شماره ۸۵۱ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
موافقت نمایندگان با الزام دولت به پیگیری خسارات ناشی از جنایت آمریکا علیه ایران
انصاری: این پیشنهاد به ظاهر انقلابی اما ضد منافع ملی است مجلس پیشنهاد رسایی برای توقیف کشتی‌های آمریکایی در تنگه هرمز را رد کرد

نمایندگان مجلس در جلسه روز گذشته خانه ملت ابتدا به کلیات طرح دو فوریتی الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی رای مثبت داده و سپس به بررسی جزئیات آن پرداختند.نمایندگان در این جلسه کلیات این طرح را با 174 رای موافق، 7 رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر تصویب کردند.
قشقاوی: آمریکا بیش از 50 میلیارد دلار محکوم شده است
حسن قشقاوی معاون پارلمانی ، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه به عنوان نماینده دولت پیش از رای گیری کلیات این طرح گفت: در این موضوع که اقدام آمریکا در توقیف
 2 میلیارد دلار اموال ایران خلاف صریح حقوق
 بین‌الملل است، اجماع ملی وجود دارد و حتی دیوان لاهه اقدام آمریکا درباره اموال کشورهای ثالث و بلوکه کردن آنها را در این کشور مردود دانسته است.وی ادامه داد: سیاسی ترین سیستم قضایی دنیا متعلق به آمریکا است و در این کشور هر که به پول و لابی صهیونیستی نزدیک تر باشد، موفق تر است.
قشقاوی نامه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل را بسیار تندتر از این طرح دو فوریتی مجلس دانست.پس از تصویب کلیات این طرح نمایندگان شعار «مرگ بر آمریکا» سردادند.
این در حالی است که نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه 26 اردیبهشت به دو فوریت این طرح 181 رای مثبت داده بودند.
در مقدمه این طرح آمده است: آمریکایی ها اقدامات ظالمانه ای را برای تصاحب اموال و دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور تدارک دیده اند و درصدد هستند با بهانه های واهی ما بقی این دارایی ها را با صدور احکام فرمایشی در دادگاه ها به نفع خود مصادره کنند.اخذ غرامت برای هر یک از جاسوسان آمریکایی که بدون محاکمه به رغم مدارک مستند جاسوسی بر اساس توافق نامه الجزایر آزاد شده اند و بدتر از آن پرداخت غرامت و خسارتی بیش از دو میلیارد دلاری به اتهام واهی و دروغین حمایت ایران در بمب گذاری های سال های 1983 و 1996 در لبنان و عربستان ایجاب می کند که دولت با توجه به اعلان حمایت و همکاری های صریح آمریکایی ها از جنایات و خسارت هایی که تاکنون بر ایران وارد شده است، در اقدامی متقابل جهت استیفای حقوق ملت ایران اقدام لازم و قاطع به عمل آورد.کودتای 28 مرداد و حمایت آمریکا از جنگ صدام با ایران، حمایت از دولت خونریز عربستان و حمایت مستقیم از شهادت 17 هزار نفر قربانی تروریسم که سردمداران آن ها هم اکنون تحت حمایت دولت و کنگره آمریکا هستند، سند زنده دفاع آمریکا از تروریست ها است.بنابراین ضروری است دولت جمهوری اسلامی ایران اقدامات حقوقی لازم را جهت استیفای حقوق ملت ایران به عمل آورد.
در همین حال؛ کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس در مخالفت با کلیات طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران در سخنانی، اظهار کرد:علیرغم توفیقات دولت یازدهم در برجام و تعامل نسبتاً امیدوارکننده آمریکا متأسفانه زمامداران آن تاکتیک فریبکارانه را علیه ملت ایران به کار می‌برند و اخیراً هم قضات و کنگره تصمیماتی برای تصاحب اموال و دارایی ایران گرفته‌اند. در واقع جای شاکی و متشاکی عوض شده است.
مخالفت مجلس با پیشنهاد رسایی
در همین حال، حمید رسایی نماینده مردم تهران در جریان بررسی این طرح‌ پیشنهاد عجیب ضبط اموال آمریکا در تنگه هرمز را مطرح کرد با مخالفت مجلس مواجه شد.در پیشنهاد رسایی آمده بود: دولت می‌تواند حسب شرایط از طریق ضبط اموال ایالات متحده که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، نسبت به بازپس‌گیری حقوق ملت ایران اقدام نماید.او افزود: تا کی قرار است شعار دهیم، تا کی طرح‌های سیاسی ارائه دهیم اما دولت عمل نکند؟.رسایی ادامه داد: ما بخواهیم یا نخواهیم آنان جنگ را با ما آغاز کردند. اگر قرار باشد مدام دست بر جیب ملت ایران ببرند و بخواهند به صورت خرد خرد اموال‌مان را ضبط کنند، دیگر چیزی باقی نمی‌ماند، وقتی آمریکایی‌ها دست در جیب ملت ایران می‌کنند و پول ملت ایران را به غارت می‌برند، بنابراین چرا اموال شان باید ازکنار تنگه هرمز رد شود؟!
انصاری: ناامن کردن خلیج فارس
 به نفع ما نیست
این در حالی است که معاون پارلمانی مجلس در مخالفت با پیشنهاد حمید رسایی برای ضبط اموال آمریکا در تنگه هرمز، ناامن شدن تنگه هرمز را به نفع ایران ندانست. مجید انصاری تصریح کرد: اینکه در این پیشنهاد آمده «دولت می‌تواند نسبت به ضبط اموال آمریکا در تنگه هرمز اقدام کند»، نیازی به قانون ندارد.وی افزود: دولت نمی‌تواند به عنوان قوه مجریه به نیروهای مسلح، سپاه و ارتش فرمان دهد که بروند در خلیج فارس عملیات انجام دهند، این موضوع از اختیارات فرمانده کل قواست، اگر بخواهد به مرحله عمل هم درآید در حوزه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است.معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اضافه کرد: دشمنان ملت ایران در خلیج فارس تمایل دارند که این تنگه و آبراه را به محلی برای جنگ نفتکش‌ها تغییر دهند، کشورهای دیگر خطوط انتقال نفتشان را با لوله به آن طرف خلیج فارس منتقل کردند، ناامن کردن خلیج فارس به زیان ایران و هدف صهیونیست‌هاست.انصاری یادآور شد: اگر قرار باشد کاری انجام دهیم باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود، دولت نمی‌تواند به نیروهای نظامی دستور دهد، پیشنهاد آقای رسایی علی‌رغم ظاهر انقلابی، علیه منافع ملی و خلاف قانون اساسی است. بهانه به دست بدخواهان جمهوری اسلامی ایران می‌دهد که علیه ما توطئه کنند.
انتقاد نماینده آبادان از نطق
 3 عضو جبهه پایداری علیه دولت
نماینده مردم آبادان در مجلس نهم با انتقاد از نطق 3 عضو جبهه پایداری علیه دولت و بزرگان نظام خطاب به سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: چرا پرونده آقای احمدی‌نژاد سال‌هاست که در مرحله تحقیق و بررسی مانده است؟
سیدحسین دهدشتی که از حضور در مجلس دهم بازمانده است، روز گذشته در آخرین نطق میان دستور خود در صحن علنی پارلمان نسبت به تخریب بزرگان نظام و همچنین دولت برآمده از رأی ملت واکنش نشان داد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم از رویه کسانی که به اسم حمایت از ولایت فقیه اما با هدف جوسازی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، شدیدترین تهدید و تهمت‌ها را علیه بزرگان نظام انجام می‌دهند، انتقاد کرد.
به گزارش خانه ملت، نماینده آبادان ادامه داد: تقوای سیاسی یعنی انسان در میدان سیاست صادقانه عمل کند، آیا ما اینچنین بوده‌ایم؟ این رویه اخلاقی است که عده‌ای به خاطر ریاست‌جمهوری‌ سال آینده دستاوردهای دولت جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند؟ رئیس‌جمهوری قانونی کشور را که منتخب اکثریت مردم و مورد تأیید مقام معظم رهبری است، دشمن رهبری قلمداد کرده و به دنبال پروژه حذف رهبری از نظام سیاسی جمهوری اسلامی معرفی کنند، رعایت تقواست؟
دهدشتی گفت: متاسفانه عده‌ای همه ارزش‌ها حتی نظام را فدای پیروزی در انتخابات می‌کنند و به قدری فضا را مسموم کرده‌اند که ما انتقاد سازنده هم نمی‌توانیم داشته باشیم.

 


تعداد بازدید :  128