شماره ۸۵۱ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با 3 سرمربی صعودکننده به لیگ برتر فوتبال
حمایت کردند، پاسخ اعتمادشان را دادیم

شهروند|  رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال روز دوشنبه با برگزاری دیدارهای مختلف به پایان رسید و 20 تیم شرکت‌کننده جایگاه خود را شناختند. در نخستین‌ دوره‌ای که لیگ یک در یک گروه برگزار می‌شد و 3 تیم به صورت مستقیم به لیگ‌ برتر صعود می‌کردند، تیم‌های پیکان تهران، ماشین‌سازی تبریز و نفت‌ آبادان موفق شدند جواز حضور در جمع 163 تیم برتر فوتبال ایران را دریافت کنند. حضور ماشین‌سازی و نفت‌ آبادان به‌عنوان دو تیم پرهوادار می‌تواند جالب‌ توجه باشد. در ادامه با سرمربیان 3 تیم صعودکننده گفت‌وگو کرده‌ایم.

در لیگ ‌برتر هم مسیرمان را ادامه می‌دهیم
مرزبان: پیکان متکی به فرد نیست

علیرضا مرزبان که در گذشته با پدیده به لیگ‌ برتر صعود کرده بود، با پیکان این موضوع را تکرار کرد. او درباره صعود تیمش به «شهروند» می‌گوید: «ما در طول فصل توانستیم بازی‌های خود را خیلی خوب سازماندهی کنیم و به اوج آمادگی برسیم. بیشتر از هرچیزی روی مسائل روحی و روانی کار کردیم و خوشحالم که به لیگ برتر برگشتیم.» او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «در راه صعود به لیگ‌ برتر بحران‌هایی نیز داشتیم اما دست از تلاش برنداشتیم. من دلیل اصلی این موفقیت را حضور همکاران خوب در کادر فنی و البته داشتن بازیکنان مناسب می‌دانم. مدیران باشگاه و کارخانه ایران‌خودرو نیز حمایت‌های خوبی از ما کردند. امیدوارم بتوانیم در لیگ ‌برتر نیز این مسیر را ادامه دهیم.» سرمربی تیم پیکان در ادامه به برنامه‌هایش برای آینده این تیم اشاره می‌کند: «من با باشگاه برای‌ سال بعد به توافق رسیده‌ام و در لیگ برتر نیز تیم را هدایت می‌کنم. باید استراتژی‌های خوبی را برای لیگ‌ برتر تعریف کنیم تا بتوانیم موفق باشیم. نخستین کاری که ما خواهیم کرد، تلاش برای حفظ تیم در دسته برتر خواهد بود. پیکان در لیگ ‌دسته اول بهترین نتایج تاریخ خود را گرفت و باید این رویه را در مسابقات آینده نیز ادامه دهیم.»
خیلی‌ها می‌گویند پیکان به واسطه بازیکنان نامی‌اش لیگ‌ برتری شده است. مرزبان نظر دیگری دارد: «ما فقط دو، سه بازیکن نامدار در ترکیب تیم خود داشتیم. سایر بازیکنان ما را جوانان آینده‌دار تشکیل می‌دادند. تیم ما متکی به فرد نیست و ما با اتکا بر نیروی تیمی به هدفمان رسیدیم.» یکی از معضلات تیم پیکان، نداشتن هوادار است. سرمربی این تیم تهرانی می‌گوید: «به هر حال در تهران اکثر افراد یا طرفدار استقلال هستند یا پرسپولیس و این طبیعی است. ما هم سعی می‌کنیم با انجام بازی‌های زیبا، برای خودمان هوادار جمع کنیم. جا دارد از کارکنان کارخانه ایران‌خودرو هم تشکر کنم که همیشه پشتیبان ما بودند.»

باج ندادم،‌ برایم مشکل درست کردند
خطیبی:  صعود ماشین‌سازی کار خدا بود

ماشین‌سازی تبریز که در سال‌های گذشته همواره با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد، در فصلی که گذشت زیر نظر شهرداری تهران کارش را آغاز کرد و درنهایت توانست با هدایت رسول خطیبی برای نخستین‌بار صعود به لیگ‌ برتر را جشن بگیرد. رسول خطیبی، ‌سرمربی ماشین‌سازان درباره صعود تاریخی تیمش به «شهروند» می‌گوید: «قبل از هرچیز باید از شهرداری تبریز و هواداران پرشور ماشین‌سازی تشکر کنم که در این صعود نقش زیادی داشتند. اگر این عزیزان نبودند، ما به‌تنهایی نمی‌توانستیم به لیگ‌ برتر برسیم. بازیکنان ما که اکثرا نفرات بومی و آذری‌زبان هستند، ‌با تعصب مثال‌زدنی‌شان بار دیگر مردم خوب آذربایجان را خوشحال کردند. خوشبختانه با دوری از هرگونه حاشیه‌ به چیزی که می‌خواستیم، رسیدیم.» او با اشاره به قدمت ماشین‌سازی در فوتبال ایران تأکید می‌کند: «ماشین‌سازی تبریز قدیمی‌ترین تیم فوتبال آذربایجان است که هواداران بسیار زیادی دارد. پیشکسوتان فوتبال تبریز نیز در این مدت به ما انگیزه و روحیه دادند و خوشحالم که توانستیم پاسخ محبت‌هایشان را بدهیم. البته هواداران فوتبال تبریز همه تیم‌های آذربایجان را عاشقانه دوست دارند و شک ندارم با قدرت از این تیم‌ها حمایت می‌کنند.» سرمربی ماشین‌سازی با اشاره به سنگ‌اندازی‌های برخی افراد بیان می‌کند: «کارنامه من در فوتبال همه‌چیز را مشخص می‌کند. پیش از این با گسترش‌ فولاد نیز به لیگ‌ برتر صعود کرده بودم. در تراکتورسازی بهترین نتایج را گرفتیم تا متاسفانه ادامه‌دادن ممکن نشد. در فوتبال ایران به هیچ‌کس باج ندادم و همیشه توکلم به خدا بوده است. به‌هرحال در چنین شرایطی برای آدم دشمن پیدا می‌شود. خداوند جای حق نشسته و نمی‌گذارد حق کسی پایمال شود. از این به بعد هم توکلم به خدا و ائمه است و ان‌شاءالله به اهدافمان دست پیدا می‌کنیم.» خطیبی که ماندنش در ماشین‌سازی برای فصل آینده قطعی شده، در تشریح برنامه‌هایش تأکید می‌کند: «هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است؛ صحبت‌هایی با باشگاه کرده‌ایم که ظرف روزهای آینده برای فصل بعد برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهیم.»

به‌خاطر شادی آبادانی‌ها خوشحالم
دست‌نشان: امسال دو تیم را لیگ‌ برتری کردم

نادر دست‌نشان یکی از رکوردداران آوردن تیم‌های لیگ یکی به لیگ‌ برتر است. او در گذشته استیل‌آذین، نفت تهران و مس‌ کرمان را به لیگ‌ برتر آورده بود و حالا با نفت آبادان جشن صعود گرفت. البته دست‌نشان در شروع فصل سرمربی ماشین‌سازی بود و سپس جایش را به خطیبی داد که به همین خاطر برخی افراد اعتقاد دارند او امسال دو تیم را به لیگ‌ برتر آورده است. دست‌نشان ضمن تأیید این موضوع درباره بازگشت نفت‌ آبادان به لیگ‌ برتر به «شهروند» می‌گوید: «احساس بسیار خوبی دارم. بابت این‌که زحماتمان به‌بار نشست، بسیار خوشحالم و دلیل این خوشحالی هم بیشتر، هواداران آبادانی است. این عزیزان مدتی بود با تیم نفت آبادان قهر کرده بودند اما با این صعود توانستیم بار دیگر خوشحالشان کنیم. باور کنید دوشنبه‌شب بعد از صعود آبادان تا صبح بیدار بود و این موضوع بسیار ارزشمند بود.» او درباره رکورد خودش در آوردن تیم‌های لیگ یکی به لیگ‌ برتر تأکید می‌کند: «به هر حال لطف خدا شامل حالم شد. من هرجا کار کردم، سعی کردم بیشترین توانم را بگذارم تا موفقیت حاصل شود. از تمام بازیکنانی که با من کار کردند، ‌تشکر می‌کنم. به‌هرحال مدیران باشگاه‌ها نیز نقش داشته‌اند.» دست‌نشان در ادامه از علاقه‌اش برای ماندن در نفت آبادان سخن می‌گوید: «دلم می‌خواهد در نفت آبادان بمانم. به مردم این شهر و تیم عادت کرده‌ام. از طرف دیگر همه مشکلات نفت را می‌دانم و با جو آشنا هستم. مسئولان باشگاه هم خواهان ماندنم شده‌اند. امیدوارم به توافق خوبی برسیم تا بتوانیم در لیگ‌ برتر نیز تیم را با شرایط خوبی به مسابقات بفرستیم.» دست‌نشان نگرانی بابت دچار شدن به سرنوشت نفت‌ تهران ندارد: «وزارت نفت حمایت خوبی از ما کرده است. حتی وزیر نفت به صورت تلفنی صعودمان را تبریک گفت. ان‌شاءالله بدون مشکل وارد لیگ برتر می‌شویم. البته شنیدم که باشگاه نیز اسپانسرهایی را جذب کرده تا مشکلات مالی سراغمان نیاید. این را هم باید در نظر بگیرید که اکنون تمام تیم‌های ایران مشکل مالی دارند.»


تعداد بازدید :  219