شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
چانه‌زنی‌ اعضای ائتلاف علیه داعش در پاریس
امیر عبداللهیان :‌«حضور در نشست نمایشی و گزینشی مبارزه با تروریسم در پاریس مدنظر ما نیست»

شهروند| کنفرانس بین‌المللی پاریس با هدف مبارزه با شبه‌نظامیان داعش امروز در فرانسه برگزار می‌شود؛ نشستی که همانند طرح ائتلاف مبارزه با داعش ابهامات بسیاری را برانگیخته‌ و افکار عمومی را بیش از پیش متوجه اهداف پنهان آمریکا در حمله به سوریه کرده‌ است. حاشیه‌های نشست پاریس همزمان با اعلام لیست شرکت‌کنندگان در این کنفرانس آغاز شد و غیبت 2 کشور سوریه و ایران سوالاتی را ایجاد کرد که چگونه می‌توان بدون هماهنگی با دولت سوریه با تروریست‌های داعش در خاک این کشور جنگید و شانس موفقیت این ائتلاف در غیاب ایران که بزرگترین حامی سوریه در نبرد با تروریست‌ها بود تا چه حد است.  «ریچارد‌هاس»، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است دولت اوباما برای شکست قطعی داعش به کمک ایران، روسیه و دولت بشار اسد نیاز دارد، اما حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر‌خارجه کشور ما این نشست را «نمایشی» و «گزینشی» خواند و گفت «حضور در این نشست مدنظر ایران نیست».
موضع‌گیری ایران در برابر کنفرانس بین‌المللی پاریس درحالی صورت گرفت که کنفرانس امروز با شعار «صلح و امنیت در عراق» با حضور 30 کشور برگزار می‌شود و در این نشست نقش اعضای ائتلاف در مقابله با داعش مورد بررسی قرار می‌گیرد.  کنفرانس پاریس به دنبال نشست ناتو در ولز و نشست اخیر وزیر امورخارجه آمریکا با وزرای کشور‌های عربی در جده برگزار می‌شود. در 2 نشست قبلی هسته اعضای این ائتلاف شکل گرفت اما نشست اخیر در پی تعیین چگونگی مبارزه با داعش و نحوه همکاری اعضای ائتلاف با یکدیگر است. تعدادی از اعضای این ائتلاف، نظیر ترکیه تصمیم‌گیری خود درخصوص چگونگی ایفای نقش در ائتلاف را به پایان این نشست موکول کرده‌اند.
بزرگترین پیام کنفرانس پاریس تا این لحظه قطعا غیبت نمایندگان دولت سوریه در بین شرکت‌کنندگان است و به این معناست که ائتلاف فعلی به دنبال تضعیف دولت بشار اسد در سوریه است. حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امورخارجه ایران در مصاحبه‌ای با واحد مرکزی خبر گفت: «حضور در نشست نمایشی و گزینشی مبارزه با تروریسم در پاریس مدنظر ما نیست».  عبداللهیان با اشاره به این‌که «جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری است که در مبارزه با تروریسم به کمک عراق شتافت»، اضافه کرد: «برای ایران مبارزه واقعی و غیرگزینشی با تروریسم در منطقه و جهان مورد توجه است». عبداللهیان همچنین تأکید کرد: «به حمایت‌های قوی خود از عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم».
«ریچارد‌هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا با این حال موافق نادیده گرفتن ایران، سوریه و دولت بشار اسد نیست. ‌هاس در این‌خصوص گفت: شاید نیاز باشد که با دولت بشار اسد نیز، هرچند به صورت مشروط، به تفاهم‌هایی برسیم.  در این صورت لازم است که یک گروه تماس، یا گروهی رسمی‌تر تشکیل شود که در آن صورت حتما به ایران و روسیه نیاز خواهیم داشت.  روزنامه «عرب الیوم» در گزارشی دراین‌باره نوشت آمریکا راهبرد به خصوصی در مبارزه با داعش ندارد و دور نگه‌داشتن روسیه و ایران از این ائتلاف به بهانه پرونده جدایی‌طلبان اوکراینی و همچنین پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران است.  
جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا در روز جمعه گفت: واشنگتن با مشارکت تهران در این کنفرانس به دلیل حمایت ایران از دولت سوریه مخالف است.  پیش از این دولت روسیه نیز هشدار داده‌بود که هرگونه اقدام نظامی یک‌جانبه آمریکا در خاک سوریه نقض حاکمیت این کشور است.  اما «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهوری فرانسه که میزبانی این کنفرانس را برعهده دارد در روز جمعه از حضور 5 عضو دایمی شورای امنیت در این نشست خبر داد.  وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد سرگئی‌ لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست امروز در پاریس شرکت می‌کند.
«عریب الرنتاوی»، نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس اردنی در یادداشت اخیر خود نوشت: ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای علیه داعش که ایران و روسیه در آن نقش مستقیمی ندارند ناقص است و با مخاطراتی مواجه خواهد شد. به عقیده او، عدم حضور روسیه و ایران به همراه سوریه و حزب‌الله لبنان این ائتلاف را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ادغام 2 جنگ سرد را در پی‌ خواهد داشت. جنگ سرد بین‌المللی بین واشنگتن و مسکو درخصوص اوکراین و همچنین جنگ سرد در منطقه بین تهران و ریاض درخصوص اختلافات این دو کشور. سرنگونی دولت سوریه یکی از اهداف این ائتلاف است و با وجود هشدار روسیه، اخباری از تلاش برخی از کشور‌های ائتلاف برای تشکیل نیروی نظامی سومی در سوریه، برای نبرد با دولت بشار اسد به گوش می‌رسد.
بخشی از سفر‌های جان‌کری در منطقه نیز با هدف جلب رضایت همین کشور‌ها انجام شد.  روزنامه جمهوریت ترکیه در روز گذشته در مطلبی نوشت شرکت ترکیه در ائتلاف ضدداعش منوط به نحوه شکل‌گیری اقدامات علیه سوریه است. مقامات ترکیه در دیدار با جان کری بر این موضوع پافشاری کردند که اقدامات علیه داعش باید در سوریه صورت بگیرد.  با این حال مقامات ترکیه که از حامیان تروریست‌های حاضر در خاک سوریه و عراق به شمار می‌روند حاضر نیستند نیروی نظامی خود را به مبارزه با داعش اعزام کنند. بنا بر طرح ائتلاف، مبارزه زمینی با داعش توسط «شورشیان میانه‌رو» سوری انجام می‌شود که گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه را تشکیل می‌دهند.


تعداد بازدید :  66