شماره ۳۸۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
روایت غواصان گیلانی از عملیات دریاچه نئور اردبیل
تور بزرگ ماهیگیری بهترین راه حل برای یافتن قربانیان بود
آب سنگین و سرد دریاچه، شنا در مدت طولانی را برای غواص سخت می‌کرد

|  حسام خراسانی  |   روزنامه‌نگار|

در پیدا شدن اجساد 4 نفر غرق‌شده در دریاچه نئور اردبیل، غواصان جمعیت هلال‌احمر گیلان نقش مهمی داشتند که با ارایه راه‌حل خود توانستند اجساد را کشف کنند. پس از این‌که نهم شهریور چهار نفر مسافر اهل کرج سوار بر قایق تفریحی پدالو در دریاچه نئور در منطقه سرچم جاده اردبیل غرق شدند، با درخواست جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل، غواصان هلال‌احمر‌ استان گیلان با ست کامل غواصی به محل سانحه اعزام شدند. «سعید غاریبی»، «امیر مومنی» و «مجید جوافشان» غواصان هلال‌احمر گیلان و سیروس اخترکاویان، سکاندار قایق در این عملیات حضور داشتند. غواصان گیلانی در گفت‌و‌گو با گروه «هلال» جزییات عملیات سختی را که درنهایت منجر به یافتن اجساد غرق‌شدگان شد، بازگو کردند.
دریاچه نئور
دریاچه نئور منطقه‌ای تفریحی و گردشی است. این دریاچه در 48کیلومتری جنوب شرقی اردبیل بین شهرهای اردبیل و خلخال در بخش هیر واقع شده است. 1/2 کیلومتر مربع مساحت دارد، عمق متوسط دریاچه 5 تا 8 متر است که در یک منطقه به 18 متر نیز می‌رسد. دورتادور دریاچه نیز توسط کوه احاطه شده است.
توری به عمق 15 متر چاره کار بود
«سعید غاریبی»، 31ساله، غواصی است که سابقه 15‌سال فعالیت در جمعیت هلال‌احمر گیلان را دارد. غاریبی با اشاره به وقوع سانحه دریاچه نئور، ادامه می‌دهد: «3 نفر سوار قایق می‌شوند.  این 3 جوان پس از رسیدن به وسط دریاچه متوجه سوراخ بودن شناور می‌شوند، وزش باد شدید باعث واژگونی قایق می‌شود و قایق به زیر آب رفته و 3 جوان را به کام مرگ می‌فرستد.»
مسئول تیم غواصان هلال‌احمر استان گیلان اضافه می‌کند: «یکی از دوستان این 3 نفر که در کنار دریاچه بود با مشاهده این حادثه برای کمک اقدام می‌کند و با قایق پدالی به وسط دریاچه می‌رود که او هم به دلیل تمام شدن سوخت شناور مجبور می‌شود برای نجات دوستان خود در دریاچه شنا کند که متاسفانه در حالت نجات غرق می‌شود.»
او با اشاره به حضور تیم غواصان گیلان در اردبیل می‌گوید: «مسئولان جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل از استان گیلان درخواست کمک کردند که پس از درخواست آنان بلا‌فاصله تیم غواصی به همراه مدیران امدادی هلال‌احمر استان گیلان به اردبیل اعزام شدند.»
غاریبی با اشاره به تلاش غواصان هلال‌احمر گیلان و اردبیل و آتش‌نشانی در این عملیات، درخصوص طرحی که برای پیدا کردن اجساد اجرا شد، می‌گوید: «‌پیش از رسیدن ما به اردبیل، عملیات جست‌وجو شروع شده بود اما نتیجه‌ای نداشت. تیم غواصی هلال‌احمر گیلان پیشنهاد کرد که بهترین راه برای یافتن اجساد پهن کردن تور یا همان دام ماهیگیری در دریاچه و جمع کردن آن توسط تراکتور است.»
او ادامه می‌دهد: «با پهن‌کردن توری بلند به عرض 10 متر و عمق 15 متر توانستیم اجساد غرق‌شدگان را در ساعت 2 بعدازظهر یکی پس از دیگری پیدا کنیم.»
غاریبی درباره فعالیت‌های دیگر خود در هلال‌احمر می‌گوید: « کار اصلی من تربیت سگ‌های زنده‌یاب در جمعیت هلال‌احمر است، اما به علت این‌که متولد انزلی  هستم و در کنار دریا سکونت داشته‌ام آشنایی و مهارت خوبی در شنا دارم.  به همین دلیل با حفظ سمت خود که آموزش و نگهداری سگ‌های نجات است، مسئول تیم غواصی هلال‌احمر استان گیلان نیز هستم.»
او که دوره‌های آموزشی غواصی را در قشم و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گذرانده است، درباره عملیات‌هایی که حضور داشته‌است، می‌گوید: «علاوه بر حضور در عملیات نجات غریق در زمین‌لرزه‌های آذربایجان، قزوین و بم نیز به‌عنوان یک امدادگر حاضر بودم.»
غاریبی درباره عملیات مشابه با عملیات تجسس دریاچه نئور نیز می‌گوید: «از سال90 تاکنون در استان گیلان 12 عملیات موفق داشته‌ایم.»
سختی‌های عملیات
«امیر مومنی»، 30ساله، دیگر غواص گیلانی که در عملیات دریاچه نئور حضور داشت، می‌گوید: «ساعت 6 صبح به اردبیل رسیدیم و به محض ورود تجهیزات لازم را آماده کردیم و در دریاچه نئور حاضر شدیم.»
مومنی با اشاره به نحوه عملیات جست‌وجو، ادامه می‌دهد: «با توجه به گفته‌های حاضرین در محل سانحه از نقطه‌ای معین‌شده عملیات جست‌وجو را آغاز کردیم. از روش‌های مختلف جست‌وجو استفاده کردیم اما به دلیل وسعت دریاچه، سرمای شدید و دید کم غواصان در آب متاسفانه روز اول نتوانستیم به نتیجه برسیم، اما روز سوم با هماهنگی لازم تور ماهیگیری تهیه شد و تمامی غواصان به صورت تیم‌های منسجم به عملیات تجسس پرداختند و توانستیم اجساد را از آب بیرون بکشیم و تحویل مسئولان ذیربط و خانواده‌های آنان بدهیم.»
او در روابط عمومی هلال‌احمر گیلان فعالیت ‌می‌کند و دانشجوی امدادوسوانح در موسسه علمی- کاربردی هلال است. مومنی می‌گوید: « از 11سالگی در دوره‌های آموزشی جمعیت هلال‌احمر کمک‌های اولیه، احیا، پیش‌بیمارستانی و... را آموختم و پس از این‌که به سن قانونی رسیدم گواهینامه آموزشی‌ام را دریافت کردم.»
مومنی که داوطلبانه با امدادونجات دریایی جمعیت هلال‌احمر گیلان همکاری می‌کند درباره فعالیت‌هایش می‌گوید: «علاقه زیادی به غواصی دارم. دوره آموزش بین‌المللی را در جزیره قشم گذرانده‌ام.»
او می‌گوید که امسال عملیات‌های جست‌وجوی غرق‌شدگان را در آستارا، لنگرود، لاهیجان و منطقه امامزاده‌هاشم داشته است.
مجید جو‌افشان، 41ساله، دیگر غواص گیلانی حاضر در عملیات نیز با تأکید بر سخت و دشواربودن عملیات تجسس می‌گوید: «به دلیل وسعت دریاچه نئور تیم غواصی اردبیل نتوانست به نحو احسن عملیات نجات را انجام دهد.»
 او ادامه داد: «آب سنگین و سرد دریاچه، شنا در مدت طولانی را برای غواص سخت می‌کرد.»
جوافشان که از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر است، غواصی را یک فعالیت فرح‌بخش و کاربردی می‌داند و می‌گوید: «شغل من فروش تجهیزات غواصی است، عملیات غواصی زیادی را در دریای خزر انجام داده‌ام که به یاری خداوند باری تعالی بیشترشان با موفقیت همراه بوده است.»
گفت‌وگوی ما با سه غواص گیلانی درحالی به پایان رسید که لازم است بار دیگر به علاقه‌مندان شنا و آنانی که به طبیعت دریا، دریاچه و رودخانه علاقه دارند توصیه کنیم همواره با آگاهی و آشنایی کامل با نکات ایمنی از تفریحات آبی لذت ببرند. فنون شنا در دریا و دریاچه با استخر تفاوت دارد. آگاهی کامل از سالم‌بودن قایقی که می‌خواهند استفاده کنند اهمیت فراوان دارد و ده‌ها نکته دیگر درخصوص شنا و تفریحات آبی که هر علاقه‌مندی باید پیش از وارد شدن به آب دریا و دریاچه و رودخانه آنها را رعایت کند.


تعداد بازدید :  222