شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از برگزاری نخستين المپیاد ویژه غنچه‌های هلال‌احمر
رقابت جوانه‌ها

 طیبه مقدم |  المپیاد جوانه‌ها نخستين المپیادی است که برای غنچه‌های هلال در نظر گرفته شده است؛ این المپیاد رقابتی است که آموزش، بازی و تفریح را در بر دارد و تأثیر شگرفی را بر داشتن امدادگران آینده کشور می‌گذارد. به گزارش «شهروند» نخستين المپیاد جوانه‌ها در سطح استانی به همت سازمان جوانان هلال‌احمر و با هدف آشنایی کودکان با اهداف جمعیت هلال‌احمر و یادگیری اصول کمک‌های اولیه ضمن آشنایی با شماره ندای امداد برگزار شده است و بر ایجاد این توانایی که کودکان بتوانند در مواقع بحرانی مانند زلزله خود را از حوادث مصون بدارند، تأکید می‌کند. اساسا این طرح به صورت پایلوت در چند استان برگزار شده که گفت‌وگو با معاونین امور جوانان آن می‌تواند ما را از روند برگزاری این المپیاد با خبر کند. به‌خصوص این‌که هریک از استان‌ها در کنار آموزش‌ها، برنامه‌های شادی و بازی را برای بچه‌ها برنامه‌ریزی کردند تا برگزاری این المپیاد هم جنبه آموزش و هم جنبه تفریح را در برداشته باشد.
آموزش امدادی این‌بار برای جوانه‌های محروم باجرودی در اصفهان
معاون امور جوانان استان اصفهان در مورد روند برگزاری این المپیاد توضیح می‌دهد: «ما پس از این‌که دستورالعمل اجرای این طرح را دریافت کردیم، تصمیم گرفتیم یکی از استان‌های (شهر) محروم استان اصفهان را برای اجرای این طرح انتخاب کنیم تا اقلامی که می‌خواهیم در پایان این المپیاد به بچه‌ها بدهیم؛ همین اتفاق هم افتاد و پس از هماهنگی با مرکز آفرینش و پیش‌دبستانی قرار شد المپیاد جوانه‌ها از 12 اردیبهشت آغاز شود و طی دو تا سه روز آموزش، پایان یابد. خانبازی می‌افزاید: «دو روز قبل از آغاز المپیاد 100 نفر از اعضای این مرکز در دو شیفت آموزش ديدند و برای شرکت در المپیاد آمادگی کامل را کسب کردند.» به گفته او برگزاری مانور زلزله به شکل یک بازی و تشخیص محل‌های ایمن از غیر‌ایمن هنگام بازی و کمک به مصدومان از برنامه‌هایی بود که در مرکز این پیش‌دبستانی برگزار شد و ما‌بقی برنامه‌ها در یک خانه باغ قدیمی و زیبا اجرا شد. در این مکان غنچه‌های هلال سرود می‌خواندند. هر یک از آنها نام یکی از اقلام امدادی را بر روی خود گذاشته بودند و به شکل‌های مختلفی از آن اقلام بازی می‌کردند و توضیح می‌دادند که چه کاری را می‌کنند و با داستان و شعر وسایل کیف امدادی را معرفی می‌کردند. اصفهانی‌های هلال‌احمری در حین این برنامه کتاب غنچه‌های امدادگر که نخستين کتاب تالیف شده ویژه غنچه‌ها بود، را هم رونمایی کردند.
طراحی یک بازی ابتکاری برای غنچه‌های سمنانی
 استان سمنان نخستين استانی است که استارت المپیاد جوانه‌ها را با حضور 40 غنچه هلال زد. آنها در این المپیاد بازی‌اي را برای آموزش کمک‌های اولیه طراحی می‌کنند که شبیه به بازی منچ است. این طرح ابتکاری که نام آن «هم بازی هم شادی هم آموزش امدادی» بود، آن‌طور که مسئولان اجرایی در سمنان می‌خواستند، به خوبی جواب داد و استقبال بسیار خوبی از آن شد. زرگر، معاون امور جوانان این استان توضیح می‌دهد: «دو گروه 20 نفره به صورت جداگانه از پسر و دختر که هر یک به 4 گروه 5 نفره تقسیم شده بودند، در این بازی رقابت کردند. آنها 12 اردیبهشت مسابقه را با حضور معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان و همچنین اولیای غنچه‌های هلال برگزار کردند. بسیاری از اولیا از این‌که بچه‌ها چنین مطالب آموزشی را با تفریح و سرگرمی یاد می‌گیرند، ابراز رضایت می‌کردند. صدای بچه‌ها و هیجان سرشار از انرژی آنها در فضایی که برای بازی آنها مهیا شده بود، طنین‌انداز بود و این امدادگران کوچک برای نخستين‌بار امدادگری را در قالب یک بازی تجربه کردند. جالب بود کسانی که بیننده این آموزش بودند، هم این مطالب آموزشی را یاد گرفتند و هم شرکت در این المپیاد را از همکاران هلال احمری جویا شدند.» معاون امور جوانان استان سمنان می‌گوید:  «قطعا با این استقبال و تاثیرگذاری‌اي که ما در استانمان دیدیم، این المپیاد قابلیت ارتقای سطح آموزشی و گستردگی در تمام استان را برای سال‌های آینده دارد.»
«مدد» و «مهربان» برای ارایه آموزش‌ها همبازی جوانه‌ها
 «مدد» و «مهربان» دو عروسک هلال‌احمری در رأس المپیاد جوانه‌های استان گلستان قرار می‌گیرند و این دو کاراکتر که لباس‌های مدد و مهربان را بر تن کرده بودند، همبازی غنچه‌های گلستانی می‌شوند. در این استان هم 40 غنچه در المپیاد شرکت می‌کنند و رقابت خوبی میان آنها صورت می‌گیرد. حضور مدد و مهربان در کنار مربیان مهد برای آموزش به بچه‌ها بسیار موثر به نظر می‌رسد؛ چرا که دیدن این عروسک‌ها آن هم از نزدیک برای هر کودکی جالب و جذاب است. همین موضوع تأثیر آموزش‌های امدادی را برای این بچه‌ها دوچندان می‌کرد. معاون امور جوانان این استان می‌گوید: «این المپیاد حرکت خوبی  برای فعالیت کانون‌ها ایجاد کرد. پیش از این آموزش‌ها در غنچه‌های هلال یک روند صوری را به خود گرفته بود و کاربرد کمتر و فضای رقابتی کمتری را تجربه می‌کرد؛ اما با این المپیاد رنگ و شکل تازه‌ای را به خود گرفت. الهام اختری می‌افزاید: «با موفقیتی که در اجرای این المپیاد داشتیم، می‌توان گفت که اجرای آن برای دومین‌بار در‌سال آینده از نظرها دور نیست و بازخورد خوبی را می‌توان برای آن پیش‌بینی کرد.»


تعداد بازدید :  234