شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
خبر

مجلس طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را اصلاح کرد
لزوم استعلام از اطلاعات سپاه به تصویب رسید
نمایندگان در آخرین جلسه علنی مجلس نهم به بررسی اصلاح موادی از طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس اعاده شده از شورای نگهبان پرداختند.
حجت‌الاسلام مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری که درجریان رسیدگی به طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص و مشاغل حساس در مجلس حضور داشت، ضمن مخالفت با بخشی از این طرح با تأکید بر این‌که این طرح باید در فضای مناسب‌تر و آرام‌تر مورد بررسی قرار گیرد، گفت‌: ایراداتی که شورای نگهبان به این طرح داشته، هنوز برطرف نشده و اشکالات طرح به قوت خود باقی است.
انصاری در ادامه با اشاره به اظهارات نمایندگان درباره‌ این طرح گفت: از صحبت‌های نمایندگان چنین برمی‌آید که عده‌ای می‌خواهند افراد جاسوس و قاچاقچی را در مناصب حساس بیاورند؛ درحالی ‌که بعد از انقلاب هم شرایط برای استعلام افراد وجود داشته است. ضمن این‌که وزارت اطلاعات هم حضور داشته است. البته ممکن است در موردی کسی نفوذ کرده باشد، مگر در همان نهادها و ارگان‌هایی که از آنها صحبت می‌شود، نفوذ نبوده است؟ ما فردی داشتیم که در همان‌جا نفوذ کرده بود و اعدام هم شده است. همین‌ سال گذشته انجام شد.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ادامه داد: از تریبون مجلس نباید به‌گونه‌ای صحبت کنیم که دولت می‌خواهد افرادی که شرایط لازم را ندارند، سر کار بیاورد. انصاری درخواست کرد این طرح در مجلس دهم مورد رسیدگی
 قرار گیرد.
علی مطهری نیز در ادامه به‌عنوان مخالف این طرح گفت: مهم‌ترین ایراد شورای نگهبان به طرح اعاده شده؛ همچنان پابرجاست، اصلاحاتی که صورت گرفته همچنان توانایی جلب‌نظر شورای نگهبان را ندارد اما مهرداد بذرپاش به‌عنوان موافق طرح گفت: برخی مشاغل حساس نیازمند حساسیت‌های ویژه‌ای است تا مسائلی نظیر مدیرعامل فراری یک بانک تکرار نشود.
در ادامه نمایندگان ماده یک، این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن؛ کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای دستگاه‌های تحت امر مقام معظم رهبری، قضائی و مشاغلی که برای انتصاب اشخاص در قانون اساسی تشریفات خاص ذکرشده، ضمن احراز تابعیت جمهوری اسلامی ایران و شرایط خدمت وظیفه عمومی موظفند در انتصاب افراد به مشاغل موضوع ماده 6 این قانون در مورد ضوابط مقرر در این قانون از مراجع سه‌گانه قوه‌قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه استعلام و نتایج آن را در انتصاب خود اعمال نمایند.کمال‌الدین پیرموذن به‌عنوان نماینده مخالف ماده 2 گفت: خواهان آن هستم که وزارت اطلاعات به‌عنوان تنها مسئول تجمیع اطلاعات به ایفای نقش بپردازد. حضور نهادهای دیگری به غیر از وزارت اطلاعات ممکن است زمینه‌ساز اعمال‌نظرهای شخصی را فراهم کند. نادر قاضی‌پور اما در موافقت با ماده مذکور گفت: مسأله اساسی مطرح درخصوص بحث خانواده افراد دو تابعیتی است که خانواده آنها درکشورهای بیگانه سکونت دارند. نمایندگان در ادامه با حذف مواد 3، 4 و 5 این طرح موافقت کرده و ماده 6 آن را نیز اصلاح کردند.

منصوری‌آرانی خبر داد: جلسه چند نماینده مجلس نهم برای احیای مجمع نمایندگان ادوار
نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس نهم در حاشیه آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از تلاش برخی از نمایندگان برای احیای مجمع نمایندگان ادوار مجلس خبر داد.
به گزارش ایلنا، عباسعلی منصوری آرانی از تلاش خود و چند تن از نمایندگان مجلس نهم برای احیای مجمع نمایندگان ادوار خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری آخرین جلسه علنی مجلس جلسه‌ای با تعدادی از نمایندگان مجلس نهم برگزار کردیم و درباره چگونگی احیای مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی که در چند سال گذشته فعالیتی ندارد، صحبت کردیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با تاکید بر اهمیت شکل‌گیری مجمع نمایندگان ادوار اعلام کرد: مشاوره به نمایندگان مجلس دهم و دیگر مسئولان نظام از جمله فعالیت‌های این مجمع خواهد بود و امیدواریم بتوانیم، تجربه‌ای که نظام در این سال‌ها در اختیار ما قرار داده را بار دیگر در اختیار نظام قرار دهیم.
منصوری‌آرانی در پایان با اشاره به حضور تعدادی از نمایندگان در این جلسه اعلام کرد: جواد هروی، سید حسین دهدشتی و حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا در این جلسه حضور داشتند و پیشنهادهایی را برای تشکیل مجمع نمایندگان ادوار مجلس مطرح کردند.

 


تعداد بازدید :  189