شماره ۸۴۰ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مطرح شد
لوازم آرایش 15 برابر کتاب می‌فروشد
محمدباقر قالیباف: نمی‌شود در شهری زندگی کنیم که تعداد مغازه‌های لوازم آرایشی ۸‌هزار و تعداد کتابفروشی‌ها ۱۲۰۰ واحد باشد

 شهروند| روز گذشته همزمان با افتتاحیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان خود مطالبی را عنوان کرد که در صدر اخبار این روزهای کتاب و نمایشگاه قرار گرفته است. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دیروز سه‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت در آیین افتتاحیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در محل «شهر آفتاب» برگزار شد، این نمایشگاه را بزرگترین بنیاد فرهنگی کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد: «امسال هم پربارتر از همیشه، ارزش‌های ماندگاری از خود به‌جای بگذارد.» این سخنرانی درحالی ایراد شد که همچنان انتقادها از محل جدید نمایشگاه ادامه دارد. غرفه‌ها به شکل کامل مستقر نشده‌اند و امکانات و شرایط خبر از نمایشگاهی نمی‌دهد که بتواند نظر بازدیدکنندگان را تمام و کمال جلب کند. جنتی در سخنرانی خود البته اذعان کرد: «انتقال محل نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب به لحاظ اجرایی کار بسیار دشواری بود که خوشبختانه با اهتمام شهردار تهران و همکاران ایشان و همچنین همراهی همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرانجام رسید.» او با اشاره به قولی که شهردار تهران در اختتامیه نمایشگاه قبلی کتاب تهران برای مهیاسازی مکانی مناسب جهت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به او داده بود، گفت: «آقای قالیباف الان به عهدشان وفا کرده‌اند، البته هر کار نو و تازه‌ای ایرادهایی هم به همراه خواهد داشت که امیدواریم با همکاری همدیگر آنها را برطرف کنیم.»
درِ نمایشگاه کتاب به روی هر کتابی باز نیست
آنچه امسال تبدیل به یکی از حساسیت‌های نمایشگاه شده و هیچ بعید نیست تحت‌تاثیر فشارهای وارد بر دولت در موضوع برجام باشد، عرضه کتاب‌های خارجی است. جنتی درباره نظارت بر این عرضه گفت: «به هیچ‌وجه این‌گونه نیست که کتاب‌های وارد شده به کشور تحت نظارت قرار نگیرد و درهای نمایشگاه به روی هر کتابی باز باشد. همواره نظارت‌های چندلایه‌ای وجود داشته و رویکرد وزارت ارشاد هم عرضه کتاب‌های استاندارد و باکیفیت و علمی است.» جنتی با تاکید بر این‌که در طول سالیان گذشته کلیدی‌ترین بخش نمایشگاه کتاب تهران بخش بین‌الملل آن بوده است، گفت: «عرضه کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب تهران ضرورت دارد و حمایت از این بخش ضروری است. اساسا جایگاه نمایشگاه کتاب تهران تا اندازه زیادی مرهون بخش بین‌الملل آن است.» اهمیت ماجرا زمانی مشخص می‌شود که کشور روسیه امسال میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است. همچنین علی جنتی ایتالیا را میهمان نمایشگاه بعدی معرفی کرد.
فروش لوازم آرایش 15برابر کتاب است
درحالی‌که سیدعباس صالحی، رئیس نمایشگاه کتاب دو روز پیش گفته بود شهر آفتاب ۱۰‌سال رایگان در اختیار این نمایشگاه قرار خواهد گرفت، محمدباقر قالیباف این زمان را حداقل ۵‌سال اعلام کرد. به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در آیین افتتاحیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که صبح سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت در محل شهر آفتاب برگزار شد با اشاره به همزمانی افتتاح این نمایشگاه و گشایش رسمی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوبی‌ترین نقطه پایتخت گفت: «برای من افتخار بزرگی است که یک مجموعه بزرگ اقتصادی را با یک کار بزرگ فرهنگی شروع کرده‌ایم. بدون‌شک نقش فرهنگ و به‌خصوص کتاب به‌عنوان مهم‌ترین ابزار و عنصر در تمدن‌سازی، نقش پررنگی است.» شهردار تهران یکی از راهبردهای اصلی نظام اسلامی را توجه ویژه به بحث کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و با اذعان به این‌که آن‌گونه که باید و شاید به این مقوله بعد از انقلاب اسلامی پرداخته نشده است، ایجاد و تجهیز مکانی آبرومند و مدرن برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران را از ضروریات خواند. قالیباف همچنین گفت: «یادم می‌آید پارسال و در اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران به این نکته اشاره کردم که ممکن است ما در قبال مقوله فرهنگ در شهری مثل تهران، به جهت قانونی چندان مسئولیتی نداشته باشیم اما با توجه به اهمیت این مسأله هر کجا هستیم، تک‌تک ما نسبت به آن مسئولیت داریم.» او ضمن اشاره به کمبود تعداد کتابفروشی خاطرنشان کرد: «نمی‌شود در شهری زندگی کنیم که تعداد مغازه‌های فروش لوازم آرایشی ۸‌هزار باشد، درحالی‌که تعداد کتابفروشی‌های آن ۱۲۰۰ واحد.
نمی‌شود در شهری زندگی کنیم که درآمد لوازم آرایش‌فروشی‌های آن ۱۵‌هزار‌ میلیارد تومان باشد و درآمد کتابفروشی‌ها‌ هزار‌ میلیارد تومان. متاسفانه میانگین تیراژ کتاب‌های ما الان به حدود ۵۰۰ نسخه رسیده و این در شرایطی است که در دنیا و با وجود رشد فناوری‌های دیجیتال و استفاده از کتاب‌های دیجیتال، گرایش به کتاب‌های کاغذی نه‌تنها کاهش نداشته بلکه رشد هم داشته است.» قالیباف اضافه کرد: «بر همین اساس شهرداری تهران خودش را موظف دانسته و در طول دوره‌های گذشته هم اقدامات اساسی را برای رفع این معضل انجام داده است؛ درحال حاضر ما ۳۰۰ کتابخانه در بوستان‌ها و نقاط تفریحی شهر داریم و علاوه‌بر آن هر ساله نمایشگاه یاد یار مهربان را برگزار می‌کنیم که تجهیز همه کتابخانه‌های مدارس و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را بر عهده دارد.» شهردار تهران همچنین با اشاره به پروژه دیگر درحال ساخت مجموعه تحت مدیریتش در حوزه فرهنگ گفت: «باغ کتاب با ۶۵‌هزار مترمربع مساحت اگر نگوییم یکی از مجموعه‌های بی‌نظیر در دنیا اما جزو ۵ مجموعه فروشگاهی بزرگ کتاب در دنیاست که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. خوشبختانه شورای شهر هم برای ساخت این مجموعه کمک شایانی کرد و بیش از ‌هزار ‌میلیارد تومان برای ساخت این مجموعه اختصاص یافته و هزینه شده است.» به گفته شهردار تهران، مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب هم که عملیات اجرایی آن‌ سال ۹۳ شروع شد بیش از ۲۷۰ هکتار وسعت دارد و در میان مجموعه‌های نمایشگاهی جنوب غرب آسیا بی‌نظیر است که براساس تصمیم شورای شهر برای انتقال مکان نمایشگاه به خارج از شهر اما نزدیک شهر، کار احداث آن آغاز شد و برای گسترش آن هم پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است. قالیباف با بیان این‌که ریل مترو منتهی به شهر آفتاب هم روز گذشته افتتاح شده است، گفت: این ایستگاه با ۲۵‌هزار مترمربع مساحت بزرگترین ایستگاه مترو در تهران است و کار جابه‌جایی بازدیدکنندگان از نمایشگاه را می‌تواند به‌خوبی انجام دهد.» او ادامه داد: «با توجه به این‌که بیش از ۵۰‌درصد مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب از شهرستان‌ها می‌آیند، شهر آفتاب گزینه مطلوبی برای نمایشگاه کتاب تهران است.» قالیباف همچنین با قدردانی از شورای شهر تهران که اواخر‌ سال گذشته و پس از موافقت وزارت ارشاد با انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب ۱۸۰‌میلیارد تومان برای تجهیز و آماده‌سازی شهر آفتاب اختصاص داده بود از همه پرسنل دست‌اندرکار و مهندسان مشاور سازنده شهر آفتاب قدردانی کرد.
شهردار تهران در بخش پایانی سخنانش با اشاره به تفاهمنامه‌ای که برای واگذاری شهر آفتاب به محل نمایشگاه کتاب بین شهرداری تهران و وزارت ارشاد و ناشران منعقد خواهد شد، گفت: «براساس این تفاهمنامه حداقل ۵‌سال شهر آفتاب رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب قرار می‌گیرد البته آقای جنتی و دوستان وزارت ارشاد انتظارشان بیشتر از این مدت است اما امیدواریم با امضای این تفاهمنامه که در مدت ۱۰ روز آتی انجام خواهد شد، به توافقات خوبی در این‌باره برسیم.»


تعداد بازدید :  228