شماره ۸۵۱ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
جولان بیکاری در عروس زاگرس ادامه دارد
اشتغال در ایلام در تکاپوی روزهای بهتر

استان ایلام با جمعیت ۵۵۰ هزارنفری به‌عنوان کم‌جمعیت‌ترین استان کشور همچنان از معضلات بی‌شماری نظیر بیکاری رنج می‌برد و هرساله این معضل در استان تشدید می‌شود.
ایلام با داشتن ۱۱‌درصد ذخایر گاز و نفت کشور درحالی‌که از ظرفیت‌های بزرگ نفتی و گازی برخوردار است، همچنان واژه محرومیت را یدک می‌کشد. بیکاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات استان ایلام به دلیل نبود طرح‌های بزرگ اشتغالزایی و فقدان سرمایه‌گذاری باعث‌شده بیشتر جمعیت جوانان این استان راهی کلانشهرها برای یافتن شغل شوند.
امروزه بیکاری علاوه‌بر مهاجرت مردم و جوانان استان ایلام موجب پیدایش آسیب‌های اجتماعی مثل خودکشی در استان شده که متاسفانه بخش مهمی از دلایل خودکشی در استان فقر و بیکاری بوده است.
طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان ایلام انجام‌شده ولی همچنان این طرح‌ها به ثمر ننشسته و بیکاری در استان همچنان موج می‌زند.
بیکاری مشکل اصلی استان ایلام
به‌گزارش مهر، علیرضا رمضانی، کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در این‌ زمینه اظهار کرد: بیکاری به‌عنوان مسأله نخست و مشکل اصلی در استان پرظرفیت ایلام شناخته می‌شود و طبق بررسی‌های انجام‌شده نرخ بیکاری در استان ایلام بالای ۲۰‌درصد است که متاسفانه بیشتر این افراد جوانان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.
وی می‌افزاید: طرح‌های اشتغالزای بزرگ در استان وجود ندارد و هم‌اکنون پتروشیمی ایلام، پالایشگاه گاز، کارخانه سیمان ایلام و چند طرح دیگر جوابگوی این حجم بیکاری در استان نیست.
وی می‌گوید: بیش از ۵۰‌درصد طرح‌های تولیدی در استان ایلام به دلیل نبود سرمایه در گردش تعطیل و همین عامل باعث بیکاری ‌هزار جوان شده است.
وی با اشاره به این‌که اکثر جوانان استان از نبود سرمایه برای ایجاد طرح‌های تولیدی رنج می‌برند، گفت: متاسفانه بانک‌ها از طرح‌های اشتغالزایی در استان حمایت نمی‌کنند.
برنامه‌های دولت
 برای توسعه و اشتغال استان ایلام
اسکندر صیدایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام نیز دراین‌باره می‌گوید: برای رفع مشکل بیکاری در استان کارهای زیادی انجام‌شده و با توجه به داشته‌های استان ازجمله آب، خاک، نیروی انسانی و... و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، آینده خوبی برای رفع مشکل بیکاری و توسعه آن پیش‌بینی می‌شود.
وی می‌افزاید: یکی از ظرفیت‌های استان بحث گردشگری، اکوتوریسم، زیارتی، جاذبه‌های خاص معماری و شهرسازی و همچنین تاریخی است که این استعدادها درصورت شکوفایی به توسعه استان در ابعاد مختلف کمک می‌کند.
صیدایی با اشاره به این‌که در استان ایلام جمعیت بیکاران (به‌ویژه فارغ‌التحصیلان) بسیار زیاد است و هم‌اکنون تنها در حوزه کشاورزی بیش از سه‌هزار مهندس کشاورزی بیکار وجود دارد، می‌افزاید: در همین راستا با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکاتبات لازم به‌عمل‌آمده و الگوهای مناسبی برای اشتغالزایی در بخش‌های آب ‌و خاک در دو حوزه شمال و جنوب استان پیشنهادشده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام گفت: دولت برای رفع مشکلات استان در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی؛ سند توسعه استان، طرح همایش سرزمین ایلام و برنامه ششم توسعه را نهایی و برنامه‌های مختلفی را ترسیم کرده است.

سند توسعه استان ایلام نهایی شد
صیدایی افزود: سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان با همکاری کارشناسان و برنامه‌ریزان سند توسعه استان را نهایی کرده و مزیت‌های استان را کاملا در این طرح مشخص کرده است.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از طرح‌های دولت برای رفع مشکلات توسعه استان، طرح آمایش سرزمین ایلام است که در این طرح اهمیت پروژه و... باید پشتوانه آمایشی داشته باشد و هیچ طرحی بدون پشتوانه انجام نمی‌شود.
وی ادامه داد: بسترهای عظیمی همچون منابع نفت و گاز، آب و سدهای در دست احداث و زمینه‌های مساعد کشاورزی، صنعت گردشگری و... در استان ایلام وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و با ایجاد زیرساخت‌ها به‌یقین آینده توسعه استان در زمینه‌های مختلف شکوفا می‌شود.
استفاده از کشت پسته برای اشتغال در استان
وی اظهار کرد: استان ایلام دارای زمین‌های کشاورزی بااستعدادی است که اخیرا روی کاشت پسته در شهرهای شمالی استان همچون سیروان و چرداول مطالعات زیادی انجام‌ گرفته و با توجه به بارندگی‌های مناسب، آب ‌و خاک مناسب در آینده نزدیک با ایجاد باغ‌های پسته تا حدودی مشکل بیکاری جوانان این مناطق برطرف می‌شود.
هر یک از دولت‌ها در سال‌های گذشته نسخه‌ای برای بیکاری استان پیچیدند، بعضی از دولت‌ها روی کشاورزی و دامداری، بعضی دیگر روی صنعت نفت و گاز استان و... برنامه‌ریزی کردند که متاسفانه تاکنون این برنامه‌ها موفق به حل مشکل بیکاری این استان کوچک نشده است. این استان دارای دومین ذخایر گازی کشور است و حتی سومین ذخایر نفتی کشور در این دیار مرزی قرار دارد، چرا استانی با این‌همه ثروت خدادادی، بیکاری در آن موج می‌زند و جوانان آن برای کاریابی به استان‌های دیگر کشور مهاجرت می‌کنند و باوجود میل باطنی زادگاه خود را برای همیشه فراموش می‌کنند.


تعداد بازدید :  265