شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر:
نگهداری اجباری معتادان در مراکز ماده 15 حکم «آدم‌ربایی» دارد

ایسنا| معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتقاد دارد که مهم‌ترین راهکار در مسیر مبارزه با موادمخدر، پیشگیری اولیه است که امکان حصول آن با توسعه مشارکت‌های مردمی محقق می‌شود.
پرویز افشار سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر کشور را شامل پنج بخش؛ پیشگیری اولیه، درمان، مقابله با عرضه، کاهش آسیب و اجتماعی‌شدن مبارزه ذکر و خاطرنشان کرد: ایران همواره در زمینه اجرای شاخص‌های مقابله با عرضه مواد مخدر جزو موفق‌ترین کشورها معرفی شده است.
او با بیان این‌که سالانه 20 تا 30‌درصد از مواد مخدر ورودی از کشور افغانستان در مرزهای کشور کشف می‌شود، افزود: جدیت، مجاهدت و تلاش و احساس مسئولیت عوامل مختلف این مهم را رقم زده و شهادت بیش از 20‌هزار نفر در عرصه مبارزه با مواد مخدر خود گویای مجاهدت‌ها در این زمینه است. افشار در خصوص اجرای طرح اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر که از ‌سال گذشته به دستور وزیر کشور در حال اجراست، گفت: اساس اجرای این طرح درگیر کردن همه مردم بود تا با توانمند شدن گروه‌ها و اتکا به مباحث علمی و برنامه‌های اجتماعی شاهد کاهش میزان استفاده از مواد مخدر در کشور باشیم. افشار درخصوص نظارت بر عملکرد بخش خصوصی، درمان اعتیاد را یکی از موضوعات مهم مدنظر این ستاد عنوان و اضافه کرد: مشکل اصلی تعدد مراکز درمان و کمبود نیروی انسانی در تیم‌های نظارتی است و به همین دلیل نظارت عالیه مستمر با تواتر و فواصل کم انجام نمی‌شود. او برخورد با چنین مراکزی را بسیار سخت‌گیرانه توصیف و تصریح کرد: ما در مراکز ماده 15 به هیچ عنوان درمان اجباری نداریم. تنها مراکز ماده 16 مجاز به جمع‌آوری و درمان معتادان متجاهر هستند و اگر در نقطه‌ای مراکز ماده 16 وجود نداشت، با حکم قاضی این‌گونه افراد در مراکز ماده 15 نگهداری می‌شوند.
او تصریح کرد که انتقال و نگهداری اجباری معتادان در مراکز ماده 15، غیرقانونی است و حکم آدم‌ربایی را دارد که منجر به برخورد قانونی خواهد شد. افشار یادآور شد که هم‌اینک در کشور 89‌درصد از مراکز درمان اعتیاد خصوصی و تنها 10 تا 11‌درصد دولتی است و فارس هم در این زمینه از استان‌های پیشتاز محسوب می‌شود.
افشار همچنین اقدامات انجام شده در بحث مبارزه با تولید مواد مخدر صنعتی خصوصا شیشه در کشور را موجب گران‌شدن این ماده مخدر عنوان و اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم شیشه به واسطه مبارزه مطلوب نیروی انتظامی از 15 به 80‌میلیون تومان رسید و الان قیمت این نوع موادمخدر 40 تا 50‌میلیون تومان است.
او تأکید کرد: اگر مواد مخدر سنتی بعد از 8 تا 10‌سال موجب بروز عوارض جدی و خیابانی شدن معتادان بشود، مواد مخدر صنعتی ظرف مدت 2 تا 4‌سال این تأثیر را دارد و در خوشبینانه‌ترین حالت، 6‌سال این روند به‌طول می‌انجامد.


تعداد بازدید :  148