو نیز برپا می‌شود.  او با اشاره به برخورداری شرکت‌کنندگان در این کنگره از امتیاز بازآموزی، تصریح کرد: در این کنگره پانلی تحت عنوان درمان اختلالات آب و الکترولیت ضایعات عروقی تا تنظیم سدیم و پتاسیم و همچنین پانلی درباره تومورها و بیماری‌های الکتیو ارایه می‌شود.


تعداد بازدید :  192