شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
رای دیوان عالی کشور تا پایان شهریور صادر می‌شود
پرونده قضات کهریزک روی میز نماینده دادستان کل

روح‌الله سپندارند| وکیل مدافع خانواده محمد کامرانی از کشته‌‌شدگان فاجعه کهریزک روز گذشته از پایان بررسی پرونده موسوم به «قضات کهریزک» در دیوان عالی کشور خبر داد و گفت:  شعبه رسیدگی‌کننده برای صدور رای منتظر اظهارنظر نماینده دادستان کل کشور است.
5‌سال از ماجرای بازداشتگاه کهریزک می‌گذرد.  واقعه‌ای که منجر به کشته شدن محمد کامرانی، محسن روح‌الامینی و امیر جوادی‌فر شد.  اتهامات حاکی از این است که بازداشت‌ها و انتقال آنها به بازداشتگاه کهریزک با دستور سعید مرتضوی دادستان سابق تهران انجام شده بود. چند نفر دیگر نیز در این پرونده دخیل بودند.  عبدالحسین روح‌الامینی یکی از مسئولانی است که فرزند او در میان کشته‌شدگان کهریزک بود و همین مسأله حساسیت‌ها نسبت به این بازداشتگاه را افزایش داد.  در نهایت با پیگیری‌های خانواده‌های کشته‌شدگان، نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به قضات کهریزک روز سه‌شنبه هشتم اسفند‌سال 1391 در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و به صورت غیرعلنی برگزار شد. هیات قضایی این پرونده که شامل پنج قاضی به ریاست قاضی مدیر خراسانی بودند، درنهایت پس از گذشت 11 جلسه ابتدای خرداد‌سال 92 ختم دادرسی را اعلام کردند.  بعد از حدود یک ماه از اعلام ختم دادرسی، اوایل مرداد‌سال 1392 شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، احکام متهمان این پرونده را صادر کرد.  درنهایت پس از گذشت 20 روز، پرونده با اعتراض هر سه متهم این پرونده و دو نفر از شاکیان به احکام دادگاه، برای رسیدگی در مرجع تجدیدنظر به شعبه 9 دیوانعالی کشور ارجاع شد. براساس رای نخست، سعید مرتضوی تنها به 200‌هزار تومان جریمه نقدی و انفصال دایم از خدمات قضایی و ۵‌سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. البته بعدها پرونده‌های سنگین دیگری پای دادستان سابق تهران را به دادگاه باز کرد. اتهامات مالی فراوان در سازمان تأمین اجتماعی یکی از پرونده‌هایی بود که مرتضوی حالا متهم ردیف اول آن است، اما ماجرای کهریزک، پرونده قتل بود و افکار عمومی جامعه بیش از پیش به آن حساس بود.
البته هنوز شکایت شاکیان این پرونده تمام نشده  و بخشی از این پرونده با شکایت خانواده مرحوم روح‌الامینی از سعید مرتضوی به اتهام معاونت در قتل در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت قرار دارد.  روح‌الامینی می‌گوید که اتهام معاونت در قتل در این بخش از پرونده هنوز به مرتضوی تفهیم نشده است.
دو هفته قبل که مرتضوی برای یکی از پرونده‌هایش به دادگاه رفته بود، عبدالحسین روح‌الامینی هم آن‌جا بود و پیش از ورود به دادسرای تهران گفته بود:  هر هفته برای پیگیری پرونده کهریزک به دادسرا مراجعه می‌کنم اما هنوز بازپرس در این زمینه تصمیمی نگرفته است. پدر مرحوم روح‌الامینی یکی از قربانیان پرونده کهریزک در گفت‌وگو با مهر گفت:  هنوز این بخش از پرونده - معاونت در قتل - به نتیجه نرسیده و منتظر نظر بازپرس هستیم. محمدصالح نیکبخت، وکیل خانواده مرحوم امیر جوادی‌فر، یکی از شاکیان پرونده در روزهای برگزاری دادگاه کهریزک به خبرگزاری فارس گفته بود مرتضوی به علت تأخیر ۳۸ساعته در انتقال بازداشت‌‌شدگان کهریزک به بازداشتگاه دیگر باعث وقوع سه قتل شده است.  این وکیل به اظهارات ۷نفر از پزشکان برجسته قانونی کشور اشاره کرده و گفته بود: «علت تامه قتل یا فوت هر سه مقتول ضربات وارده به نسوج نرم بدن آنها در طول ۷۲ساعت قبل از فوت بوده است.»سیدحسن کمالی وکیل مدافع خانواده محمد کامرانی در گفت‌وگو با ایرنا گفته است: به منظور پیگیری پرونده هفته گذشته به شعبه دیوانعالی کشور مراجعه کردیم و متوجه شدیم مطالعه پرونده توسط قضات شعبه پایان یافته است. وکیل‌مدافع خانواده مرحوم کامرانی اضافه کرد: قضات شعبه منتظر اظهارنظر نماینده دادستان کل کشور هستند و پس از آن شعبه تصمیم نهایی را خواهد گرفت.  به گفته کمالی در صورتی که نماینده دادستان کل کشور نظر خود را در این پرونده بدهد تا پایان ماه‌جاری شعبه دیوانعالی کشور رأی را صادر خواهد کرد. در این پرونده سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، علی‌اکبر حیدری معاون سابق دادستان و قاضی حداد معاون وقت امنیت دادسرای تهران متهم هستند.


تعداد بازدید :  90