شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
بیابانی دیگر در پیش است
تالابی که قربانی کاشت خیار می‌شود!

سرپرست اداره‌کل محیط‌زیست استان همدان از خشک‌شدن چشمه ورودی تالاب مصنوعی شیرین‌سو اظهار تاسف و نگرانی کرد.    عادل عربی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: تالاب شیرین‌سو جزو تالاب‌های مصنوعی در همدان به‌شمار می‌رود اما مدیریت آب این منطقه برعهده شرکت آب منطقه‌ای است.   
وی افزود: تالاب‌های مصنوعی برای تأمین آب احداث می‌شوند اما منطقه شیرین‌سو به یک اکوسیستم زیست‌محیطی مهم تبدیل شده، همچنین از جنبه گردشگری و تفریحی جزو مناطق بسیار مهم است.    عربی تصریح کرد: در این منطقه برخی پرندگان آبزی  در کنار آبزی بومی شده‌اند و زادآوری می‌کنند، اما درحال‌حاضر آب این تالاب توسط آب منطقه‌ای برای کاشت محصولاتی مانند خیار و سیب‌زمینی هدایت می‌شود. وی گفت: از بین بردن تالاب و از بین رفتن اکوسیستم پرندگان بومی یک منطقه برای کاشت خیار جای نگرانی داشته و دانشجویان محیط‌زیست و علاقه‌مندان به موضوع گردشگری در این راستا دغدغه دارند.   
عربی تصریح کرد: در صورتی‌که روال کشیدن آب تالاب شیرین‌سو ادامه داشته باشد تا یک‌ماه آینده به بیابان تبدیل می‌شود. وی ادامه داد: هدایت آب تالاب‌های مصنوعی نیاز به مجوز زیست‌محیطی ندارد که این موضوع از ضعف‌های قانونی است، درحالی‌که با کمی فکر کردن و تعقل هیچ‌گاه آب یک تالاب برای کاشت خیار که جزو محصولات استراتژیک نیست، از بین نمی‌رود.   
عربی خاطرنشان کرد: در بالای این منطقه مجوز حفر چاه داده شده که درواقع به‌طور غیرمستقیم آب این تالاب از بین می‌رود.  


تعداد بازدید :  61