شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
بازار جهانی

فایرفاکس از اینترنت اکسپلورر پیشی گرفت
زمانی اینترنت اکسپلورر معنای جدیدی به اینترنت و وبگردی داده بود، حالا دیگر از آن فروغ گذشته خبری نیست. حالا این مرورگر کهنه‌کار برای نخستین‌بار از یکی از رقیبانش در این بازار یعنی فایرفاکس عقب افتاده است. براساس گزارش جدید StatCounter شرکت موزیلا با مرورگر فایرفاکس خود توانسته برای نخستین‌بار از نظر سهم بازار از اینترنت اکسپلورر پیشی بگیرد. StatCounter اطلاعات خود را از ۳‌میلیون وب‌سایت که درحدود ۱۵‌میلیارد بازدید صفحه در ماه دارند، جمع‌آوری می‌کند و گفته که در ماه آوریل ۶/۱۵‌درصد ترافیک جهانی متعلق به فایرفاکس بوده، درحالی ‌که اینترنت اکسپلورر و Edge اندکی کمتر یعنی ۵/۱۵‌درصد ترافیک را به خود اختصاص داده‌اند. هر سه مرورگر البته پشت سر گوگل کروم قرار دارند که بیش از یک‌میلیارد کاربر روی پلت‌فرم‌های مختلف دارد و براساس آمار StatCounter حدود ۶۰‌درصد ترافیک وب را به خود اختصاص داده است. مرورگر سافاری اپل و همچنین مرورگر اپرا (که به ‌زودی چینی‌ها آن را دراختیار خواهند گرفت) با حدود ۴/ ۸‌درصد ترافیک در انتهای این جدول قرار دارند.

رایانه‌های نقاش و نوازنده
طرحی به نام Magenta به ‌زودی رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی را به ابزار خلق آثار هنری مبدل می‌کند. در قالب این طرح 6 محقق گوگل در گروه
Google Brain روی آن کار می‌کنند. پلتفورم هوش مصنوعی خاص این شرکت موسوم به TensorFlow برای خلق الگوریتم‌هایی به کار می‌رود که به تولید و پخش موسیقی‌های گوش‌نواز منجر می‌شود. داگلاس اک یکی از محققان Google Brain می‌گوید، قرار است از این روش برای تولید موسیقی و سپس ویدیو استفاده شود، اما در آینده رایانه‌های دارای هوش مصنوعی خواهند توانست هنرهای بصری خلق کرده و به‌عنوان مثال نقاشی بکشند. خلق آثار هنری بصری توسط رایانه‌ها مستلزم بهره‌مندی آنها از هوش مصنوعی بسیار پیشرفته است و لذا هنوز زمانی برای نهایی‌شدن این طرح اعلام نشده است، اما رونمایی از برخی امکانات عمومی این طرح در اول ژوئن صورت خواهد گرفت. نخستین ابزار به نمایش درآمده برنامه‌ای برای انتقال فایل‌های موسیقی MIDI به TensorFlow  است که به آن کمک می‌کند این فایل‌ها را درک کند. در ادامه TensorFlow با گوش کردن به نت‌های موسیقی قادر به نواختن ملودی‌های مختلف خواهد بود.

شیائومی پهپاد می‌سازد
شرکت چینی شیائومی بعد از عرضه گوشی‌های هوشمند موفق، به سراغ طراحی و عرضه پهپاد رفته و نمونه‌ای از تولید خود را در معرض دید همگان گذاشت. در ویدیوی به نمایش درآمده پهپادی سفیدرنگ با چهارپایه بلند و دوربینی کروی مشاهده می‌شود که درحال پرواز در ارتفاع پایین است. گفته می‌شود دوربین این پهپاد علاوه بر عکاسی قادر به تهیه ویدیوهایی با کیفیت 4K نیز هست. به نظر می‌رسد این پهپاد یک محصول ساده با قیمت مناسب برای مصرف‌کنندگان عادی است که فاقد تجهیزات سنگین و فوق پیشرفته هستند. DJI رقیب شیائومی در این عرصه پهپادهای حرفه‌ای‌تری عرضه می‌کند که برخی از آنها قادر به تعقیب خودکار کاربران و سیستم‌های هوشمند شناسایی موانع هستند و البته قیمت آنها هم بیش از‌ 1000دلار است. به‌عنوان نمونه می‌توان به Phantom 4 با قیمت 1400دلار اشاره کرد.

گوشی‌های هوشمند چینی صاحب 17‌درصد بازار
فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول 2016 که با مجموع 349واحد خاتمه یافت، افزایشی 3.9‌درصدی را در مدت زمان مشابه‌ سال 2015 به دنبال داشت. فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول‌ سال 2016، شامل 78‌درصد از کل فروش تلفن همراه بود. فروش گوشی‌های هوشمند به سبب تقاضا برای گوشی‌های کم‌هزینه در بازارهای نوظهور و گوشی‌های هوشمند 4G مقرون به‌صرفه، با طرح‌های ارتقای اتصال 4G از ارایه‌دهندگان خدمات ارتباطاتی در بسیاری از بازارهای سراسر جهان صورت گرفته است. دو برند چینی درجمع 5 فروشنده برتر گوشی هوشمند در سه‌ماهه اول 2015 درجهان جای گرفتند و 11‌درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند. در سه‌ماهه اول ‌سال 2016 نیز سه برند چینی هوآوی، شیائومی و اوپو 17‌درصد از بازار را تشکیل دادند.


تعداد بازدید :  170