شماره ۸۴۰ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» ازهزینه‌های پوشش پنجره‌ها با پرده ایرانی که چند کاره هستند
تغییر الگوی تزیین منازل و خرید پرده‌

شهروند|  تصور این‌که دریک اتاق خالی زندگی کنید، برای همه سخت است. تصور این‌که اتاق یا محل زندگی‌تان پر از وسیله باشد، یا راهی برای رفت‌وآمد شما وجود نداشته باشد هم، فکر دلچسب و خوشایندی نیست. پرتلاطم شدن زندگی شهرنشینی، افزایش جمعیت و کوچک‌شدن خانه‌ها با روند پیشرفته شدن شهرنشینی تغییر اساسی در شیوه زندگی ایجاد کرده است. خانه‌های بزرگ ویلایی و حیاط‌دار تبدیل به خانه‌های کوچک‌تر شده؛ خانه‌های کوچک‌تر هم تجمیع شده و تبدیل به آپارتمان‌های خاکستری شده است. داخل این آپارتمان‌ها را هم نمی‌توان پر از وسیله تزییناتی کرد، اما نمی‌توان بدون وسیله هم آنها را پر و در آن زندگی کرد. امروزه بیشتر لوازم منزل کاربردهایی چندگانه پیدا کرده‌اند، مثل کمد‌های کوتاهی که کنار پنجره گذاشته می‌شود، اما روی آن تشکچه‌هایی تعبیه شده که نشستن روی آن را راحت می‌کند، اما بین این لوازم تزیینی کالایی مانند پرده‌ هنوز هم بخش جداگانه‌ای دارد و کمتر کاربردهای چندگانه پیدا کرده‌اند، اما با توجه به تغییر شیوه زندگی نیاز است که خرید و نصب پرده‌ها در خانه‌های امروزی تغییر کند. افزایش هزینه سوخت و حامل‌های انرژی و به تبع آن افزایش هزینه سرمایش و گرمایش خانه نیاز به تمهیدات بیشتری دارد. به‌ویژه اگر مستأجر چنین آپارتمان‌هایی باشید و توان تغییر اجزای خانه (مثل دوجداره کردن پنجره‌ها یا عایق‌بندی دوباره دیوارهای خانه) را نداشته باشید، بهتر است برای کاهش هزینه‌ها با استفاده از لوازم موجود در منزل به‌ویژه پرده‌ها مقدار بیشتری از هزینه‌ها را کاهش دهید.
استاندارد   پنجره‌ها
وقتی در یک سوئیت 40متری یا نهایت آپارتمان یک خوابه 70متری اجاره‌ای زندگی می‌کنید، نمی‌توان توقع داشت که تمام ویژگی‌های این خانه باب میل شما باشد یا نورش کم است یا خیلی زیاد است، پنجره‌هایش خیلی بزرگ یا کوچک است و خلاصه ‌هزار و یک مشکلی که باید شما آن را حل کنید. به همین دلیل هم پس از اسباب‌کشی نخستین کالایی که بی‌مصرف به نظر می‌رسد، پرده‌های خانه است. پرده‌هایی که شاید نقش پوشاننده پنجره خانه را در ارتفاعات یک آپارتمان یا برج ندارد اما باید وظیفه حفظ سرما و گرمای خانه را برعهده داشته باشد. بنابراین پرده‌های تزیینی تور یا حریر که در بسیاری از خانه‌ها می‌شد، آنها را دید، دیگر کاربردی ندارد و با توجه به شرایط می‌تواند راه‌حل بهتری باشد. مثل انتخاب پرده‌هایی با رنگ خنثی و بیشتر روشن که بتواند با رنگ‌های بیشتری هماهنگ شود. انتخاب پرده با چند لایه که بتوان با آن نور یا حرارت را تنظیم کرد. راه‌حل‌ها و نکته‌های زیادتری هم در مورد پرده‌ها وجود دارد، اما این دو نکته بسیار مهم‌تر از موضوع‌های دیگر هستند. برای یک خانه 75متری که استاندارد متراژ خانه‌ در ایران (حداقل شهرهای بزرگ) است، استاندارد چندان مشخصی وجود ندارد، اما اندازه یک پنجره معمولی درساختمان که بتواند روشنایی خانه را تأمین کند و از لحاظ سرمایش و گرمایش هم مشکل خاصی ایجاد نکند. استاندارد یک پنجره برای آشپرخانه حداقل 200*170 یا 150 است. برای بخش‌های دیگر خانه نیز به همین اندازه است، اما در خانه‌های کوچکی که کل خانه دریک محوطه محدود است، درنهایت کل خانه می‌تواند دو پنجره با این ابعاد داشته باشد، البته تک لنگه یا دو لنگه بودن پنجره‌ها و استانداردهای ریزتر آن در قوانین شهرسازی وجود دارد اما آنچه مهم است، وجود همین پنجره‌ها و پوشاندن آن است.
تنظیم حرارت، تنظیم نور
خرید پرده و پارچه‌های پرده‌ای برای چنین پنجره‌هایی کار آسانی نیست، چون بسیاری از ساختمان‌ها استانداردهای لازم را ندارند. اما با این حال اگر قصد خرید برای چنین پنجره‌هایی را دارید، به چند نکته مهم توجه کنید. با توجه به این‌که خانه در چه طبقه‌ای واقع شده یا پنجره رو به چه فضایی (حیاط خلوت، کوچه، درخت و...) باز می‌شود، از پرده برای بهبود وضع خانه کمک بگیرید. در قوانین شهرسازی گذاشتن وسایل سرمایش و گرمایش زیر یا کنار پنجره‌ها اشتباه است، اما اگر با چنین پدیده‌ای مواجه هستید، باید از پرده‌های دو یا چند تکه با ضخامت‌های مختلف استفاده کنید. چون در زمستان نباید روی وسایل حرارتی را با پرده یا چیز دیگر پوشاند اما در فصل گرما بهتر است کل پنجره و حتی بخشی از دیوار زیر پنجره نیز پوشیده باشد. استفاده از زیر پرده‌ای کاربرد دارد اما در تنظیم نور باید بیش از تنظیم سرما و گرما دخالت کند. به همین دلیل هم استفاده از زیر پرده‌ای را تا حد امکان فراموش کنید و به جای آن از روش آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر مات کردن شیشه کمک بگیرید. برای پوشش چنین پنجره‌هایی نیز کتان‌های براق و ساتن به همراه پارچه‌های حریر و وال به شما کمک بیشتری می‌کند. اگر سازه خانه شما قدیمی است، از مخمل‌های نازک یا کتان‌های طرح‌دار نازک که گرمای بیشتری را نگه می‌دارد
 استفاده کنید.
آشپزخانه هم پرده می‌خواهد
پنجره‌های آشپزخانه هم باید به تناسب پنجره‌های خانه مورد بازبینی و ترمیم قرار گیرد، هرچند که این ترمیم با تکه پارچه‌ای به نام پرده باشد. برای استفاده در آشپزخانه پرده‌های مختلفی را می‌توانید استفاده کنید، اما به‌طورحتم باید از پرده‌هایی استفاده کنید که شست‌وشوی آنها راحت باشد، جرم و لک نگیرد و رنگ آن ثابت باشد. بنابراین کتان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای چنین پرده‌هایی باشد و پس از آن هم پارچه‌های حریر نخ می‌تواند گزینه مناسبی باشد. ازهمه این نکته‌ها مهم‌تر این‌که پرده‌های آشپزخانه را پشت پنجره‌ها ثابت و پرده‌ها را درست به اندازه پنجره انتخاب و نصب کنید. پرده بزرگتر مشکلی را برای آشپزخانه حل نمی‌کند و کاربردی هم مانند پرده‌ اتاق‌های دیگر ندارد، البته پرده‌های خاصی هم وجود دارد که از الیاف مصنوعی پلی‌استر یا برزنت نارک که مانند حصیر پشت شیشه پنجره‌های آشپزخانه نصب می‌شود و با بند کوتاه و بلند می‌شود، وجود دارد. این پرده‌ها قابل سفارش دادن هستند و در برخی موارد روی این پرده‌ها عکس یا طرحی را به انتخاب و سفارش شما چاپ می‌کنند.
البته پرده‌های عمودی هم هستند، اما پرده‌های عمودی با توجه به کاربردشان بیشتر در فضای خاص و اداری و کار درخانه‌ها قابل استفاده است، البته پرده‌های چوبی هم زیبایی خاص خود را دارد و کاربردهای فراوانی دارد، اما با توجه به قیمت آن و این‌که قابل تغییر برای سایزهای مختلف پنجره‌ها نیست، برای مستاجران خواهان چندانی ندارند.
پرده متری چند؟
حال اگر قصد خرید برای پرده دارید، می‌توانید از طیف بی‌پایان رنگ‌ها و اندازه‌ها بهره ببرید. اول از همه می‌توانید به بازارهای مولوی، عبدل‌آباد یا زرتشت درپایتخت مراجعه کنید، البته هرکدام از این بازارها می‌توانند طیف خاصی از پارچه‌های پرده‌ای را دراختیار شما بگذارند. با توجه به همه آنچه گفته شد، باید بودجه پایه خودتان را معلوم کنید، البته بازار پارچه پرده‌ای با توجه به این‌که رقبای بزرگ ایرانی دارد، بازار چندان آشفته‌ای نیست، اما باز هم با توجه به وضع نساجی داخلی و تولیدات داخلی که به نسبت کم‌تنوع‌ترهستند، این بازار بیشتر در دست خارجی‌هاست. با توجه به این‌که چه نوع پرده‌ای را انتخاب می‌کنید، قدرت انتخاب دارید.
پرده‌های کتان را با توجه به رنگ و طرح‌های آن می‌توانید از متری 15‌هزارتومان تا 55‌هزارتومان انتخاب کنید، البته بین این طیف پارچه‌های اتاق کودک و آشپزخانه فراوان دیده می‌شود و بیشتر این پارچه‌ها شامل تولیدات داخل است. بعد از آن پارچه‌های حریر و تور است که طیف گسترده‌ای از رنگ، طرح و قیمت دارد، البته تولیدات این بخش بیشتر محصولات خارجی هستند و بخش خاصی از تورها که بافت مشخص و خاصی دارند، تولید داخل هستند. این بخش با توجه به رنگ و این‌که برخی از پارچه‌‌های حریر پرده‌ای پهنای کمتری نسبت به استاندارد پارچه‌های پرده‌ای دارند (3متر استاندارد پهنای پارچه‌های پرده‌ای است) قیمت‌های متفاوتی دارد. پارچه‌های حریر و تور از متری 20‌هزارتومان تا 100‌هزارتومان وجود دارد. از این به بعد بیشتر پارچه‌های سیلک و حریر با طرح‌های مختلف وجود دارد که قیمت‌های آن از 90‌هزارتومان تا 270هزارتومان متغیر است، البته هرچه‌ درصد سیلک یا ابریشم پارچه‌ها بیشتر باشد، هم گران‌تر است و هم نگهداری از آن سخت‌تر. پس از آن پارچه‌های ضخیم‌تر پرده‌ای مثل تافته، ابریشم خام یا انواع مخمل‌ها هستند که با توجه به نوع پنجره شما (میزان آفتابگیری) می‌توانید به سراغ آن بروید. این نوع پارچه‌ها نیز از متری 100‌هزارتومان تا 400‌هزارتومان در بازار وجود دارد که بیشتر شامل پارچه‌های خارجی با بافت‌های براق (زرباف) یا نگین‌کاری شده است. به ‌هرحال با توجه به این‌که بیشتر بازار در دست پارچه‌های خارجی است، یافتن حد وسط یا میانگین قیمت با تناسب کیفیت در این بازار کمی سخت است.

روزی روزگاری حصیر!

شهروند| یکی از رایج‌ترین و جالب‌‌ترین پرده‌ها در ایران که می‌توان گفت پوشش سنتی‌ پنجره‌های خانه‌ها بوده، حصیر است، البته امروز هر پوششی را که با تراشه‌های چوب یا موادی مشابه آن می‌سازند حصیر می‌گویند، اما در روزگاری نه‌چندان دور حصیر بیشتر به پوشش‌هایی گفته می‌شد که با تکه چوب‌هایی گرد بافته می‌شد و سروته این بافته‌ها را با پارچه‌هایی نخی خاص می‌دوختند، البته این نوع حصیرها درحال حاضر کمتر دیده می‌شود، اما حصیرهای جدید که خرد نمی‌شوند و آلودگی کمتری هم به خود می‌گیرند، به بازار آمده و کاربردهای گوناگونی دارند. با توجه به ریزی و درشتی این حصیرها و این‌که هر مترمتربع آن را با چند رشته نخ بافته باشند، قیمت‌های آن متفاوت است. این حصیرها از متری 10هزارتومان که حصیرهای ریز و معمولی هستند و مقاومت کمتری درمقابل تغییر دما یا آفتاب دارند، عرضه می‌شود. گران‌ترین نوع این حصیرها هم حصیرهای بامبو هستند که تا متری 30 یا 35‌هزارتومان هم دیده می‌شود. حصیرهای بامبو عایق‌های بهتری درمقابل صدا یا حرارت هستند و این یک مزیت بسیار مهم برای خانه‌های کوچک به شمار می‌آید.

 


تعداد بازدید :  347