شماره ۸۴۰ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
تحلیل جامعه‌شناسانه یا عقده‌گشایی

مریم حسینی‌نیا [email protected]

سرخی خون «ستایش قریشی» به اعتقاد برخی از دلواپسان با پدیده انتخابات و تلگرام پیوند خورده است که به نظر می‌رسد این تحلیل بیشتر حکم تسویه‌حساب‌های سیاسی را دارد تا تحلیل دقیق برای وقوع فاجعه‌ای تلخ.
این‌که با استناد به سخنان رئیس‌جمهوری در رابطه با «اعتماد به جوانان در زمینه استفاده از اینترنت و لزوم رفع محدودیت‌ها و فیلترینگ»، به رسمیت شناختن حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی به‌عنوان یک حق شهروندی عاملی برای کژکارکردی در جامعه معرفی شود، ناشی از نادیده گرفتن این مهم است که هرگز محدودیت‌ها به شکل‌گیری شرایط امن منجر نمی‌شود.
در این تحلیل که «دلیل دسترسی به اینترنت آزاد و کانال‌های مستهجن، استفاده انتخاباتی معرفی می‌شود که به تبع آن هر کودک نابالغی می‌تواند به سهولت خریدن یک سیم‌کارت 5‌هزار تومانی به آنها دسترسی داشته باشد»، عملا شرایط و متغیرهای مهم اجتماعی نادیده گرفته شده است. شاید یکی از مهم‌ترین دلیل وقوع چنین حادثه‌ای به اذعان همین تحلیل از محل سکونت مجرم ناشی ‌شود؛ منطقه محرومی مانند جنوب تهران و شهرستان ورامین. محیطی که نه‌تنها در این مورد در سال‌های پیش نیز مکان وقوع اتفاق‌های تلخی از این دست بوده است که از میزان جرم‌خیزبودن مناطق حاشیه‌نشین حکایت می‌کند.
علاوه بر این قاتل فردی است که چند سالی مدرسه را ترک کرده و دور از این محیط بوده است. پرونده‌های متعددی در زمینه آسیب‌های اجتماعی و جرم‌هایی چون مشروبات الکلی، موادمخدر و... را تجربه کرده است. براین اساس مجرم نه‌تنها تحت نظارت مدرسه به‌عنوان نهاد آموزشی نبوده است، بلکه به نظر می‌رسد والدین نیز قدرتی برای اعمال نظر بر رفتارهای او نداشتند.
ازطرف دیگر عکس‌های به اشتراک گذاشته‌شده مجرم در اینستاگرام، صحنه‌هایی از رگ‌زنی (با توضیح: امان از شکست عشقی)، قلیانی ساخته شده با میوه، به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌های خشن با محتوای جرم و جنایت و... از کودکی جدا افتاده از جامعه حکایت می‌کند. نابالغی که از حداقل نظارت و توجه جدا افتاده و قربانی خشونت اجتماعی شده است.
براین اساس نمی‌توان عوامل اجتماعی و موقعیت حاکم بر زندگی فرد را از وقوع این حادثه نادیده گرفت، پس دور از ذهن نیست که ادعا کنیم نوجوان ۱۷ساله خود قربانی شرایطی است که جامعه برای او به ارمغان آورده است.
این نوشتار سعی در نادیده گرفتن حجم تلخ واقعه را ندارد اما درصدد است یادآور شود، درمقابله با واقعه‌های اینچنینی بهتر آن است که سعی در پیدا کردن عوامل اصلی باشیم تا عقده‌گشایی.
* عبارات داخل گیومه از تحلیل‌های سایت رجانیوز گرفته شده است.

 


تعداد بازدید :  302