شماره ۸۵۵ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد
صفحه را ببند
«شهروند» از بازار تزیینات منازل و ترفندهای خرید، گزارش می‌دهد
رقابت رنگ و«کاغذ دیواری» روی دیوار
با کاغذدیواری تعمیرات خانه کم‌هزینه می‌شود؟ مشکلات را به اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان گزارش کنید

شیرین سعیدی- شهروند| کاغذدیواری در دهه60 و 70میلادی استفاده بسیاری داشت، اما در دهه80 میلادی با توجه به تولید رنگ‌های شیمیایی به‌ویژه رنگ‌های روغنی که قابل ‌شست‌وشو بودند، استفاده از کاغذدیواری به‌عنوان پوشش دکوراتیو در ساختمان‌ها تا حدود زیادی به فراموشی سپرده شد و اجرای آن بیشتر یک ایده لوکس به حساب می‌آمد، اما در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از ‌سال 2010 که محققان آلمانی توانستند کاغذدیواری‌های ضدزلزله هم تولید کنند، دوباره استفاده از کاغذدیواری به‌عنوان پوشش داخلی ساختمان‌ها رایج شد. هرچند که موضوع کاغذدیواری‌های ضدزلزله برای افزایش میزان استفاده از این محصول چندان موثر نبود، اما گرم‌ترشدن خانه‌ها و به‌طورکلی کره‌زمین و این‌که کاغذدیواری به نسبت رنگ (هرچند نازک‌ باشد) عایق بهتری برای سرما و گرماست، تمایل استفاده از کاغذدیواری را بیشتر و ورود کاغذدیواری‌های قابل شست‌وشو این تمایل را تشدید می‌کند.
مزیت‌های رنگ و کاغذدیواری
کاغذدیواری با توجه به شیوه کاربرد و نحوه نصب آن در ظاهر می‌تواند گزینه جایگزین مناسبی برای رنگ نباشد اما با توجه به این‌که هزینه‌های تهیه رنگ برای ساختمان‌ها بالاست و در ضمن رنگ‌های قابل ‌شست‌وشو برای خانه‌های کوچک امروزی صرفه ‌اقتصادی ندارد، می‌تواند یک گزینه جانشین مناسب برای رنگ باشد که تنوع لازم را نیز به خانه می‌دهد. ضمن این‌که رنگ هزینه‌های بیشتری را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند. هزینه جمع‌آوری و پوشش لوازم منزل، زیرسازی برای استفاده از رنگ، هزینه‌های تمیزکاری پس از رنگ‌آمیزی دیوارها ازجمله نکته‌هایی است که امروز مزیت و تمایل  استفاده از رنگ را کاهش می‌دهد. ضمن این‌که بوی نامطبوع تینر و رنگ هم یک عامل مهم بازدارنده برای استفاده از رنگ است. گرچه امروز با آمدن رنگ‌های اکرلیک که با پایه آب است و بو ندارد، مشکل بوی نامطبوع رنگ‌آمیزی تا حدودی حل شده، اما باز هم یک مزیت مهم و قابل ‌توجه به حساب نمی‌آید.
کاغذدیواری مطلوب طراحان داخلی
بیشتر طراحان امروزی دکوراسیون داخلی یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پیشنهادی‌شان استفاده از کاغذدیواری است. طراحان دکوراسیون داخلی و تعمیرکاران داخلی منازل با توجه به هزینه‌ها و نمای بهتر در منازل به‌ویژه پس از تعمیرات داخلی استفاده از کاغذدیواری را پیشنهاد می‌کنند، چراکه ایجاد تغییر یا پوشاندن عیوب و ترک دیوار با توجه به این‌که شاید در هر زمانی امکان استفاده از رنگ وجود ندارد، استفاده از کاغذدیواری یکی از بهترین گزینه‌هاست. همچنین یک گزینه خیلی رویایی که می‌تواند تعمیرات را به بهترین شیوه برای افراد انجام دهد، تلفیقی از رنگ‌های اکرلیک و تکه یا پانل‌هایی از کاغذدیواری درکنار آن است. یک نکته بسیار مهم در مورد کاغذدیواری آن است که کاغذدیواری بیش از رنگ یا بقیه دیوارپوش‌ها می‌تواند عایق گرما، سرما یا صدا باشد. برخی از انواع کاغذهای دیواری به‌طور خاص به صورت عایق صدا ساخته می‌شوند؛ این کاغذدیواری‌ها از لحاظ قیمتی با انواع معمولی متفاوت است و نصب و همین‌طور دستمزد نصب آن هم کمی فرق دارد. درمجموع پوششی به اسم کاغذدیواری علاوه بر تنوع بسیار زیاد و زیبایی، دوام بیشتری نسبت به رنگ‌ها دارد. ممکن است با توجه به عادت یا این‌که انتخاب زیادی برای تغییر دکوراسیون منزل ندارید یا مستاجر هستید؛ ترجیح دهید که از رنگ برای تزیین دیوارها استفاده کنید. این هم برای خود ایده‌ای است اما با توجه به شرایط موجود به‌ویژه اگر رطوبت و دما در شهر شما خیلی بالا نیست، استفاده از شیوه کاغذدیواری می‌تواند یک شیوه مقرون به‌صرفه‌تر باشد.
پیگیری تخلفات احتمالی
برای فعالیت و پیگیری در مورد نحوه عملکرد فروشندگان یا نصابان کاغذدیواری اتحادیه مختص و جداگانه‌ای وجود ندارد، اما این بخش زیرنظر اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان است یعنی قیمت‌های کاغذدیواری و دستمزد نصب، نحوه نصب و کیفیت آن، کم‌فروشی یا پیگیری کیفیت و اصل‌بودن کالاها، همچنین پیگیری شکایات و سوالات زیرنظر این اتحادیه پیگیری می‌شود. بنابراین اگر از کم‌فروشی، مشکل در نصب و هزینه‌های آن؛ وجود عیوب در کاغذدیواری، هم‌خوان نبودن نوع جنس اعلام شده درفاکتور با جنس تحویل شده و... شکایت دارید، می‌توانید در اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان مطرح و پیگیری کنید. به این نکته بسیار مهم نیز توجه کنید که حتی اگر برای ساختمان خودتان قصد خرید کاغذدیواری دارید، از فروشنده بخواهید که مشخصات کامل (رنگ، کشور تولیدکننده، جنس و...) کاغذدیواری‌ها را برای شما ذکر کند تا بتوانید درصورت بروز مشکل آن را پیگیری کنید.
از اتاق تا آشپزخانه
موارد استفاده کاغذدیواری با توجه به نوع رنگ و جنس آن به‌طور کامل متفاوت است، حتی برخی از انواع کاغذدیواری که جنس آن ضخیم‌تر و دارای پوشش پلاستیکی است، برای آشپرخانه یا کابین روشویی مورد استفاده است، البته انواع کاغذدیواری‌هایی که با طرح‌های برجسته هستند یا طرح آن پرز دارد، برای این منظور استفاده نمی‌شود. نوعی از کاغذدیواری‌ها نیز وجود دارد که قابل شست‌وشو بوده و جاذب غبار و جرم نیست که این کاغذدیواری‌ها به کاغذدیواری نانو معروف است. این کاغذدیواری‌ها حتی رنگ ماژیک و مدادرنگی را نیز جذب نمی‌کند و از این جهت بسیار مناسب اتاق کودک یا دیوارهایی ‌است که در دسترس کودکان است. درمجموع با توجه به پیشرفت فناوری در تولید کاغذ‌های صنعتی و دیواری به ‌نظر می‌رسد استفاده از کاغذدیواری مقرون به‌صرفه‌تر از رنگ‌های دیواری و ساختمانی باشد. هرچند ممکن است که نگاهی به قیمت‌ کاغذهای دیواری گران‌تر به نظر برسد، اما هزینه‌ها و میزان وقت کمتری برای نصب و استفاده از کاغذدیواری می‌تواند به‌عنوان یک مزیت برای این پوشش به حساب بیاید.
دانستنی‌های مهم
حال اگر به دنبال تغییر نسبی و نه کامل در دیوارهای اتاق خود هستید، به‌طورحتم سری به کاتالوگ‌های مجازی یا واقعی کاغذدیواری بزنید تا هم قیمت‌ها را ببینید و هم با طرح‌های آن آشنا شوید. طرح‌های کاغذدیواری به قدری پرتنوع و متفاوت است که اگر ندانید به دنبال چه چیزی هستید، به طورحتم دست خالی از بازار باز می‌گردید، اما درمجموع به‌طور نسبی و تقریبی می‌توان گفت کاغذدیواری‌های ساده، طرح‌دار همرنگ با کاغذ، طرح‌دار غیرهمرنگ با کاغذ و گلدار و کاغذدیوارهای خاص که تمام یک رول کاغذدیواری یک طرح است؛ مثل یک تابلوی نقاشی (کاغذدیواری پنلی) را می‌توان بسته به نوع استفاده خریداری کرد.  اگر خانه‌تان کوچک است یا بین دو دیوار پنجره‌ای وجود ندارد، بهتر است از طرح‌های شلوغ یا کاغذدیواری‌های بدون طرح و یکدست کمتر استفاده کنید. این شیوه می‌تواند خانه را بزرگتر و دلبازتر کند، ضمن این‌که رنگ‌های سرد و روشن (نه لزوما سفید) فضای بهتری به خانه شما می‌دهد. برای این‌که بد نقشه بودن خانه یا هم‌قواره نبودن طول و عرض خانه را کم کنید، از کاغذدیواری‌های ترکیبی (ساده و طرح‌دار) استفاده کنید. کاغذدیواری‌هایی با طرح یک تکه هم مناسب دیوارهایی بدون پنجره و بلند است که می‌تواند دید را منحرف کند. کاغذدیواری‌های بدون طرح یا طرح‌های همرنگ بیشتر مناسب فضای رسمی و اداری است و برای خانه فضای مناسبی را ایجاد نمی‌کند. استفاده از دو رنگ متضاد بر دو دیوار کنار هم نیز می‌تواند نور بهتر و فضای بزرگتری را به وجود بیاورد.
مشخصات با اهمیت کاغذ دیواری
برای خرید و استفاده از کاغذدیواری غیر از طرح‌ها و... به چند نکته مهم باید توجه کرد. برای خرید کاغذدیواری غیرمتراژ دیوار باید عرض کاغذدیواری را نیز بدانید. به‌طور استاندارد بیشتر کاغذدیواری‌ها عرض 53سانتی‌متر و طول آنها 10متر (1000سانتی‌متر) است. طول همه رول‌های کاغذدیواری یکسان است، اما در مواردی خاص کاغذدیواری‌هایی با عرض 70، 110، 106سانتی‌متر نیز وجود دارد. چون اندازه سقف تا کف همه خانه‌ها استاندارد (2.8 تا 3متر) است. در اندازه‌گیری محاسباتی درنظرگرفته نمی‌شود اما در مورد عرض هر رول کاغذ اندازه‌گیری دیوار بسیار مهم است چون به تناسب اندازه دیوار باید رول کاغذ را درنظر گرفت. برای مثال اگر عرض یک دیوار 70سانتی‌متری حداقل دو رول کاغذ برای این دیوار نیاز است، بنابراین این اشتباه محاسباتی می‌تواند هزینه کاغذدیواری را برای شما به طورکلی تغییر دهد و این یک تفاوت مهم در اندازه‌گیری دستمزد نصب و دستمزد رنگ‌کاری دیوارهاست. درضمن دستمزد نصب کاغذدیواری براساس تعداد رول‌های مصرفی و میزان کاربرد مصالح (چسب و زیرسازی) محاسبه می‌شود و در ضمن هزینه ارسال به شهرستان نیز به همه این محاسبات اضافه می‌شود. کاغذدیواری‌های موجود در بازار هیچ‌کدام تولید ایران نیستند. کاغذدیواری‌های موجود فقط تولید چین و کره است، البته کاغذدیواری‌های کره‌ای به نام کره‌ای در بازار به فروش می‌رسند اما بقیه کاغذدیواری‌ها ساخت چین اما تحت‌نظر و با اجازه کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان، آمریکا، فرانسه و... تولید می‌شود. بقیه کالاهایی که در بازار به اسم چینی یا ایرانی به فروش می‌رسند، نیز از تولیدات نامرغوب و درجه دو چینی است.
کجا و به چه قیمتی بخریم
از ابتدا باید بگوییم که بورس خرید و دیدن جنس‌های متنوع در کاغذدیواری بیشتر حوالی خیابان سهروردی و شهید قندی است، اما اگر به دنیا قیمت‌های متنوع‌تر و دستمزد‌های معقول‌تر برای نصب هستید، بهتر به حدفاصل میدان منیریه تا خیابان ابوسعید هم سری بزنید. چون احتمال این‌که دست خالی برگردید، خیلی کم است. در بازار کاغذدیواری‌ها براساس نوع مصرفشان و کشور تولید‌کننده تقسیم می‌شوند. بیشتر کاغذدیواری‌هایی که به‌عنوان کاغذدیواری کره و آمریکایی در بازار وجود دارد، کمی‌ نازک‌تر از انواع دیگر هستند اما دوام بسیاری داشته و با قیمت به نسبت بالاتری به فروش می‌رسند. بیشتر این کاغذها طرح‌های خلوت و خاص دارند و قابل شست‌وشو نیز هستند. بیشتر کاغذدیواری‌هایی که مناسب محل‌های خاص مانند اوپن آشپزخانه یا اتاق کودک هستند، درکشورهایی مانند ایتالیا یا آلمان تولید شده‌اند، البته درحال حاضر بیشتر تولیدات موجود در بازار کارهایی هستند که کاربردهایی چندگانه دارند. نکته مهم دیگر قیمت هر رول کاغذدیواری است که برای شروع مراحل به شما توصیه می‌کنیم از همان ابتدا از فروشنده بخواهید قیمت هرکدام از کاغذدیواری‌ها را با احتساب دستمزد نصب و بدون آن برای شما مشخص کند. همین میزان هزینه حمل در تهران و شهرستان را نیز بپرسید چون همه این خدمات هزینه‌های جداگانه‌ای دارد. قیمت کاغذ کادو براساس هر رول محاسبه می‌‌شود و قیمت‌های بسیار متنوع و متفاوتی بین 20‌هزار تا 320‌هزارتومان (بدون هزینه نصب)
دارد.  کاغذدیواری‌های قابل شست‌وشو نیز قیمت‌ هر رول بین 80‌هزار تا 150هزارتومان دارند، مگر کاغذهایی با طرح یا جنس خاص. کاغذدیواری‌های پانلی هم قیمت براساس هر پانل و اندازه آن مشخص می‌شود و اگر طرحی روی دو رول پیاده شود، میزان درخواستی شما با رول‌های پنل هماهنگ می‌شود. این نوع کاغذدیواری‌ها چون خاص هستند، در بیشتر مواقع براساس درخواست یا سفارش شما حاضر می‌شود. سفارش‌ها نیز بین دوهفته تا یک‌ماه ممکن است زمان ببرد. حال به هزینه نصب می‌رسیم. با توجه به موقعیت هزینه نصب هر رول بین 10 تا 40‌هزارتومان است. تفاوت قیمت نصب نیز بستگی به تمیزی یا نوع دیوار ساختمان شما دارد. چون هرچه دیوار ناهموارتر باشد و نیاز به زیرسازی باشد، قیمت نصب بالاتر است. بیشتر چسب‌های کاغذدیواری ضدحساسیت بوده و برپایه آب است. 


تعداد بازدید :  553