شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
رئیس سازمان غذا و دارو از فاز جدید فروش داروهای قاچاق پرده برداشت
ارتباط معنی‌دار بعضی پزشکان با شبکه قاچاق داروی ناصرخسرو
90‌درصد بازار دارویی ناصرخسرو در اختیار پاسخگویی به نیازهای غیرقانونی است

شهروند|  ارتباط بعضی پزشکان ایرانی با شبکه قاچاق دارو و نقشی که آنها در بازار خرید و فروش دارو در خیابان ناصرخسرو ایفا می‌کنند؛ موضوع جدیدی است که بعد از سال‌ها بحث و تبادل نظر درباره شبکه قاچاق و فروش دارو در خیابان ناصرخسروی تهران، حالا از زبان یک مقام وزارت بهداشت اعلام شده است. «رسول دیناروند»، رئیس سازمان غذا و دارو دیروز با بیان این موضوع گفت که 90‌درصد بازار دارویی ناصرخسرو در اختیار پاسخگویی به نیازهای غیرقانونی است: «البته گاهی پزشک دارویی را خارج از لیست دارویی تجویز  و این موضوع بیماران را در بازاری مانند ناصرخسرو سرگردان می‌کند. در اینجا پزشک بی‌انصافی می‌کند. اگر دارویی در بازار ایران وجود ندارد و تأیید نشده، تجویز شود باید شبکه قاچاقی برای پاسخگویی به آن شکل بگیرد و ما اطمینان داریم بعضی از این پزشکان می‌توانند با شبکه قاچاق ارتباط داشته باشند؛ چرا که اگر چنین دارویی تجویز نشود، قاچاق هم پا نمی‌گیرد.» او گفت:  «به هرحال باید توجه کرد که 90‌درصد بازار ناصرخسرو برای پاسخگویی به بیماران نیست بلکه جهت پاسخ به نیازهای غیرقانونی مانند سقط جنین غیرقانونی، دوپینگ، مواد مخدر، داروهای جنسی و... است و از طرفی داروهای بیماران سرطانی عمدتا وارداتی است و دولت 90‌درصد از آنها حمایت می‌کند؛ به‌طوری که 1000‌میلیارد تومان در این زمینه برای حمایت از بیماران سرطانی اختصاص داده شده است، بنابراین دسترسی بیماران سرطانی به داروهایشان عالی است.»
رئیس سازمان غذا و داروی کشور ادامه داد: «البته گاهی بعضی پزشکان دارویی را برای بیمار تجویز می‌کنند که در فهرست دارویی ما وجود ندارد، بنابراین بیمار در مراکزی چون ناصرخسرو سرگردان می‌شود.» او در سه‌سال اخیر در هر ماه دو فرآورده دارویی که در ایران وجود نداشت، وارد بازار ایران شد: «البته نگاه ما باید به تولید داخل باشد و باید افتخار کنیم که یک داروی تولیدی ما در 50 کشور عرضه شود یا 50‌درصد فروشش در خارج از مرزهای ایران باشد. من اطمینان دارم که چنین اتفاقی امکان‌پذیر است زیرا از نظر توانمندی‌های علمی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، نیروی انسانی ماهر و... شرایط خوبی داریم و امیدواریم چند‌سال دیگر به تراز مثبت تجاری برسیم، یعنی صادرات ما بیش از واردات ما باشد.»
دیناروند همچنین گفت: «در حال حاضر دستاوردهای ما این است که وابستگی‌های ارزی را کاهش دهیم و روزبه‌روز واردات‌مان را کمتر کنیم. این اقدامات به صنعت نیز کمک می‌کند. زمانی که می‌گوییم در چهار‌سال گذشته سهم واردات دارو در کشور بیش از 40‌درصد بوده و امسال به 30‌درصد رسیده است، یعنی صنعت دارویی کشور در این زمینه کار کرده است. بنابراین همین راه را ادامه می‌دهیم و با اطمینان می‌گوییم که می‌توانیم حتی در‌ سال آینده به این هدف برنامه ششم توسعه یعنی رسیدن سهم صنعت در بازار داخلی که 75‌درصد است، برسیم.»
رئیس سازمان غذا و داروی کشور در پاسخ به سوالی درباره قیمت دارو در ‌سال 95 گفت: «از آنجایی که مسئول قیمت‌گذاری دارو و تعیین استراتژی قیمت دارو، سازمان غذا و دارو است، از نیمه دوم ‌سال 92 تاکنون این استراتژی تغییری نکرده و در‌ سال 95 نیز همین مسیر را ادامه می‌دهیم؛ به‌طوری که در زمینه داروهای خارجی استراتژی ما این است که سختگیرانه عمل کنیم و سیاست ما کاهش قیمت داروهای خارجی است. باید توجه کرد که میانگین داروهای وارداتی ما در ‌سال 93 و 94 به میزان هشت‌درصد کاهش قیمت داشته است.»
دیناروند با اشاره به استراتژی سازمان غذا و دارو در زمینه داروهای تولید داخل ادامه داد: «در این زمینه سیاست ما کاهش قیمت داروهای داخلی نیست؛ چراکه قیمت داروهای داخلی پایین است و این‌که انتظار داشته باشیم، قیمت آنها کمتر شود، درست نیست. بنابراین استراتژی ما درباره داروهای تولید داخل این است که هیچ دارویی زیان‌ده نباشد و بر همین اساس اعلام کردیم داروهایی که زیان‌ده هستند و این موضوع باعث می‌شود که کیفیت‌شان کاهش یابد یا دچار بحران در دسترسی شوند، در حد معقول اصلاح قیمت شوند. البته باید توجه کرد که میانگین افزایش قیمت دارویی ما در حد تورم است؛ برای مثال اگر در ‌سال 94 میزان تورم 13‌درصد بوده است، میانگین قیمت کل داروهای داخلی نیز در همین حدود اعمال شده است. از طرفی با توجه به کاهش قیمت داروهای وارداتی، افزایش قیمت داروهای داخلی از حد تورم نیز کمتر بوده است.»
دیناروند ادامه داد: «امیدوارم در مجلس تجویز داروهای خارج از فهرست ممنوع و تجویز چنین داروهایی تخلف محسوب شود؛ چراکه ما یک فهرست دارویی رسمی در کشور داریم که پزشکان برجسته آن را تعیین می‌کنند، البته نگرانی بیماران را درک می‌کنیم؛ به همین دلیل هم واردات دارو را صفر نکردیم به‌طوری که اکنون یک‌میلیارد تومان واردات دارو در کشور انجام می‌شود. هنوز عدد صادرات دارویی ما امیدوارکننده نیست، البته نسبت به چهار‌سال قبل افزایش داشته است اما از آن راضی نیستیم. رقم مطلوب ما رسیدن به تراز مثبت است، به‌طوری که باید صادرات‌مان بیش از واردات باشد و اگر یک‌میلیارد واردات باشد، صادرات ما بیش از این عدد باشد.»


تعداد بازدید :  149