شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
درجلسه دیروز شورای شهر تهران مطرح شد
تخلف 46‌هزار متری در پهنه فضای سبز شهر تهران
انتقاد اعضای شورای شهر از بی‌توجهی به برنامه 5ساله شهر تهران و ساختار غیرپاسخگوی شهرداری تهران

شهروند: شورای شهر تهران دیروز طبق معمول جلسه علنی داشت. دراین جلسه اعضا از بی‌توجهی شهرداری به برنامه پنج‌ساله شهر تهران و ساختار غیرپاسخگوی شهرداری و شیوه اولویت‌بندی پروژه‌ها در شهرداری انتقاد کردند. این جلسه همچنین برای دقایقی به علت اعتراض اسماعیل دوستی به مطرح‌شدن نامش به‌عنوان مخالفت طرح صیانت از باغ‌های شهر متشنج شد.
علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران یکی از منتقدان این جلسه بود که از شهرداری به‌ خاطر این‌که بدون توجه به برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران حرکت کرده است، انتقاد کرد. به اعتقاد او «نه شورا و نه شهرداری» هیچ‌کدام پیگیر این برنامه نیستند.  
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از این‌که جلسه‌ شورای راهبری پایش برنامه پنج‌ساله که قرار بود با حضور شهردار و معاونان آن برگزار شود، هرگز برگزار نشد، هم گلایه کرد و گفت: «انگار اهمیت برنامه پنج‌ساله برای خود شهردار هم جا نیفتاده است».
به گفته او، انحراف‌های شهرداری از برنامه پنج‌ساله شهر درحوزه‌های مختلف به این شرح است: «حوزه مدیریت اجتماعی و فرهنگی 36درصد، حوزه مدیریت و حمل‌ونقل ترافیک 28درصد، حوزه مدیریت خدمات شهری 23درصد، حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری 30‌درصد انحراف، حوزه ماموریتی مدیریت و هوشمندسازی 15درصد».  
به گفته دبیر، براساس خلاصه نتایج بررسی کمیته عمران درباره گزارش شهرداری از 14 موردی که بررسی شده است، پیشرفت در احکام مرتبط در سه مورد خیلی ضعیف، هفت مورد ضعیف و چهار مورد مطابق برنامه بوده است. در ارزیابی کمیسیون برنامه و بودجه از 80 مورد بررسی شده، 15 مورد مطابق برنامه، 23 مورد بسیار ضعیف و 11 مورد هم اصلا گزارشی ارایه نشده است.
تخلف 46‌هزار متری یک تعاونی در پهنه فضای سبز افشا شد
درجلسه دیروز محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران هم جزییات تخلف 46‌هزارمتری یک تعاونی مسکن در تهران را تشریح کرد. او با انتقاد از عملکرد شورای معماری مناطق، پرده از تخلف 46‌هزارمتری در یکی از ساختمان‌های تهران برداشت و گفت: 46‌هزار متر تخلف توسط یک تعاونی در پهنه G (فضای سبز) ثبت شده که گویا پرونده این تخلف در شورای شهر سوم باز بوده و حتی رأی کمیسیون ماده 100 را نیز دارد.
سالاری دراین جلسه از بیان جزییات این خبر خودداری کرد و وعده داد، در یک نشست خبری درباره این تخلف صحبت کند. با این حال مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با حضور درجمع خبرنگاران گفت: مشاور طرح تفصیلی این پهنه را G محسوب نکرده و تعاونی مربوطه   براساس پهنه مسکونی ساخت‌وسازهای خود را آغاز کرده است.
به گفته چمران مشاور «در اثر اتفاقاتی که شاید بتوان آن را اشتباه عنوان کرد» این پهنه را مسکونی تشخیص داده بود که نهایتا این مسأله برای بررسی به کمیسیون ماده 5 ارجاع داده و پهنه این منطقه اصلاح شد. رئیس شورای شهر تهران با بیان این‌که قرار شد شهرداری نسبت به تبدیل این زمین به فضای سبز اقدام کند، گفت: گویا پرونده تخلفاتی نیز برای این تعاونی ثبت شده که پرونده در کمیسیون ماده 100 درحال پیگیری است.
لزوم توقف بارگذاری جمعیتی در تهران
دراین جلسه بار دیگر محمدسالاری صحبت کرد و این‌بار خواستار «بازنگری جدی در طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران» شد.  به گفته او، امروزه درکشورهای توسعه‌یافته از طرح‌های جامع بلندمدت عبور کرده و به سمت برنامه‌ریزی‌های غلتان رفته‌اند.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با اشاره به این‌که میزان نرخ رشد جمعیت شهری در شهر تهران در دهه‌های گذشته به تدریج کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: این درحالی است که درمجموعه شهری تهران و شهرهای اقماری آن با نرخ رشدی بین 5 تا 5/7‌درصد مواجه بوده‌ایم و آنچه جای نگرانی جدی دارد، این است که گسترش شهرنشینی به سمت شهرهای اقماری مجموعه شهری تهران رفته به‌طوری که در‌سال 1335 استان تهران دارای 3 کانون شهری بوده و درحال حاضر تعداد کانون‌های شهری از مرز 50 عبور کرده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر معضلات مجموعه شهری تهران را هم به این شرح اعلام کرد: براساس گزارش موسسه مرسر، شهر تهران با درنظر گرفتن شاخص‌های کیفیت زندگی جزو بدترین کلانشهرهای دنیا محسوب می‌شود که با درنظر گرفتن شاخص‌های فراملی و جهانی بودن هنوز در رده سیاه چاله‌ای درقیاس با سایر کلانشهرهاست، چراکه شهر تهران به‌رغم تلاش‌های خوبی که در دهه‌های اخیر صورت پذیرفته، با بی‌برنامگی و بی‌قاعدگی شکل گرفته است.
کشته‌شدن سالانه 10 تا 15 نفر در قهوه‌خانه‌های منطقه 12
رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم دیروز از «ساختار غیرپاسخگوی» شهرداری تهران انتقاد کرد و تنها راهکار خروج از این شرایط را روی آوردن به «روش‌های نوین علمی» دانست.  
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان این‌که مدیریت فعلی قصد استفاده از تکنولوژی‌های روز را ندارد، اضافه کرد: استفاده از روش‌های به‌روز دنیا، منجر به شفاف‌سازی عملکرد می‌شود و به دنبال آن باید پاسخگو باشند. اگر قصد استفاده از این روش‌های به‌روز و علمی داشته باشند، تجربیاتی وجود دارد و می‌توانند از آن تجارب استفاده کنند.
دراین جلسه همچنین اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از عملکرد شهرداری تهران در اولویت‌بندی پروژه‌ها انتقاد کرد. او با اشاره به این‌که بودجه شهرداری در شورای شهر تصویب شده و درجلسه‌ای پروژه‌ها اولویت‌بندی شد و بعضی از پروژه‌ها نیز در اولویت‌های بعدی یا فاقد اولویت معرفی شدند، گفت: این اقدام باید توسط کمیته برنامه و بودجه یا رئیس شورا به اطلاع اعضا برسد.
در این جلسه همچنین دبیر شورایاری منطقه 12 هم گزارشی از وضع این منطقه ارایه کرد. به گفته میکائیل سعید، 50‌درصد منطقه 12 را بافت فرسوده فرا گرفته است و درمقابل این بافت، تنها 3 سوله مدیریت بحران وجود دارد.
او با اشاره به این‌که سالانه ۱۰ الی ۱۵نفر در قهوه‌خانه‌های منطقه ۱۲ با چاقوکشی کشته و بالغ بر ۵۰۰نفر نیز به زندان‌ها می‌روند، گفت: به دلیل جمعیت‌گریزی اهالی منطقه12، خانه‌ها تبدیل به پاتوق و انبار کالاها شده و مسئولان باید آستین همت بالا زده و به ایجاد تحول در این منطقه کمک کنند.
اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم دراین جلسه فرصت پیدا کرد تا بار دیگر به اعضایی که او را مخالف طرح صیانت از باغ‌های تهران معرفی کرده بودند، پاسخ دهد. او در تذکر پیش از دستور خود با انتقاد از مصاحبه یکی از اعضای شورای شهر و بردن نام او در ردیف مخالفان طرح حفاظت و صیانت از باغات گفت: در واقعیت ما مخالف طرح صیانت از باغات نبودیم و عنوان کردیم که قانون قبلی محکم‌تر است و حتی حقانی و حافظی جزو امضاکنندگان برگشت طرح به کمیسیون مربوطه بودند و حالا در رسانه‌ها عنوان کردند که ما با این طرح مخالف بودیم.
او که درواقع به مصاحبه رحمت‌الله حافظی و محمد حقانی اشاره می‌کرد، با صدای بلند درصحن شورای شهر گفت: چرا عوام‌فریبی می‌کنید، درحالی‌ که خودتان نیز به برگشت این لایحه ضعیف رأی داده‌اید.
دوستی با بیان این‌که باید مراقب کارشناسانی بود که به اعضای شورای شهر خط می‌دهند، آنها را «افرادی مریض» دانست و در ادامه گفت: من 3‌سال شهردار منطقه 3 بودم و روی یک پاکت سیگار برای من نامه نوشتند که باید درختان یک زمین را قطع کنم، این کار را انجام ندادم و عزل شدم، حالا آنها مدافع درخت شدند و ما حامی قطع درختان معرفی می‌شویم.

 


تعداد بازدید :  183