شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
به دلیل نداشتن مجوز جذب نیروی انسانی
تنها بیمارستان دولتی آبیک همچنان تعطیل است

در‌های بیمارستان دولتی 32 تختخوابی شهدای آبیک با گذشت یک‌سال از افتتاح رسمی مسئولان به دلیل مشکلات متعدد ازجمله نداشتن مجوز جذب نیروی انسانی از سوی معاونت نهاد ریاست‌جمهوری و عدم تجهیز کامل بیمارستان همچنان به روی مردم بسته است.
به گزارش مهر، شهرستان آبیک از توابع استان قزوین با داشتن حدود یکصدهزار نفر جمعیت در مناطق شهری و روستایی در حوزه بهداشت و درمان با کمبودهایی مواجه بود که این موضوع سبب شد که در اوایل‌سال 1388 پس از پیگیری‌های متعدد مسئولان استانی و شهرستانی، اعضای شورای شهر، شهردار وقت و مسئولان شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، کلنگ احداث بیمارستان دولتی و 32 تختخوابی آبیک با اهدای زمین از طرف شهرداری و شورای شهر وقت به زمین زده شود.
این بیمارستان با نام شهدای آبیک مزین شد و در 3 طبقه و در زميني به وسعت 8هزار و 195 مترمربع و زير بناي 3‌هزار و 17 مترمربع طراحی در لیست پروژه‌هاي مهر ماندگار قرار گرفت. با قرار گرفتن بیمارستان شهدای آبیک در لیست پروژه‌های مهر ماندگار، تکمیل و افتتاح آن نیز از اولویت‌های مسئولان وقت استان قزوین شد و مقرر شد بخش‌هاي اورژانس، بستري مردان و زنان، اتاق عمل، زنان و زايمان، مراقبت‌هاي ويژه CCU وICU، امكانات پاراكلينيكي، آزمايشگاه، راديولوژي و درمانگاه‌هاي تخصصي نیز در آن راه‌اندازي شود.
در ابتدا روند احداث این بیمارستان قابل قبول و مناسب بود و به‌سرعت در 13 خرداد 1392 با حضور مسئولان وقت استانی و کشوری ازجمله محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهوری وقت، نيكزاد وزير راه، مسكن و شهرسازي، امامي رضوي، معاون درمان وزارت بهداشت، عجم، استاندار قزوين، امام جمعه شهر آبیک و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد و روز افتتاح مردم از این‌که بالاخره بعد از سال‌ها صاحب یک بیمارستان دولتی شده و بخش مهمی از مشکلات حوزه درمان منطقه حل می‌شود بسیار خوشحال شدند و از فردای روز افتتاح برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان مراجعه کردند و درحالی‌که انتظار داشتند بیمارستان شهدای آبیک آماده ارایه خدمات باشد اما در همان ابتدا با در بسته مواجه شدند.
با گذشت یک‌سال از زمان افتتاح بیمارستان شهدای آبیک همچنان این مرکز درمانی راه‌اندازی نشده و مسئولان مشکلات متعدد ازجمله نداشتن مجوز جذب نیروی انسانی از سوی معاونت راهبردی نهاد ریاست‌جمهوری و عدم تجهیز کامل بیمارستان را علت اصلی این تأخیر عنوان می‌کنند.
رضا محمدی یکی از ساکنان شهر آبیک در این‌باره می‌گوید:  مسئولان باید متوجه باشند که شهرستان آبیک نیاز به یک مرکز متمرکز بهداشتی دارد و انتظار داریم برای راه‌اندازی سریع بیمارستان دولتی آبیک که تاکنون زحمات زیادی برای آن کشیده شده به‌سرعت اقدام کنند.
وی افزود: چرا مسئولان، بیمارستان نیمه تمامی را که امکان فعال شدن آن وجود ندارد افتتاح کردند؟ در گذشته وقتی حرف از افتتاح پروژه‌ای به میان می‌آمد به معنای این بود که از روز افتتاح قابل استفاده است اما بیمارستان آبیک همچنان بدون استفاده مانده است.
به‌گفته دکتر زینالو، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تجهیز این بیمارستان 95‌درصد انجام شده و راه‌اندازی آن تنها نیازمند صدور مجوزهای جذب نیروی انسانی از سوی معاونت نهاد ریاست‌جمهوری است.
حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره اظهار داشت: از مدت‌ها پیش با وزیر بهداشت درخصوص تجهیز بیمارستان آبیک مکاتبات زیادی داشتیم و خوشبختانه کار تجهیز بیمارستان انجام شد.
وی درخصوص جذب نیروی انسانی نیز گفت: آزمون‌های جذب در حوزه‌های مختلف بین 5 ‌هزار نفر متقاضی کار در استان قزوین برگزار شده اما درحال حاضر دولت تمایل و برنامه‌ای برای جذب نیروی جدید ندارد و همه استخدام‌ها را متوقف کرده و کسانی که در گذشته نیز آزمون داده بودند منتظر صدور مجوزهای جذب هستند.
این نماینده خاطرنشان کرد: نمایندگان مردم آبیک در مجلس شورای اسلامی همچنان پیگیر تأمین نیروی انسانی بیمارستان شهدای شهرستان آبیک هستند و هفته آینده مجددا این موضوع را با وزیر بهداشت مطرح خواهیم کرد.
عبدالحسین داداشی، فرماندار شهرستان آبیک هم اظهار داشت:  بخشی از بیمارستان شهدای آبیک به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم با بهره‌گیری از طرح سلامت این بیمارستان با تمام ظرفیت راه‌اندازی شود.
وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با درنظر گرفتن همسان‌سازی هزینه‌های درمان در بخش خصوصی و دولتی در قالب طرح سلامت است که این مهم موجب شتاب‌گرفتن ساخت‌وساز بیمارستان‌های نیمه کاره خواهد شد.
فضل‌الله اکبری زیارانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر آبیک نیز می‌گوید: حدود یک ماه پیش اعضای شورای شهر آبیک درخصوص رفع مشکلات موجود در مسیر افتتاح بیمارستان شهدای آبیک جلسه مشترکی را با ریاست دانشگاه علوم پزشکی وقت استان قزوین داشتند.
وی تصریح کرد: ریاست سابق دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اعلام این‌که حدود 95‌درصد از عملیات تجهیز بیمارستان به پایان رسیده اعلام کرد تنها مشکل راه‌اندازی این بیمارستان عدم صدور مجوز جذب نیروی انسانی از سوی معاونت نهاد راهبردی ریاست‌جمهوری است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر آبیک بر لزوم جذب سریع نیروی متخصص و راه‌اندازی بیمارستان شهدای آبیک تأکید کرد و افزود: این بیمارستان به70 نفر نیروی متخصص نیاز دارد و در صورت صدور مجوز جذب نیروی انسانی، اولویت با نیروهای متخصص بومی خواهد بود.
اکبری زیارانی ادامه داد: در صورت صدور مجوزهای لازم جهت تأمین نیروی انسانی، بیمارستان شهدای آبیک در مدت یک‌ماه قابل بهره‌برداری و راه‌اندازی خواهد بود لذا از مسئولان تقاضا داریم برای اعطای مجوز اقدامات لازم را انجام دهند.  اهمیت توجه به بهداشت و درمان در روند زندگی افراد رسالت مهم دولت و مسئولان استانی و کشوری است به‌ویژه تأمین امکانات بیمارستانی در شهرستان‌ها و مناطق محروم باید در اولویت برنامه‌ها باشد و محدودیت‌های اعتباری و بخشنامه‌ها نباید سلامت مردم را به خطر بیندازد.
در شرایطی که دولت یازدهم با اجرای طرح سلامت بارقه‌های امید را در مردم زنده کرده تا بتوانند با کمترین هزینه از خدمات درمانی و بیمارستانی برخوردار شوند مردم شهرستان آبیک هم که با تحمل آلودگی‌های صنعتی ازجمله سیمان آبیک سلامت خود را در خطر می‌بینند از وزیر محترم بهداشت انتظار دارند در کمترین زمان با حل این مشکل زمینه ارایه خدمات درمانی در بیمارستانی را که با هزینه‌های میلیاردی آماده استفاده شده به مردم منطقه فراهم کنند تا ذائقه مردم از خدمات دولت شیرین شود.

 


تعداد بازدید :  73