شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
سخنگوی دولت:
ورود دولت به انتخابات هیأت‌رئیسه نه شدنی است نه مقتضی
دستور رئیس‌جمهوری به سازمان مدیریت برای پرداخت نیازهای اعتباری المپیک

سخنگوی دولت برخی اخبار مبنی بر تغییر در کابینه ازجمله آنچه درباره تغییر وزیر کشور مطرح می‌شود را گمانه‌زنی دانست. او همچنین بار دیگر شایعات مبنی بر دخالت دولت در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس و حمایت از یکی از نامزدها را شدیدا رد کرد.
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت صبح روز گذشته با حضور در این خبرگزاری درپاسخ به برخی شایعات مبنی بر تغییر در کابینه ازجمله آنچه درباره تغییر وزیر کشور مطرح می‌شود را گمانه‌زنی دانست و گفت: این نوع گمانه‌زنی‌ها همیشه بعد از یک تحول یا یک انتخابات اتفاق می‌افتد و عده‌ای نظراتی دارند که مایلند تغییراتی رخ دهد یا بعضی‌ها فکر می‌کنند محصول هر تغییری در مجلس باعث تغییر در دولت خواهد بود.  نوبخت افزود: تحول در مجلس نوعی همگرایی با دولت است و ما مجلس دهم را همگراتر با دولت می‌دانیم. البته زمانی اتفاقی می‌افتد که مغایر با دولت است و دولت برای هماهنگی باید تغییر آرایش بدهد ولی الان لزومی احساس نمی‌شود و اینها را باید درحد گمانه‌زنی حساب کنیم. کارنامه برخی وزرا درخشان است به‌ویژه وزیری که انتخابات بسیار خوبی برگزار کرد و این انتخابات پرشور ناشی از حسن مدیریت در وزارت کشور بود و ما این گمانه‌زنی‌ها را خیلی جدی تلقی نمی‌کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره لغو کنسرت‌ها و واکنش دولت نسبت به این اتفاق تصریح کرد: برای برگزاری هر رخداد و تجمعی مرجعی تعیین می‌شود که قانونا آن را تأیید می‌کند یا نمی‌پذیرد. وقتی یک مرجع دیگر بیاید و از اختیاراتش استفاده و آن رخداد را لغو کند، قطعا بی‌ثباتی و عدم اعتماد به مراجع رسمی صدور مجوز کنسرت ایجاد می‌شود و کسانی که مجوز گرفته‌اند تا آخرین لحظه این اعتماد را نخواهند داشت که آیا برنامه‌شان برگزار می‌شود یا خیر.
سخنگوی دولت همچنین درباره انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس آینده و موضع دولت در این زمینه تأکید کرد: دولت اساسا آن حوزه را برای ورود خود مجاز نمی‌داند که بخواهد برای مجلس رئیس انتخاب کند. این نه شدنی است و نه مقتضی. این یک بحث کاملا درون مجلسی است و دولت در آن هیچ مداخله‌ای ندارد.
وی در ادامه اظهار کرد: ممکن است برخی از حامیان دولت به سمت یکی از این دو کاندیدا بروند. بالاخره درون مجلس هرکس یک سلیقه‌ای دارد. این‌که حامیان دولت در ائتلاف امید بوده‌اند و اکنون هم بخواهند در فراکسیون امید باشند و در مدیریت مجلس نظر بدهند، حق قانونی خودشان است اما باز تأکید می‌کنم که دولت در این عرصه ورود نخواهد کرد.
نوبخت با بیان این‌که پس از اجرایی‌شدن برجام بیش از 10 رئیس‌جمهوری،‌ 5 نخست‌وزیر،‌ 3 رئیس مجلس سنا و 20 وزیر امورخارجه به ایران آمده‌اند، اظهار کرد: این دیدارها نه برای تعارف بلکه برای ایجاد زمینه رشد کشور انجام می‌شود. ما در اقتصاد مقاومتی باید نگاه به بیرون هم داشته باشیم. در اقتصاد مقاومتی بهبود روابط همسایگان و استفاده از ظرفیت‌های جهانی تأکید شده است. در مقطعی بالاتر از مدیرکل را به کشورهای خود راه نمی‌دادند و بالاتر از این سمت هم به ایران نمی‌آمدند اما اکنون این دیدارها در این سطوح یکی از موفقیت‌های دولت است. البته ممکن است گفته شود این فرصت‌ها به فعلیت درنیامده اما به تدریج این فرصت‌ها عملیاتی می‌شوند که یک نمونه آن صدور مجوز 3‌میلیارد و418‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای 41 طرح است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تورم برای اردیبهشت‌ماه منفی 0.4‌درصد است. تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین 7.7دهم و در اردیبهشت‌ماه 6.8دهم‌درصد بود و تورم سالانه در فروردین 10.8 و در اردیبهشت 10.2درصد است. ازسویی 3‌سال است که روند کاهنده نرخ تورم درحال انجام است و رشد اقتصادی هم مثبت شده است. نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نگرانی‌هایی مربوط به برگزاری المپیک گفت: این موضوع برای دولت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین رئیس‌جمهوری به سازمان مدیریت دستور داده که نیازهای اعتباری رخداد بزرگ المپیک را فراهم کند، بنابراین در سازمان مدیریت از مسئولان همه فدراسیون‌ها دعوت کردیم تا با آنها رایزنی‌های لازم را انجام دهیم. سخنگوی دولت در مورد تأمین اعتبار برای المپیک گفت: دوماهه اول‌ سال بر پایه دو دوازدهم تمام تخصیص‌ها درنظر گرفته شد و از این به بعد هم تأمین اعتبارات مورد نیاز المپیک را درحد وسع خواهیم داشت و به صورت فوق‌العاده به این موضوع خواهیم پرداخت.
وی در رابطه با رخداد بزرگ هنری کشور و دریافت جایزه از جشنواره کن توسط دو هنرمند ایرانی گفت: این رخداد قابل فخر برای ایرانیان درعرصه جهان و هنر است که دو هنرمند ایرانی آقای فرهادی و حسینی موفق به دریافت این جایزه شدند و برای ایران افتخار آفریدند که قابل تقدیر و تقدیس است.
نوبخت به واکنش شهاب حسینی پس از دریافت جایزه از جشنواره کن اشاره کرد و گفت: آقای شهاب حسینی این افتخار را برخاسته از ملت بزرگ ایران دانست و آن را تقدیم به همه مردم ایران کرد که به ایشان به خاطر این افتخار تبریک گفته و از واکنش‌شان تشکر می‌کنیم.


تعداد بازدید :  92