شماره ۸۵۱ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

دیدبان حقوق بشر:  سعودی‌ها با محاکمه ۳۰ شیعه عربستانی، یک ایرانی و یک افغانستانی عدالت را به تمسخر گرفتند
دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای محاکمه ۳۰ شیعه عربستانی، یک ایرانی و یک افغانستانی در عربستان‌سعودی به اتهام جاسوسی برای ایران را «تمسخر عدالت» خواند و افزود: این دادگاه لکه ننگ دیگری بر سیستم قضائی ناعادلانه عربستان‌سعودی است. به گزارش فارس، در ادامه انتقادهای بین‌المللی از سیستم قضائی عربستان سعودی، دیدبان حقوق بشر اعلام کرده که محاکمه 32 تن به اتهام جاسوسی برای ایران، «مسخره کردن عدالت» است.  دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای با تأکید بر آن‌که دادگاه محاکمه 32نفر در عربستان‌سعودی به اتهام جاسوسی برای ایران «تمسخر عدالت» است، اعلام کرد: «وکلای مدافع نمی‌توانند با موکلان خود دیدار کنند و یکی از موارد اتهامی متهمان، «گسترش شیعه‌گری» است».  در این بیانیه آمده است:  «دادگاه 32 مرد به اتهام ادعای  جاسوسی به نفع ایران در عربستان سعودی، فرآیند اولیه و ابتدایی حقوق متهمان را نقض کرده است. با گذشت حدود سه‌سال از بازداشت و تحقیق و دوماه جلسات استماع، مقامات عربستان‌سعودی به متهمان اجازه دیدار با وکلا یا دادن همه اسناد لازم برای دفاع از متهمان را فراهم نکرده‌اند. دادستان‌ها خواهان حکم اعدام برای 25 تن از 32 متهم هستند». دیدبان حقوق بشر ادامه داد: «این مردان متهم به جاسوسی برای ایران هستند اما برگه اتهامی شامل اتهامات زیادی است که اصلا جزو جرایم شناخته نمی‌شود، مانند «حمایت از تظاهرات»،‌ «آسیب زدن به وجهه پادشاهی»، و «تلاش برای گسترش دادن شیعه».  محاکمه در دادگاه ویژه جنایی در ریاض از فوریه 2016 آغاز شده است».  

38 کشته و 70 زخمی در 2 انفجار در بغداد
وقوع دو انفجار تروریستی روز سه‌شنبه در دو منطقه بغداد دست‌کم 38 کشته و 70 زخمی برجای گذاشت که اغلب قربانیان از شهروندان عادی هستند. به گزارش ایرنا، یکی از این انفجارها در نزدیکی بازاری در منطقه پرجمعیت «الشعب» در شمال بغداد اتفاق افتاد که به گفته سخنگوی عملیات امنیت بغداد، آمار اولیه تلفات این انفجار 11 کشته و 37 زخمی بود که به تدریج بر تعداد تلفات اضافه شد. سعد معن به تلویزیون دولتی عراق گفت که انفجار در دو مرحله اتفاق افتاد که نخست ناشی از انفجار بمب بود و سپس یک فرد انتحاری با کمربندی انفجاری به محل انفجار اول که مردم تجمع کرده بودند، حمله‌ور شد و خود را منفجر کرد.
وی افزود: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که فرد انتحاری یک زن بوده است. از طرفی منابع امنیتی عراق در خبر دیگری گفتند که بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک بازار در منطقه «الیوسفیه» در جنوب‌غربی بغداد دست‌کم 2 شهروند کشته و 12 تن دیگر زخمی شدند.

داعش یک زن و  20 جوان را در موصل سنگسار کرد
منابع آگاه در استان نینوا گزارش دادند که گروه تروریستی- تکفیری داعش یک زن و 20 جوان را در شهر موصل سنگسار کرد. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، این منابع افزودند که گروه تروریستی- تکفیری داعش یک زن و 20 جوان را متهم به روابط نامشروع و سنگسار کرد. گروه تروریستی داعش این افراد را در منطقه «بعشیقه» در محله التحریر در شرق موصل در انظار عمومی اعدام کرد. گروه تروریستی داعش از زمان اشغال شهر موصل در ژوئن (خرداد) 2014 تاکنون، دست به جنایت‌های بسیاری بر ضد مردم این شهر زده و صدها تن از اهالی شهر موصل را به اتهام‌های گوناگون به شکل‌های مختلف و هولناکی اعدام کرده است. عراق از 19 خردادماه ‌سال 1393شمسی تاکنون با بحران ناشی از اشغال مناطق زیادی از شهرهای شمال و غرب خود توسط گروهک تروریستی داعش مواجه بوده است.


تعداد بازدید :  209