شماره ۸۵۱ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
رکابزنی رامان ظاهری، هنرمند و فعال مدنی سردشتی
تلاش برای ساختن جهانی عاری از مین

شهروند| رامان ظاهری هنرمند و فعال مدنی سردشتی با پیام جهانی عاری از مین مسیر450 کیومتری سردشت‌-‌سنندج‌-‌مریوان را رکاب زد. او برای حمایت از پاکسازی میادین مین و قربانیان مین و با شعار جهانی عاری از مین، شهرهای استان کردستان را رکاب‌زده و در مسیر خود از شهرهای سردشت، بانه، سقز، سنندج و مریوان عبور کرده است.
این حرکت نمادین توسط انجمن لاوان‌هه‌تاو سردشت برنامه‌ریزی شده و در طی مسیر450 کیلومتری تعداد 40دانه بلوط زاگرس توسط این ورزشکار نشاء شد. حرکت این ورزشکار سردشتی با حمایت فعالان مدنی همراه شده است و می‌تواند در ادامه بسیاری از فعالیت‌های داوطلبانه که به‌صورت فردی و جمعی شکل‌گرفته، قرار بگیرد.
در پیام او که جهت این حرکت نمادین منتشرشده، آمده است:  
به یاد هزاران قربانی و جان‌باخته کودک، زن و مرد هموطنی که هیچ نقش و منفعتی در ایجاد و تداوم حادثه خانمانسوز جنگ نداشتند، ولی قربانی آثار بعدی این جنگ ناخواسته شدند که صدمات روحی و جسمی وارده بر این عزیزان هیچ‌گاه جبران‌پذیر نخواهد بود، چون عضوی از خانواده انجمن هه‌تاو سردشت این حرکت کوچک را آغاز کرده (پیمودن مسیر 450کیلومتری سردشت-‌سنندج‌-‌مریوان با دوچرخه همرا با نشاء 40 دانه بلوط زاگرس با پیام جهانی عاری از مین) امیدوارم انگیزشی باشد درجهت تلاش بیشتر همه ما در آغاز و تداومی برای ایجاد همبستگی بیشتر همه نهادهای مردمی، فعالان مدنی و حقوق بشری کشور و توجه بیشتر مجامع بین‌المللی، منتقدان و دولت‌ها برای کمک و متقاعدکردن ﻣﺴﺌﻮلان کشور و سازمان‌های ﻣﺴﺌﻮل در این رابطه جهت پیوستن کشورمان و کشورهایی که هنوز این معاهده را امضا نکرده‌اند به کنوانسیون جهانی 1997 منع مین، برای تحقق دنیایی بدون مین، حمایت از آسیب‌دیدگان و پایان‌دادن همیشگی به تکرار فاجعه مین‌های ضدنفر زمینی، برای داشتن جهانی عاری از مین.
اقدامات زیر
 از ﻣﺴﺌﻮلان و مردم انتظار می‌رود:   
- تسریع در پیوستن به کنوانسیون جهانی 1997 منع مین. تاکنون 156 کشور جهان این معاهده را امضا کرده‌اند و درحالی‌که کشورمان جزو دومین کشور مین‌خیز دنیاست، هنوز که هنوز این پیما‌ن‌نامه را به امضا نرسانده است.
- مین‌روبی و پاکسازیی مناطق مین‌گذاری‌شده و نیز مناطقی که قبلا پاکسازی‌شده‌اند، با ملاحظه عوامل آب‌بردگی، لغزش خاک و ریزش دامنه‌ها که مین‌ها را در بسیاری مناطق جابه‌جا کرده است؛ پاکسازی علمی و استاندارد صورت گیرد (مناطق پاکسازی‌شده قبلی هنوز قربانی می‌گیرد). انجام این امر مستلزم استفاده از کمک، امکانات و دانش کشورهای صاحب تجربه و اختصاص بودجه کافی در تسریع و انجام این ضرورت است.
- حمایت مادی و معنوی دولت و نهادهای مردمی از قربانیان مین و تحت پوشش قرار دادن آنها در بنیاد جانبازان و تحت‌حمایت قرار گرفتن خانواده‌های جان‌باخته در بنیاد شهد و امور ایثارگران.
- آگاه‌سازی و آموزش ساکنان مناطق آلوده به مین تا زمان پاکسازی کامل مین‌های زمینی.
- کمک مردم، نهادهای مردمی و فعالان مدنی برای حمایت از قربانیان مین و یاری‌رسانی به دولت برای انجام امور فوق، همزمان پیگیری و تلاش مردم و نهادهای غیردولتی جهت متقاعدکردن ﻣﺴﺌﻮلان و ارگان‌های مربوطه برای پذیرش معاهده منع مین و تسریع در اختصاص بودجه کافی برای مین‌روبی و اجرای اقدامات ذکر شده.


تعداد بازدید :  272