شماره ۳۸۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
بازار گسترده کالاهای لوکس در کشوری با اقتصاد بحرانی!
مردم: ارزهای نفتی غارت می‌شود

گروه اقتصادی شهروند| پس از گذشت نزدیک به یک‌سال از آزاد شدن نسبی واردات خودرو، با حجم موتورهای بالا، سخنگوی دولت اعلام کرد که واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی با تصویب هیأت دولت ممنوع شد. البته این موضوع تنها به خودرو محدود نمی‌شود و بازار سایر کالاهای لوکس با این آزاد شدن و
 ممنوع شدن‌های دوره‌ای مواجه است. حسین راغفر، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه درباره این موضوع می‌گوید: تصمیمات اقتصادی کشور براساس منافع گروهی خاص شکل می‌گیرد و منافع خواص در نظر گرفته می‌شود نه منافع عموم. واردات بسیاری از کالاهای لوکس و گرانقیمت نیز در دست قشر خاصی است که واردات یا ممنوعیت مقطعی آن براساس منافع این عده تنظیم می‌شود. او ادامه می‌دهد: اصولا کشوری که در شرایط تحریم به سر می‌برد نباید حجم گسترده‌ای از ارزهای خارجی آن صرف واردات کالاهای لوکس شود اما چنین اتفاقی می‌افتد چون خواص برای بازار تصمیم می‌گیرند و در شرایط ممنوعیت مقطعی نیز این افراد با استفاده از این ممنوعیت کالاهای لوکس موجود در بازار را گران‌تر می‌فروشند و سود بیشتری به جیب می‌زنند. نظرات مردم در این‌باره را می‌خوانید:  
بوکانی: حقوق مصوب ایرانی‌ها 600‌هزار تومان و بازار ایران سرشار از کالاهای چند صد میلیونی و میلیاردی! واقعا جالبه.
محمدعلی: کشوری که تولید اندکی داره روز به روز مصرف‌گرا‌تر می‌شود. این یعنی غارت.   
طلایی: آتیش می‌زنیم به نفت‌مون! اونایی‌که بارشونو بستن مهاجرت می‌کنن  به کشورهای لوکس. کشور غارت شده و بدون نفت هم می‌مونه برای ما بدبخت و بیچاره‌ها.   
یغما: کالاهای مصرفی سانفرانسیسکو و موناکو در بازار کشور جهان سوم با اقتصاد بحران زده! این خودش به تنهایی گویای فساد و رانت اقتصادیه.  
ناشناس: پولشو دارن می‌خرن. ما هم که
نداریم  نمی‌خریم.  
صمدی: متاسفانه مردم این‌قدر مصرفی شدن که همسایه ما در جنوب شهر تهران خودروی کوپه خریده! حالا با چند‌سال پس‌انداز و چقدر
 اقساط بماند.   
ناشناس: من در یک  شهرستان کوچک با  50‌هزار نفر جمعیت  زندگی می‌کنم. یه همشهری ما اولین مدل مازراتی گرن کاپریو‌ رو وارد ایران کرد. یک‌میلیارد و 200‌میلیون خریده و... چشم‌و‌هم‌چشمی بیداد می‌کنه.  
عمیدی: منافع ملی نقشی در سیاست‌های اقتصادی نداره و این نکته بحران اقتصادی و تورم دو رقمی ما است. 


تعداد بازدید :  182