صبح دیروز، 31 تیرماه بازهم حجتالله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، سینماگران و مدیران وزارت ارشاد را به مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری فراخواند تا در یک نشست به بررسی سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور بپردازند. هرچند که در این جلسه اهالی رسانه حضور نداشتند، اما پس از این نشست حسامالدین آشنا مشاور فرهنگی رئیسجمهوری، رضا کیانیان بازیگر سینما، خسرو سینایی کارگردان سینما و همچنین حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در یک کنفرانس مطبوعاتی با اهالی رسانه سخن گفتند.
کیانیان : ما زمانی برنده میشویم که با توجه به شرایط خودمان فیلم بسازیم
به گزارش ایسنا، رضا کیانیان که از هنرمندان حاضر در این جلسه بود با اشاره به اینکه در سند گذشته فقط دولت حرف زده بود و مردم یعنی سینماگران سخنی مطرح نکرده بودند، گفت: «در حوزه فرهنگ و هنر بهویژه سینما متولیان همیشه فکر میکنند باید ما را ادب کنند و ما بیادب هستیم. در نتیجه اکثر متولیان امور اول روی سینما کار میکنند و بعد به حوزههای دیگری مانند تئاتر میروند.» او با بیان اینکه سینمای ایران پرچمدار مبارزه جهانی با آمریکا است، بیان داشت: «زمانی رسید که تمام جشنوارهها در دورهای اگر فیلم ایرانی نداشتند انگار که چیزی را کم داشتند چون آنها سینمای خود را از دست داده بودند و سینمای ایران را یک آلترناتیو در مقابل سینمای آمریکا میدانستند که میتوانست آنها را نجات دهد.» کیانیان با اشاره به حضور کمرنگ سینمای ایران در عرصه جهانی در هشتسال گذشته، مطرح کرد: «آن جریان خواست موفقیت برخی فیلمهای سینمای ما را فقط مبتنی بر سیاهنمایی و حمایت جشنوارههای خارجی از این نوع سینما بداند. درحالیکه اسراییل با همان فرمولی که سینمای ما شروع به فیلم ساختن کرده بود، کار خود را آغاز کرد و اکنون جای سینمای ایران را در جشنوارههای جهانی گرفته است.» او با بیان اینکه تمام سخنم این است که ما جلوتر از کسانی هستیم که میخواهند نصیحتمان کنند، افزود: « اگر بگذارند ما کارمان را انجام بدهیم، خوب انجام خواهیم داد. ما زمانی برنده میشویم که با توجه به شرایط و امکانات خودمان فیلم بسازیم همانگونه که فیلمی در دو آپارتمان میسازیم و
اسکار میگیریم.»
سینایی: سعی نکنید فقط فکر دیکته کنید
خسرو سینایی کارگردان سینما هم در این نشست با تأکید بر اینکه مدیرانی که در اوج حُسن نیت میخواهند، در سینمای ایران یک تحول شکل بگیرد، باید بدانند که ابتدا باید با مشکلات و مصیبتهای سینمای ایران آشنایی داشته باشند، بیان کرد: «آن فیلمهایی که از ما در دنیا مطرح شده است، اغلب فیلمهایی هستند که با بودجههای کمتر و فارغ از عواملی مثل گریم یا جلوههای ویژه عظیم ساخته شده است.» او با پیشنهاد اینکه برای افراد جوان سرمایهگذاری شود تا آموزشهای لازم را در حوزه سینما در سطح جهانی در اختیار بگیرند، خطاب به مسئولان گفت: «سعی نکنید فقط فکر دیکته کنید تا سینمای ما بتواند در یک سطح قابل قبول ارایه شود، این فکر باید در سطحی باشد که متخصصان خود را داشته باشد، چون الان سر سینمای ایران بزرگ شده است اما در سیستم زیربنایی آن چیزهایی کم داریم.»
حجتالله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور هم در این جلسه گفت: «در این سند الزامات اساسی برای یک سند ملی لحاظ نشده است و در سند فعلی بیشتر تمرکز بر نحوه تولید فیلم است و اینکه چه فیلمهایی باید تولید شوند و چه فیلمهایی نباید تولید شوند.» او با بیان اینکه در این سند بیشتر به شرایط ممیزی و تولید فیلم پرداخته شده، بیان کرد: «یک نگرانی که در جلسه امروز وجود داشت، این بود که روح حاکم بر این سند کمتر روح خوشبینی به سینما و اهالی سینما است و بیشتر با یک نگاه بدبینانه به سینما نوشته شده است.»