شماره ۸۴۰ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
مجوز واردات خودروهای آمریکایی لغو شد
حذف ۲۴مدل شورلت از ثبت سفارش

 شهروند|  مجوز جنجالی واردات خودروهای آمریکایی بالاخره لغو شد. حال دیگر هیچ خودروی آمریکایی حتی شورلت اجازه ورود به ایران را ندارد. آن‌گونه که از وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می‌رسد محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور لغو مجوز واردات این خودروهای لوکس را صادر کرده است. اکنون فهرست مجاز خودروهای وارداتی دیگر نامی از خودروهای آمریکایی به خود نمی‌بیند و اسامی ۲۴ مدل شورلت از فهرست خودروهای مجاز برای ورود به کشور در‌ سال ۹۵ از سیستم ثبت سفارش
حذف شد.
چندی پیش به دنبال سخنان صریح مقام معظم رهبری درخصوص واردات مبنی بر این‌که لزومی ندارد خودروهای آمریکایی به ایران بیایند، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی‌که نسبت به صدور مجوز برای واردات خودروهای آمریکایی اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد، وعده داد که این مجوز را لغو خواهد کرد. ماجرا البته به بیستم دی‌ماه‌ سال ۹۴ برمی‌گردد. زمانی که سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران اعلام کرد: «با توجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه درباره خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری Chevrolet  با رعایت آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی ۲۹ آذرماه ۹۸ اقدام شود.» در واقع امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که واردکننده در نظر دارد دو مدل خودرو شورولت  AVEO و TRAX کره‌جنوبی را در حجم موتورهای ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ در دو گروه شاسی‌بلند و ‌هاچ‌بک وارد کشور کند.در این میان درحالی‌که ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و معاون وزیر صنعت عنوان می‌کند که تاکنون اقدامی برای واردات این خودروها انجام نشده و هیچ خودروی آمریکایی وارد کشور نشده است، برخی منابع آگاه خبری از ورود  ۲۰۰ شورلت‌ ‌به ارزش ۷‌میلیون دلار خبر می‌دهند. این منبع آگاه در وزارت صنعت که نخواسته نامش فاش شود، به مهر گفته است که به دنبال دستور رسمی وزیر صنعت مبنی بر لغو واردات خودروهای آمریکای، به متقاضیان ثبت سفارش این خودروها اعلام شده که اجازه واردات ندارند و البته این خودروها وارد کشور نشده بودند و فقط ثبت‌سفارش آنها صورت گرفته بود اما بارگیری شده ولی هنوز به مرزهای داخل کشور هم نرسیده بودند. او این را هم گفت که خودروهای شورلت ثبت سفارش شده از مبدا آمریکا نبود و قرار بود از مبدا کره‌جنوبی وارد کشور شود؛ درواقع این خودروساز آمریکایی در سایت‌های کشور مذکور سرمایه‌گذاری کرده و به تولید خودرو پرداخته بود؛ اما اکنون بعد از دستور وزیر صنعت، به واردکننده این خودروها اطلاع‌رسانی شده است که اجازه واردات این خودروها را ندارد.
سامانه ثبت سفارش واردات ۲۴ مدل خودروی آمریکایی بسته شد
در این میان فرهاد احتشام‌زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات ۲۴ مدل خودروی آمریکایی خبر داده و گفته است که پیش از این هر کسی می‌توانست با مراجعه با این سامانه و پرداخت 3‌درصد تعرفه گمرکی این خودرو را ترخیص كند.
او با اشاره به این‌که این لغو ثبت سفارش مشمول خودروهایی که قبلا ثبت سفارش شده بودند، نیست، افزود: در مورد لغو مجوز شرکت متقاضی واردات این خودروهای آمریکایی هم باید وزارت صنعت اطلاعات تکمیلی را بیان کند.رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: لغو مجوز واردات خودرو یک شرکت نیازمند یک‌سری الزامات و رعایت برخی قوانین است که این موضوع به‌نظر زمانبر خواهد بود.


تعداد بازدید :  114