شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
میز خبر

کاهش نسبت مصرف مواد مخدر بین زنان و مردان
ایسنا| مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه امروز شاهد سوق داده شدن مصرف موادمخدر از مردان به سوی زنان در جامعه هستیم و همین کوچک‌شدن نسبت مصرف موادمخدر بسیار نگران‌کننده است.
احمد حاجبی با اشاره به مراکزدرمانی موادمخدر درکشور ادامه داد: درهمین راستا، بیش از 6‌هزار مرکزدرمانی وابسته به مواد داریم که در این مراکز معتادان از طریق داروهای آگونیست تحت درمان قرار می‌گیرند.
او یادآوری کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی، درمان و کاهش آسیب‌های ناشی از سوءمصرف مواد در سال‌های اخیر درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست (شبه مواد‌مخدر) است که هدف اصلی آن بازگرداندن بیمار به یک زندگی عادی و جذب مجدد وی به جامعه است.  این مسئول تصریح کرد: در این مراکز بیش از 500‌هزار نفر تحت درمان هستند، اگر چه مدعی آن نیستیم که چنین ظرفیتی درحد کمال است، ولی به ‌نظر می‌رسد این میزان ظرفیت درمانی در نوع خود، میزان قابل توجهی بوده و پاسخگوی سیستم است. مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت به سوق داده شدن الگوی مصرف از موادمخدر به سمت مواد محرک صنعتی اشاره کرد و افزود: طبق پژوهش‌هایی که انجام شده است، در گذشته مصرف موادمخدر در بین مردان و زنان 9 به 1 بود که درحال حاضر این رقم 6 به 1 و 4 به 1 رسیده و این زنگ خطری بوده و نگران‌کننده است.

ورود وزارت کشور به «ازدواج سفید»
ایلنا| معاون فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت از ورود وزارت کشور به موضوع «ازدواج سفید» خبر داد.  محمد اسلامی درباره ازدواج‌ سفید درکشور گفت: در ازدواج‌های سفید افراد معمولا بچه‌‌دار نمی‌‌شوند و زمان فرزنددارشدن را از دست می‌دهند.
او ادامه داد: با افزایش ازدواج‌های سفید؛ انتظارات مبنی بر ارتقای میزان باروری درکشور محقق نمی‌‌شود و اگر تعداد افرادی که ازدواج سفید دارند؛ زیاد شود؛ تأثیر منفی آن روی نرخ باروری کلی بیشتر است.
اسلامی با بیان این‌که در ازدواج سفید به ‌دلیل اجتناب زوجین از فرزنددارشدن؛ سن مناسب باروری نیز از دست می‌رود و بسته به مدتی که این روند ادامه پیدا کند، افراد با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند، گفت: بعد از مدتی که این افراد تصمیم به ازدواج و فرزنددارشدن می‌گیرند، با افزایش سن و مشکلات باروری در سن بالا مواجه می‌‌شوند و در برخی مواقع چون سن مناسب را پشت‌ سر گذاشته‌اند، بچه‌دار نمی‌شوند.
او تأکید کرد: روی موضوع ازدواج سفید درکشور کار می‌شود؛ به‌طوری که در این زمینه ستادی در وزارت کشور با ریاست قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی تشکیل شده است که درکنار چند مسأله دیگر، مسأله ازدواج سفید را نیز بررسی می‌‌کند و احتمالا در آینده نزدیک گزارش‌های آن اعلام می‌شود.
محمداسماعیل مطلق (مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت) هم درباره آمار ازدواج‌های سفید درکشور با بیان این‌که آماری در این زمینه وجود ندارد، اظهار کرد:     وظیفه ما ترویج ازدواج سالم است و در این زمینه روی ازدواج‌هایی که ثبت شده است؛ فعالیت می‌کنیم. او با اشاره به این‌که اگر افرادی هستند که تصمیم به چنین کاری دارند، ما آمادگی داریم که از بعد سلامت به این افراد مشاوره بدهیم و اختلالاتی که در سلامت افراد ایجاد می‌‌کند را برای آنها شرح دهیم، گفت: ما متولی سلامت جامعه هستیم و حاضریم به‌ دلیل این‌که ازدواج سفید در سلامت فرد و جامعه اختلال ایجاد می‌‌کند، در این زمینه کمک کنیم؛ ولی آماری از ازدواج‌های سفید نداریم.

برابری «سوادآموزی در شهر و روستا» پس از ۲۰ سال
ایلنا| رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد: با اجرای برنامه‌های مشترک سازمان سوادآموزی و معاونت امور زنان، ۳‌هزار زن و دختر عشایری باسواد شدند.  علی باقرزاده با اعلام این‌که‌ سال گذشته ۵۱۲‌هزار نفر را تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی بردیم، اظهار داشت: حدود ۳۰۰‌هزار نفر از این تعداد بی‌سواد مطلق بودند و مابقی یا دوره تحکیم سواد یا دوره دوم سواد «دوره توسعه سواد» را طی می‌کردند. او با اشاره به این مطلب که از این ۵۱۲هزار،  ۷۵‌درصد از بین زنان روستایی و حدود ۵۰‌درصد از مناطق شهری بودند، گفت:   این اتفاق بسیار مهمی است که اقبال به آموزش و سوادآموزی در نقاط شهری زیاد شده ‌است؛ درطول ۲۰‌سال گذشته این نسبت را نداشتیم که تحت پوشش‌های سوادآموزی شهر و روستا با هم برابر باشند. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این‌که در‌سال گذشته درمجموع حدود ۲۴‌هزارو۶۰۰ اتباع خارجی را آموزش دادیم، افزود: از این تعداد، ۸۱ درصدشان در گروه سنی زیر ۴۰‌سال بودند و همچنین حدود ۲۳‌هزار کودک و نوجوان زیر ۱۹‌سال تحت پوشش را قرار دادیم و این هم اتفاق مهمی درکنار سیاست‌های آموزش‌وپرورش به منظور انسداد مبادی بی‌سوادی است.


تعداد بازدید :  136