شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

ناپلئون بناپارت در كرملين
202‌سال پیش، برابر با پانزدهم سپتامبر 1812 میلادی، ناپلئون بناپارت پس از تصرف مسكو که توسط روس‌ها آتش زده شده و کاملا سوخته بود از كرملين ديدن كرد. به دستور ناپلئون تنها، ساختمان زرادخانه کرملین ويران شد و به عمارات ديگر كه هويت ملي روس‌ها را منعكس می‌کرد آسيب وارد نيامد. روس‌ها پس از شکست در برابر امپراتور فرانسه، مسکو را تخليه کرده و رفته بودند اما پيش از خروج، قسمت‌هايي از شهر از جمله انبارهاي خواروبار را آتش زده بودند.  

پايان عصر تزارها در روسیه
97‌سال پیش، برابر با پانزدهم سپتامبر 1917 میلادی، در پی استعفای تزار نیکلای دوم فرمانروای روسیه، دولت جدید برآمده از انقلاب با اعلام حکومت جمهوری پایان عصر تزارها در روسیه را رقم زد. این اتفاق در پی اوج‏گيري مخالفت‏ها با رژيم تزار كه مشكلات ناشي از جنگ جهانيِ اول به آن دامن زده بود شکل گرفت. حكومت جمهوري، چند ماه بيشتر به حيات خود ادامه نداد چرا كه با رسيدن لنين و يارانش و برپا شدن انقلاب اكتبر، حكومت جمهوري شوروي سوسياليستي روي كار آمد.

درگذشت عبدالحسين زرين‌كوب
15‌سال پیش، برابر با بیست و چهارم شهریور 1378 خورشیدی، دكتر عبدالحسين زرين‌كوب استاد بنام ادبيات پارسي و پژوهشگر برجسته تاريخ در 77سالگي بدرود حيات گفت. دكتر عبدالحسين زرين‌كوب، ساليان متمادي در دانشگاه تهران تدريس کرده و مدتي مديريت گروه ادبيات فارسي اين دانشگاه را برعهده داشت. او با تبحر در زبان فارسي و تسلط بر زبان و ادبيات عرب و آشنايي با چند زبان اروپايي و مشخصاً انگليسي و فرانسوي، آثار پرارزشي از خود به يادگار گذاشت كه تأليف فلسفه شعر، نقد ادبي در 2جلد، شعر بي‏دروغ، از كوچه رندان و نيز ترجمه ادبيات فرانسه در قرون وسطي، متافيزيك و فن شعر و... از آن جمله‏اند.


تعداد بازدید :  136