شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
نگاهی به اردوی دانش‌آموزان عضو سازمان جوانان هلال‌احمر در اردوگاه شاخه زیتون
آنها که صلح و دوستی را از بچگی می‌آموزند

|  حسام خراسانی  |   خبر نگار   |

در جوامع امروزی، افراد پس از خانواده مهارت‌ها و آموزش‌های لازم برای زندگی اجتماعی را در مدرسه می‌آموزند. در مدرسه است که نگاه‌مان به جهان اطراف و برخورد با دیگران شکل می‌گیرد و می‌آموزیم چگونه در یک گروه موثر باشیم. پرورش روحیه تعهد و مسئولیت‌پذیری از نتایج همین گروه‌های دانش‌آموزی است.  اردوهای دانش‌آموزی نیز یکی از فعالیت‌هایی است که سازمان‌ها و مدرسه‌ها برگزار می‌کنند و در این اردوها گروه‌محوری و زندگی اجتماعی ترویج می‌شوند. اردو‌های دانش‌آموزی جمعیت هلال‌احمر از جنس همین اردوهاست.  اردو‌هایی که پرورش‌دهنده روحیه ‌نوعدوستی، روحیه همبستگی، ایثار و شرکت در فعالیت اجتماعی و بسیاری از خصلت‌های نیکوی دیگر است. گزارش پیش‌رو نیز به بهانه افتتاح اردوگاه کشوری فرهنگی، آموزشی و امدادی شاخه زیتون منجیل است.  
  زیتون نمادی از صلح
منجیل شهری است در استان سرسبز استان گیلان که بادهای تند و باغ‌های زیتون آن مشهور هستند. سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در بندرانزلی یک اردوگاه به نام «مهر» دارد و هفته گذشته دومین اردوگاه سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به نام شاخه زیتون در منجیل به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.  این اردوگاه پیش از این مجتمع دانش‌آموزی بود که در 13 مرداد امسال بازسازی آن شروع شد و پس از 70 روز فعالیت جهادی به بهره‌برداری رسید.   دلیل نامگذاری اردوگاه به «شاخه زیتون» به خاطر وجود باغ‌های زیتون در منجیل است. شاخه زیتون نمادی از «صلح» نیز به‌شمار می‌آید و در پرچم سازمان ملل متحد نیز به‌عنوان نماد صلح استفاده شده است.
پوریا پسری که می‌خواهد
پزشک هلال‌احمر شود
اردوگاه شاخه زیتون همزمان با برنامه افتتاح، پذیرای 500 نفر دانش‌آموز از استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، گلستان، قم و مازندران بود؛ دانش‌آموزانی که نفرات دوم طرح دادرس در استان‌های خود بودند.
 وارد اردوگاه که شدم 2 نوجوان عضو جمعیت هلال‌احمر در فضای باز اردوگاه در آلاچیق چوبی نشسته بودند.  شدت باد به‌حدی بود که شاخه زیتون خم شده بود.  به سمت آنها رفتم و باب گفت‌و‌گو باز شد.  «پوریا مهرگی» جثه‌ای کوچک داشت به‌طوری که کاور سازمان جوانان برایش بزرگ بود.  دوستش می‌گفت: «پوریا لباس‌هایش را در خواب هم از تن درنمی‌آورد.» پوریا، 13ساله، که اهل شیراز است، می‌گوید: « 3‌سال است که در جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کنم.»  او دوره اختصاصی احیای قلب را آموزش دیده است و دوست دارد در آینده پزشک جمعیت هلال‌احمر شود. پوریا با بغض دلیل پزشک شدن را مداوای کودکان بیمار می‌دانست که در مرکز توانبخشی هلال‌احمر شیراز از آنان عیادت کرده بود.
بهترین سفر سعید
سعید حاج حسنی پسری 14 ساله از استان چهار‌محال‌و‌بختیاری است. او گفت: « بهترین سفری که تا به امروز داشته‌ام همین سفر به منجیل بوده است.»
سعید با شوق درباره برنامه‌های اردوگاه شاخه زیتون گفت: «برنامه نماز جماعت، کارگاه خلاقیت و آموزش، مسابقات ورزشی و دیگر برنامه‌های جانبی به همراه اهدای جوایز با حضور حداکثری دانش‌آموزان با شور هر چه بیشتر برگزار می‌شود.»
خاطرات دکتر فرهادی از گذشته
دکتر فرهادی در مراسم افتتاح اردوگاه در بخشی از سخنان خود به فعالیت خود در دوران نوجوانی در هلال‌احمر اشاره کرد و گفت:  «بنده در دوران دانش‌آموزی عضو جمعیت هلال‌احمر بودم که در آن دوران شیر و‌خورشید سرخ نامیده می‌شد و در کمک به آسیب‌دیدگان حوادث مختلف مانند سیل زابل و زلزله خراسان شرکت کردم.» رئیس جمعیت هلال‌احمر خطاب به دانش‌آموزان عضو هلال‌احمر گفت: «به شما نیز توصیه می‌کنم که رابطه خود را با هلال‌احمر قطع نکنید.»
مانور  دانش‌آموزان
پس از افتتاح رسمی اردوگاه شاخه زیتون، اردو ادامه پیدا کرد با یک تمرین فرضی یا همان مانور عملیات امدادونجات. هیچ چیز دلخراش‌تر از دیدن یک پسر بچه با صورت خونی نیست.  حمید‌رضا نوجوانی است‌که صورتش را با رب گوجه فرنگی خونی کرده بودند برای شرکت در عملیات فرضی امداد‌و‌نجات جاده‌ای.  با صدای آژیر، مانور شروع می‌شود.  دانش‌آموزان با جنب و جوش و شور و شوق فراوان و همراه با نظم و انضباط به وظیفه مشخص خود می‌پردازند. بچه‌ها مصدومین فرضی را با برانکارد حمل می‌کنند و داخل آمبولانس می‌گذارند.  رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز در محل مانور بچه‌ها حضور دارد. او به داخل آمبولانسی می‌رود که مصدوم فرضی قرار است به مرکز درمانی منتقل شود.  رئیس جمعیت هلال‌احمر با لبخند فعالیت امدادی دانش‌آموزان عضو سازمان جوانان هلال‌احمر را تأیید می‌کند.

معرفی اردوگاه

اردوگاه شاخه زیتون سه‌ونیم هکتار مساحت دارد. ساختمان اردوگاه در 2 طبقه دارای اتاق‌های 8نفره، سالن ورزشی، اتاق سایت امدادی، 2 کلاس برای برگزاری دوره‌های آموزشی با ظرفیت 60 نفر، سایت آموزش امدادی، زمین‌های ورزشی، رادیو اردو، سرویس غذاخوری، نمازخانه، سالن‌های کنفرانس و آلاچیق‌ است. هدف اردوگاه شاخه زیتون ارایه تسهیلات فرهنگی، آموزشی و علمی و نیز برقراری وحدت، همدلی و دوستی میان دانش‌آموزان عضو سازمان جمعیت هلال‌احمر است. این اردوگاه زیر نظر معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کند.


تعداد بازدید :  76