شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
خبر

همدانی‌ها دوهزار قلیان را شکستند
شهروند| همدانی‌ها برای مبارزه با دخانیات، دو‌هزار قلیان را شکاندند تا جلوی گسترش مصرف آن را بگیرند. رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان در حاشیه مراسم معدوم‌سازی دو‌هزار قلیان در مرکز بهداشت شهرستان همدان در جمع خبرنگاران گفت: طرح جمع‌آوری قلیان‌ها از اماکن مسقف از دو ماه قبل آغاز شده است.
مصطفی حسنی با بیان این‌که قلیان‌ها از اماکن مسقف مانند سفره‌خانه‌ها، باغ رستوران‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه جمع‌شده‌اند، اظهار داشت: افرادی که از آنها قلیان گرفته‌شده به جریمه 15 میلیونی و برخی به یک‌سال حبس محکوم شدند.
به گزارش مهر، او با اشاره به این‌که این طرح هنوز هم ادامه دارد، بیان داشت: توزیع در اماکن غیرمسقف، پارک، اماکن توریستی و تفریحی بسیار خطرناک‌تر است اما متأسفانه در این مکان‌ها توزیع می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با تأکید بر این‌که اماکن تفریحی شخصیت حقوقی ندارند که وارد عمل شویم، افزود: امیدواریم این مسأله در کارگروه سلامت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
حسنی با بیان این‌که برخورد با قلیان وظیفه بهداشت نیست، عنوان داشت: برخورد با قلیان فرهنگ بهداشتی است و بهداشت در تمام کار‌ها و سلامت می‌تواند 30‌درصد تأثیر داشته باشد.
او ادامه داد: اقدام و تلاش در بحث سلامت مستلزم همکاری بین بخشی از ادارات و دستگاه‌ها است.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان این‌که برای مبارزه با قلیان باید تمام ارگان‌ها پای کار بیایند، افزود: براي جمع‌آوری قلیان علاوه بر بهداشت نیاز به همکاری شهرداری و سازمان‌های مسئول است.  حسنی با بیان این‌که برای مبارزه با چالش روبه‌رو هستیم، افزود: دید غلط در خانواده‌های ایرانی نسبت به قلیان جامعه را دچار چالش کرده و قلیان به یک هنجار تبدیل شده است.
او در این مورد گفت: قلیان براساس سنت خانواده‌های ایرانی ناهنجاری محسوب نمی‌شود و مصرف خانواده‌ها و فرزندان با یکدیگر از نظر خانواده‌ها خالی از اشکال نیست.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به این‌که این بدترین نوع ناهنجاری است، بیان داشت: باید تلاش شود که با آگاه سازی جامعه این فرهنگ غلط را از بین ببریم.
حسنی با بیان این‌که متأسفانه خانواده‌ها فکر می‌کنند که مصرف قلیان مضراتش کمتر از سیگار است، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند وقتی دود قلیان از داخل شیشه رد شده تسویه می‌شود ولی واقعیت این است که به هیچ وجه آب مواد سرطانزا را تسویه نمی‌کند.
او ادامه داد: برخی نیز فکر می‌کنند که این دود مرطوب اثرش بر ریه کم است درحالی‌که با مرطوب شدن دود تأثیرش روی ریه بیشتر می‌شود.
حسنی با بیان این‌که مصرف قلیان میزان ابتلا به بیماری سل را افزایش می‌دهد، افزود: بالا رفتن پوکی استخوان، سقط‌جنین، افزایش ناهنجاری‌های باروری و افزایش نوزادان متولد شده با وزن کم ازجمله مضرات مصرف قلیان است.
او ادامه داد: با مصرف قلیان میزان باروری در مردان به‌شدت کاهش می‌یابد و بیماری‌های عفونی نیز از این طریق منتقل می‌شود.

رئیس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت مطرح کرد: گیلان پیرترین وسیستان‌وبلوچستان جوان‌ترین استان
ايرنا| رئیس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جوان‌ترین و پیرترین شهرهای کشور را معرفی کرد.
«محمد اسماعیل مطلق» دیروز در جمع خبرنگاران افزود:  استان‌های گیلان با 5/11، مرکزی با 79/9، مازندران با 81/9، آذربایجان‌شرقی با 78/9، خراسان جنوبی با 52/9، همدان با 42/9، اصفهان با 26/9 و تهران با 5/9‌درصد جمعیت سالمند، به‌عنوان پیرترین استان‌های کشور به شمار می‌روند.
او تصریح کرد: علت پیرشدن جمعیت این استان‌ها، میزان باروری کلی کمتر از 8/1، تأخیر در فرزندآوری، فاصله بیش از پنج‌سال در فرزندآوری، کاهش ازدواج و افزایش طلاق است.
مطلق ادامه داد: جوان‌ترین استان‌های کشور نیز سیستان و بلوچستان با 72/4، هرمزگان با 62/5، بوشهر با 94/5، خوزستان با 6/6، یاسوج با 27/6 و گلستان با 82/6 درصد جمعیت سالمند کشور محسوب  می‌شوند.
رئیس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: اکنون میزان باروری کلی در کشور کمتر از 8/1 است که باید به بیش از  برسد تا دارای کشوری جوان و نیروی کار شویم.
مطلق گفت: اکنون تقریبا جمعیت سالمند با حدود هفت‌میلیون بیش از 60سال، برابر با جمعیت کودکان شد.
رئیس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: یکی از دلایل افزایش جمعیت سالمندان در کشور بالا رفتن سن امید به زندگی است، بطوری‌که سن امید به زندگی در‌سال 58 برای زنان 54‌سال و برای مردان حدود 53‌سال بود که اکنون به 8/72 سال برای مردان و 74‌سال برای زنان رسیده است.
مطلق، کاهش مرگ‌ومیر کودکان زیر یک الي پنج‌سال و کاهش مرگ‌ومیر زنان باردار(19 مورد مرگ در هر 100‌هزار تولد زنده) را از دیگر دلایل افزایش جمعیت سالمندان در کشور دانست.

 


تعداد بازدید :  75