شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

حیدر العبادی از تابعیت انگلیسی خود انصراف داد
نخست وزیر جدید عراق که هفته گذشته زمام امور کشور را به دست گرفته،‌ اعلام کرد که از تابعیت انگلیسی خود انصراف داده است.  به گزارش ایسنا، 3تن از مقام‌های نزدیک به حیدرالعبادی، نخست‌وزیر جدید عراق که خواستند نامشان برده نشود، اعلام کردند، وی پس از آن‌که در هشتم سپتامبر ‌سال جاری میلادی توسط پارلمان به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب شد، از تابعیت انگلیسی خود انصراف داد. در قانون اساسی عراق شرط شده که یک شهروند عراقی می‌تواند چندین پاسپورت داشته باشد. اگر  افرادی در سمت‌های ارشد امنیتی یا پست‌های دولتی منصوب بشوند باید از شهروندی دیگر کشورها انصراف دهند. العبادی اواخر دهه 70 میلادی به انگلیس رفت و مدرک دکترای خود را از دانشگاه  منچستر گرفت.

طاهر القدری: پارلمان پاکستان خانه فساد است
روحانی مخالف دولت پاکستان، پارلمان این کشور را خانه فسادی خواند که محل اتحاد فرارکنندگان از مالیات، دارندگان مدارک تقلبی و قصور کنندگان در پرداخت وام‌ها است.  به گزارش ایسنا، طاهر القدری، روحانی مخالف دولت پاکستان در جریان خطابه‌ای برای معترضان حامی خود گفت:  این افراد با ابزار غیرقانونی وارد پارلمان شده‌اند و افرادی هستند که جرایم متعددی را مرتکب شدند. وی گفت: دموکراسی در پاکستان به پشتیبانی از سیاستمداران فاسد می‌پردازد. دولت با ابقای قدرت این سیاستمداران که خائنان و توطئه‌چینان هستند، دوام نمی‌آورد.  این روحانی مخالف، یکسری از فرصت‌طلب‌ها را به کشاندن کشور به 30‌سال قبل متهم کرد و گفت، مردم باید در مقابل این افراد بایستند و حقوق خود را زنده کنند. پارلمان باید بداند که این جمعیت معترض نماینده 180‌میلیون پاکستانی است و آنها این‌جا هستند تا حقوقشان را بگیرند. آنها می‌دانند که سیاستمداران حاضر در پارلمان متحد فاسد هستند و ائتلافشان را قدرت، فساد و تجارت تشکیل می‌دهد.

اولین سفر مقامات کویتی به  فلسطین پس از 47 سال
وزیر خارجه کویت روز گذشته و در اقدامی کم‌سابقه به فلسطین سفر کرد تا نخستین سفر رسمی یک مقام کویتی به فلسطین در 47‌سال گذشته رقم بخورد. مقامات کویتی از‌ سال 1967 از فلسطین دیدار نکرده ‌بودند. به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، صباح خالد الحمد الصباح،‌ وزیر امور خارجه کویت و هیأت همراه وی در اولین سفر رسمی خود عازم رام الله شدند. وی قرار است در این سفر یک روزه که به درخواست ریاض مالکی، وزیر امور خارجه فلسطین صورت می‌گیرد با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده و پیامی را از سوی صباح الاحمد الجابر الصباح،‌ امیر کویت به عباس ارایه کند.  همچنین قرار است وزیر خارجه کویت جهت تحکیم روابط دو‌جانبه میان کویت و فلسطین و انجام هماهنگی‌ها برای ادامه حمایت از مسأله فلسطین و تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس گفتگوهایی را با ریاض مالکی داشته باشد.  
کره‌  شمالی وضع حقوق بشر در کشور خود را ستود
رژیم کمونیستی کره‌شمالی با انتشار گزارشی در مورد سیاست حقوق بشر این کشور به انتقادهای بین‌المللی در مورد نقض فاحش حقوق بشر در این کشور واکنش نشان داد.  در این گزارش آمریکا و دیگر «نیروهای دشمن» به دروغ‌پراکنی در مورد وضع کره‌شمالی و دخالت در امور داخلی آن متهم شده‌اند. به گزارش دویچه وله، در این گزارش دیدی مثبت از وضع این کشور ترسیم شده که در آن «توده‌های مردم از حقوق بشر واقعی لذت می‌برند.  انتشار این گزارش 6 ماه بعد از ارایه گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد درباره «جرایم علیه انسانیت در کره شمالی» صورت می‌گیرد. در گزارش سازمان ملل ازجمله گفته شده بود که کره‌شمالی یک کشور تمامیت‌خواه است که در آن افرادی که از نظر سیاسی غیرقابل اعتماد خوانده می‌شوند به صورت سازماندهی‌شده به قتل می‌رسند یا به‌عنوان برده‌های کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

متن توافقنامه نهایی میان  عبدالله و احمدزی آماده است
رسانه‌های داخلی افغانستان از نهایی شدن متن توافقنامه سیاسی میان عبدالله و احمدزی خبر داده و مدعی شده‌اند که این توافقنامه در روز‌های آینده و در حضور نماینده ملل متحد در کابل و رئیس‌جمهوری افغانستان امضا می‌شود. به گزارش تسنیم، گفته می‌شود روز شنبه متن توافقنامه توسط عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی با حضور فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، تکمیل شده است. قرار است به‌زودی عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی با حضور «یان کوبیش» نماینده ویژه ملل متحد در افغانستان و کرزای این توافقنامه را رسما امضا کنند. براساس این توافقنامه، رئیس‌جمهوری با 2 معاون خود سیاست‌های کلی را تبیین کرده و رئیس شورای اجرایی نیز با معاونان خود کابینه را رهبری می‌کنند. بر مبنای این توافق، رئیس‌جمهوری و رئیس شورای اجرایی در پست‌های کلیدی امنیتی، سیاسی و اقتصادی به صورت مساوی سهم دارند.


تعداد بازدید :  78