شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
اطلاعیه جدید درباره لغو فعالیت دانشگاه احمدی‌نژاد منتشر شد
نقطه پایان وزارت علوم بر فعالیت دانشگاه ایرانیان

شهروند|  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سرانجام بر فعالیت دانشگاه ایرانیان یا همان دانشگاه محمود احمدی‌نژاد نقطه پایانی گذاشت و اعلام کرد دانشگاه ایرانیان فاقد مجوز راه‌اندازی است و نمی‌تواند هیچ فعالیت آموزشی انجام بدهد.  
محمود احمدی‌نژاد و جمعی از همفکرانش که در آخرین ماه‌های فعالیت دولت دهم سازوکارهای لازم برای فعالیت دانشگاهی غیرانتفاعی به نام ایرانیان را فراهم کرده بودند حالا بنا بر ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوزی برای فعالیت ندارند.  دانشگاهی که از‌سال 92 و همان ماه‌هایی که حسن روحانی دولت را تحویل گرفت خبرساز بوده است.  جنجالی‌ترین خبر درباره این دانشگاه برداشت 16‌میلیارد از اعتبارات دولت و واریز آن به حساب دانشگاه احمدی‌نژاد بوده است. ۱۳ مرداد پارسال، یعنی روز تحلیف حسن روحانی خبر رسید که 160‌میلیارد ریال از ذی‌حسابی نهاد ریاست‌جمهوری به حساب کوتاه‌مدت بانک ایرانیان انتقال پیدا کرده است.  اقدامی که بعدها گفته شد عملی مجرمانه بوده و دولت روحانی پیگیری‌ها در این زمینه را آغاز کرده است. در یک‌سال گذشته و پس از خروج احمدی‌نژاد از دولت بحث پرونده این دانشگاه بارها مطرح شده. هر چه مسئولان وزارت علوم و چه اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی گفته‌اند که این دانشگاه برای فعالیت و پذیرش دانشجو مجوزهای لازم را ندارد و اگر دانشجو پذیرش کند مدارکی که این دانشگاه ارایه می‌کند از نظر نظام آموزشی کشور فاقد اعتبار علمی خواهد بود. حدود یک ماه پیش مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، درباره اعلام ابطال مجوز دانشگاه ایرانیان به این دانشگاه از سوی وزارت علوم، گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی این مسأله را به ما اعلام کرده و احتمالا این مصوبه را به خود دانشگاه نیز اعلام می‌کند. به گفته او براساس اعلام شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه قبلی درباره این دانشگاه (صدور مجوز) بلااثر و فاقد وجاهت است. اما چند روز بعد دانشگاه ایرانیان منصوب به محمود احمدی‌نژاد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت تاکنون هیچ ابلاغیه رسمی و قانونی که دال بر لغو مصوبات و ابلاغیه‌های قبلی آنان در رابطه با دانشگاه ایرانیان باشد، صادر نکرده است.    اکنون اما که فصل پذیرش دانشجو است، روابط عمومي وزارت علوم، با صدور اطلاعيه‌اي فعالیت این دانشگاه را غیرقانونی اعلام كرده است.  
 در این اطلاعیه چنین آمده است:  با توجه به سوالات مطرح‌شده در مورد جايگاه قانوني مؤسسه‌اي موسوم به «دانشگاه ايرانيان» به اطلاع مردم شریف ایران می‌‍‌‌‌‎رساند:  
 1- سياست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي صدور مجوز تأسيس مؤسسه‌هاي آموزش عالي اعم از دولتي و غيردولتي ـ غيرانتفاعي، مبتني بر
 قانون مداري و توسعه هدف مند آموزش عالي، با رويكرد تضمين كيفيت و حفظ حقوق كليه ذي‌نفعان، صيانت از حيثيت و كيان آموزش عالي و شفافيت در اقدام و اطلاع‌رساني است.  
2- متقاضيان ثبت نام در موسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی براي اطمينان از قانوني بودن تأسيس مؤسسه‌هاي آموزش عالي پذيرنده دانشجو، لازم است قبل از هر اقدامي به نشاني اينترنتي www. msrt. ir مراجعه و از صدور مجوز تأسيس موسسه مورد نظر خود توسط شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطمينان حاصل كنند.  
3-آنچه از آن به‌عنوان «دانشگاه ايرانيان» يا «دانشگاه غيردولتي ـ غيرانتفاعي جامع بين‌المللي ايرانيان» ياد مي‌شود، فاقد مجوز راه‌اندازي و انجام امور آموزشي و پژوهشي ازجمله پذيرش دانشجو از سوي شوراي گسترش آموزش عالي این وزارت است؛ ضمن اينكه مصوبه جلسه 735 مورخ 25/04/1393 شوراي عالي انقلاب فرهنگي درخصوص اعطاي مجوز به آقاي دكتر محمود احمدي‌نژاد براي تأسيس دانشگاه بين‌المللي در تهران نيز لغو و بلااثر اعلام
شده است.  
 بنابراین هرگونه فعاليت آموزشي و پژوهشي از سوي مؤسسه‌اي با عنوان «دانشگاه ايرانيان» يا «دانشگاه غيردولتي ـ غيرانتفاعي جامع بين‌المللي ايرانيان» فاقد وجاهت قانوني است و مورد تایيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نیست.


تعداد بازدید :  66