شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
بستن پرونده پیوست فرهنگی، بدون تجاری‌سازی
تماس تصویری در ایران نیامده از رده خارج شد

شهروند| تماس تصویری که بیشتر از دو ‌سال پیش با خدمات یک اپراتور در ایران کلید خورده بود، دیری نپایید که با مخالفت شورایعالی فضای مجازی ارایه این خدمات از سوی اپراتورها متوقف و مشروط به تصویب پیوست فرهنگی شد. براساس این تصمیم بنا بود این شورا با رعایت ملاحظات عرفی و فرهنگی قوانینی تصویب کند که تماس تصویری تحت آن قوانین ارایه شود؛ اما پیوست فرهنگی با تأخیر اعضای شورا هرگز تدوین نشد و کاربران در غیاب این بند از خدمات ارتباطی جهان، به اپلیکیشن‌های خارجی روی آوردند که تماس تصویری را به صورت رایگان به کاربران ارایه می‌دهد. حالا در شرایطی که تماس تصویری در ایران هرگز نتوانست تجاری‌سازی شود، خبرها حاکی از آن است که پرونده پیوست فرهنگی برای همیشه بسته شده است. این موضوع یعنی جا ماندن اپراتورهای ارتباطی از فناوری‌های روز جهان و ارایه خدمات از رده خارج موجب شده است حجم درآمد اپراتورهای ایرانی به‌طور قابل توجهی کاهش داشته باشد.
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با ایسنا علت این تصمیم را سر آمدن دوره تماس‌های تصویری دانسته است! البته فیروزآبادی توضیح بیشتری در این‌باره ارایه نداده است و مشخص نیست معنای صحبت او به‌طور دقیق این است که دیگر در دنیا هیچ اپراتوری به ارایه این خدمات نمی‌پردازد یا در ایران قرار بر آن است که محدودیت ارایه خدمات در این حوزه دایمی باشد. تماس‌های تصویری که بخشی از خدمات اپراتورها به هنگام ارایه خدمات اینترنت پهن‌باند 3G یا 4G حساب می‌شوند با روی کارآمدن اپراتور سوم تلفن‌همراه برای مدتی ارایه شد و ازجمله سرویس‌هایی بود که مورد توجه کاربران قرار گرفت. بعدها به دنبال برخی اعتراض‌ها جلوی ارایه آنها گرفته  و از سرگرفتن این دسته از خدمات به زمان تصویب پیوست فرهنگی موکول شد.
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بارها وزارت ارتباطات و شورایعالی فضای مجازی از نزدیک شدن پیوست فرهنگی به مرحله تصویب خبر داده‌اند؛ اما در حالی‌که هنوز تکلیف این پیوست مشخص نشده به گفته دبیر شورایعالی فضای مجازی دوره تماس‌های تصویری به سر رسیده است؛ البته این نکته را باید مدنظر داشت که در حال حاضر با توجه به گسترش استفاده کاربران از نرم‌افزارهای ارتباطی امکان بهره‌مندی از این خدمت در قالب خدمات « OTT» مدت‌هاست که مهیا شده است؛ اما اپراتورهای تلفن همراه به‌طور رسمی از ارايه‌ این سرویس منع شده‌اند. چندی پیش مجید صدری، مدیرعامل رایتل  نیز در پاسخ به سوالی در این‌باره اعلام کرده بود: طبق آنچه شورایعالی فضای مجازی از ما خواسته ما ارایه این سرویس را مسدود کرده‌ایم و هرگاه از سوی این شورا اعلام شود ما ارايه‌ این سرویس را از سر خواهیم گرفت؛ اما پیش از این نیز بارها اعلام کرده‌ایم که ارتباط تصویری تنها یک‌درصد از طرح تجاری ما است و اکنون آنچه برای ما اهمیت بسیار دارد موضوع ارزش‌افزوده و سرویس‌های ارزش‌افزوده است. او همچنین گفته بود: حتی اگر امروز هم به ما مجوز ارایه تماس‌های تصویری را بدهند، ما در این حوزه نمی‌توانیم ورود کنیم؛ چرا که با روی کار آمدن « OTT»ها (خدمات ویدیویی) دیگر تماس تصویری معنای چندانی ندارد؛ چرا که در گام اول برخی گوشی‌ها مانند آیفون اصلا امکان برقراری تماس تصویری نداشته و خود برنامه‌ای خاص در این زمینه دارد. در مورد سایر گوشی‌ها نیز با توجه به این‌که امکان استفاده از تماس تصویری رایگان « OTT »ها وجود دارد منطقی به نظر نمی‌رسد مشترک برای برقراری یک دقیقه تماس تصویری 160 تومان به اپراتور بپردازد. به این ترتیب تماس تصویری بی‌آن‌که در ایران مرحله تجاری‌سازی را پشت سر بگذارد با بلاتکلیفی قانونگذاری در این زمینه برای همیشه از دور رقابت خارج شد و حالا اپراتورهای ایرانی در رقابت سنگین با جدیدترین فناوری‌های روز جا مانده‌اند. فناوری‌هایی که امکان ارسال رایگان پیام، تصویر و مکالمه را فراهم کرده است و موجب کاهش قابل توجه حجم درآمدهای اپراتورها از فناوری‌های منسوخ و از رده خارج شده است.


تعداد بازدید :  148