شماره ۸۵۱ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
جوانان هلال‌احمری به‌بهانه هفته جوان از انگیزه‌های کار داوطلبانه خود به «شهروند» می‌گویند
بلدم چطور «جوانی» کنم

زهرا جعفری-شهروند| هر کدام، ستون محکمی برای جمعیت شده اند؛ ستون محکمی که می تواند در مواقع بحرانی به داد افراد آسیب دیده برسد و چارچوب سرپناهشان را استوار نگاه دارد. درباره جوانان هلال احمری حرف می زنم؛ جوانانی که با حضور در دوره های مختلف آموزشی هلال احمر و با در نظر گرفتن اصول هفت گانه این جمعیت، تنها آرزویشان شادی دل مردم است و آرامش همیشگی شان. «شهروند» در ادامه به بهانه هفته جوان گفت‌و‌گویی با تعدادی از اعضای فعال سازمان جوانان داشته؛ اعضایی که بدون هیچ چشم‌داشتی و تنها با انگیزه کمک به مردم در برنامه‌ها و طرح‌های سازمان جوانان و جمعیت هلال‌احمر فعالیت داشته و دارند.
صفای بچه‌ها را که دیدم، شیفته این کار شدم
«منصوره آژ» از شهرستان سیرجان استان کرمان، یکی از اعضای سازمان جوانان است که از‌ سال 1390 به عضویت جمعیت هلال‌احمر در آمده است. منصوره دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته فیزیولوژی ورزش است و 25‌سال دارد. او فعالیت‌هایش را از ‌سال 91 آغاز کرده و دوره‌های تخصصی  از‌قبیل دوره تخصصی جاده، تغذیه، پیش‌بیمارستانی، اسکان و... را گذرانده و هم اکنون عضو تیم واکنش سریع استان کرمان است. منصوره در گفت‌و‌گو با «شهروند» درباره نحوه عضویتش در جمعیت می‌گوید: «من به توصیه مادرم به عضویت جمعیت درآمدم؛ ولی بعد از این‌که صلح و صفا و مهر و دوستی بین اعضا را دیدم شیفته این کار شدم. همچنین نیت‌های انسان‌دوستانه و خداپسندانه بین اعضا انگیزه مرا بیشتر ‌کرد.» او درباره فعالیت‌هایش در جمعیت هلال‌احمر ادامه می‌دهد: «حدود 10‌سال است که فرم اهدای عضو را پر کرده‌ام. یک بار هم با پزشکان داوطلب در طرح «کاروان سلامت» همراه شده و به‌عنوان بهیار و نیروی کمکی برای انجام تست‌های قند و فشار خون و ... به روستاهای اطراف رفتم. همچنین هرساله در ایام عید هم به همراه اعضای جمعیت در طرح هدایت مسافران نوروزی شرکت می‌کنم.» او که اکنون مربیگری جاده را گذرانده و حالا در دوران باز‌آموزی آن ثبت‌نام کرده، حمایت‌های مسئولان استان و شهرستان را موثر می‌داند و ادامه می‌دهد: «کمک‌های مسئولان واقعا موثر است. آنها همیشه به ما دلگرمی داده و از ما حمایت می‌کنند. همچنین جا دارد ضمن تشکر از مسئولان، از مربی خوبم خانم «الهام عربی‌پور» و خانواده‌ام، خصوصا مادر و پدرم که مشوقان اصلی‌ام بودند، قدردانی کنم.»
خوشحالم که می‌توانم دل کسی را شاد کنم
«مرضیه اکرمی» یکی دیگر از اعضای سازمان جوانان هلال‌احمر  از شهرستان ابرکوه استان یزد است.
او حالا نجاتگر سوم و مربی دادرس است. مرضيه هم درباره انگیزه‌ها و سوابقش در جمعیت هلال‌احمر به «شهروند» می‌گوید: «سال 87 عضو جمعیت هلال‌احمر شدم و همزمان دوره‌های 35 ساعته و 40 ساعته را گذراندم. سپس در دوره‌های 80 ساعته و دوره‌های امدادونجات شرکت کردم. هدفم از عضویت در جمعیت هلال‌احمر انگیزه‌های بشردوستانه بود؛ این‌که بتوانید دل کسی را شاد کنید و دعای کسی را پشت سرتان داشته باشید، خودش بزرگترین انگیزه است.» او که در طرح‌های زیادی مثل «همای رحمت» و «محله عاری از دخانیات» شرکت داشته، در این‌خصوص ادامه می‌دهد: «تا به امروز سعی من بر این بوده تا در تمام طرح‌ها شرکت کنم و تقریبا در بیشتر آنها حضور داشته‌ام. حتی به خیران برای جمع‌آوری پول کمک کرده‌ام.» مرضیه همچنین از خاطره‌ای که انگیزه‌اش را برای فعالیت در جمعیت بیشتر کرده است به «شهروند» می‌گوید: «اردیبهشت‌ سال گذشته بود و من مبحث اقدامات اوليه احياي قلبي ريوی(CPR)  را در کلاس تدریس کرده بودم. همان شب برای برادر کوچک یکی از شاگردانم به نام «فاطمه قنبری» حادثه‌ای رخ داد و هسته هندوانه در گلویش گیر کرد. او باتوجه به آموخته‌های همان روز توانست جان برادرش که هشت ماه هم بیشتر نداشت، نجات دهد که این نشان از شجاعت او هم بود.»
توفیقی به‌نام «خدمت به خلق خدا»
«عثمان ویسی» کارشناس علوم تربیتی و عضو 29 ساله جمعیت هلال‌احمر از شهرستان جوانرود استان کرمانشاه است. او که روز تولدش همزمان با هفته هلال‌احمر است از آبان‌ ماه ‌سال 1382 عضو سازمان جوانان شده است. عثمان در گفت‌و‌گو با «شهروند» درباره نحوه آشنایی با جمعیت و عضویت در سازمان جوانان صحبت می‌کند: «من از طریق یکی از دوستانم با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدم و آن را جایی برای اجتماعی‌تر شدن و برقراری ارتباط بهتر با دیگران یافتم. همچنین جمعیت جایی بود که در آن دوستی، همدلی و همزبانی بهتر تجربه می‌شد و این امکان وجود داشت که آن را به دیگران هم انتقال دهیم. شاید انگیزه اصلی‌ام همان حس خوبی بود که به جمعیت داشتم و این‌که هلال‌احمر و سازمان جوانان، هر فرهنگ و هر سنی را به عضویت می‌گرفت که این نکته مهمی برایم بود. همچنین اهداف جمعیت و آشنایی با افراد همدل و هم‌عقیده هم موجب وابستگی‌ام به هلال‌احمر شد.»
او که دوره‌های امداد و کمک‌های اولیه، عمومی امدادونجات و تخصصی و مربیگری امداد و کمک‌های اولیه را گذرانده و در بیشتر برنامه‌ها ازجمله روز درختکاری حضور داشته، در رابطه با فعالیت‌هایش در سازمان جوانان و جمعیت افزود: «تا به امروز در طرح‌های مختلف سازمان جوانان مانند طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی، اردوهای نشاط و امید، مسابقات رفاقت مهر، روز بدون دخانیات، طرح سحاب و ... شرکت داشته‌ام. همچنین دوره‌های سازمان امدادونجات مثل دوره‌های امدادی و عملیاتی را گذرانده‌ام. همزمان با سازمان جوانان با داوطلبان هم همکاری داشته و در سفرنامه سلامت و امید، کاروان سلامت و ترویج اهداف هلال‌احمر با سایر اعضا همراه بوده‌ام.»
عثمان با اشاره به این‌که بعد از عضویت، خودش مشوق دیگران برای عضویت در جمعیت بوده، ادامه داد: «ابتدا دوستانم مرا با بیان اهداف هلال‌احمر به عضویت تشویق می‌کردند؛ ولی بعد از آن خودم دیگران را ترغیب می‌کردم. همچنین پس از من، سه نفر از اعضای خانواده‌ام هم عضو جمعیت هلال‌احمر شدند.» او در پایان هم برای اعضای جمعیت آرزوی موفقیت کرد: «از تمامی کسانی که صادقانه و بدون هیچ چشمداشتی در راستای اهداف هلال‌احمر با این جمعیت همکاری دارند، تشکر می‌کنم و آرزوی سلامتی روزافزون برای همه و توفیق خدمت در راه خدا، برای خلق خدا را دارم.»


تعداد بازدید :  351