شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
ردپای سرقت خودروهای گرانقیمت در عراق

گروه حوادث| با دستگیری یک سارق حرفه‌ای در آذربایجان‌غربی پرده از راز سرقت خودروهای شاسی‌بلند و انتقال آنها به کشور عراق برداشته شد.
وقتی پلیس شهر تبریز در جریان سرقت‌های مشابه قرار گرفت دست به تحقیقات ویژه‌ای زد. چندی پیش تعدادی از صاحبان خودروهای مدل بالا در مراجعه به کلانتری‌های سطح شهر تبریز ماجرای عجیبی را پیش روی کارآگاهان قرار دادند. همه مالباختگان در اظهاراتشان ادعا می‌کردند خودروهای مدل بالایشان به سرقت رفته است. همین اطلاعات کافی بود تا کارآگاهان با تشکیل پرونده تحقیقات تخصصی خود را برای شناسایی تبهکاران آغاز کنند.
سرقت‌های عجیب
کارآگاهان در شاخه نخست تحقیقات با توجه به شیوه و شگرد سرقت خودروها متوجه شدند که با باندی حرفه‌ای روبه‌رو هستند که در نقشه‌هایی سازمان‌یافته خودروها را به سرقت می‌بردند. تحقیقات پلیس ادامه داشت تا این‌که مأموران در تحقیقات میدانی با ماجرای عجیبی روبه‌رو شدند. از آن‌جایی که بعد از سرقت خودروها هیچ ردی از آنها در شهرها و استان‌های اطراف پیدا نشده بود این فرضیه قوت گرفت که سارقان خودروها را در مکان امنی نگهداری یا این‌که با برنامه‌ای سازمان‌یافته از مرز خارج می‌کنند.
سرنخ طلایی
بررسی‌های میدانی نشان می‌داد خودروها در زمانی که کنار خیابان پارک شده بودند، به سرقت رفته‌اند. همین سرنخ کافی بود تا کارآگاهان دست به بررسی دوربین‌های مداربسته ساختمان‌ها و مغازه‌هایی که امکان داشت تصاویر این سرقت را ضبط کرده باشند، زدند. مأموران اداره آگاهی با تحقیقات ویژه توانستند ردی از یک سارق را که احتمال می‌رفت در جریان این باند سارق خودروهای شاسی‌بلند نقش داشته باشد، پیدا كنند. کارآگاهان با اخذ نیابت قضایی برای دستگیری این فرد وارد عمل شدند. سارق مرموز که انتظار نداشت در رصد پلیس قرار بگیرد در عملیات غافلگیرانه کارآگاهان در بن‌بست قانون قرار گرفت.
خارج از مرز
متهم وقتی در برابر مأموران اداره آگاهی ایستاد با خونسردی منکر هرگونه سرقت شد. مرد مرموز که از دستگیری‌اش شوکه شده بود، سعی داشت با داستانسرایی کارآگاهان را از مسیر پرونده دور کند تا این‌که در بازجویی‌های تخصصی پرده از راز سرقت خودروهای شاسی‌بلند برداشت. او در اعترافاتش به کارآگاهان گفت: من و یکی از دوستانم با تشکیل یک باند 2 نفره اقدام به سرقت می‌کردیم. ما خودروهای شاسی‌بلند را انتخاب کرده بودیم و در نقشه‌هایی از پیش تعیین‌شده و در فرصت مناسب آنها را به سرقت می‌بردیم. در این مدت 6 خودرو شاسی‌بلند تویوتا و پیکاپ را به سرقت برده‌ایم. پس از سرقت، خودروها را به همراه همدستم به شهرستان مریوان منتقل می‌کردیم. آن‌جا هم یکی از همدستانمان خودروها را به کشور عراق انتقال می‌داد.
سرهنگ صابر عباس‌زاده در رابطه با این خبر گفت: وقتی در برابر شکایت چندین مالباخته که خودروهای شاسی‌بلندشان به سرقت رفته بود قرار گرفتیم، تحقیقات تخصصی کارآگاهان اداره آگاهی آغاز شد. وی افزود: در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد خودروهای سرقتی، به شهرهای مرزنشین آذربایجان‌غربی منتقل می‌شود. با تلاش مأموران یکی از سارقان که اهل و ساکن بوکان بود، شناسایی شد و با هماهنگی مقامات قضایی او را طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند.
عباس‌زاده ادامه داد: متهم در تحقیقات اولیه منکر هرگونه سرقت بود ولی در تحقیقات و بازجویی‌های تخصصی کارآگاهان به سرقت 6 خودروی شاسی‌بلند تویوتا و پیکاپ اعتراف کرد.
 تحقیقات برای شناسایی و دستگیری همدستان و خریداران خودروهای سرقتی ادامه دارد.


تعداد بازدید :  93