شماره ۸۴۰ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
میز خبر

27سال زندگی لک‌لک‌ها روی پایه برق در کهگیلویه و بویراحمد
ایسنا| مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه وبویراحمد از زندگی 27ساله لک‌لک‌ها روی یک دکل برق خبر داد.  اسدالله‌ هاشمی درحاشیه بازدید از مناطق حفاظت شده به خبرنگاران با بیان این‌که این لک‌لک‌ها درکنار کارکنان تصفیه‌خانه آب خیرآباد در محور «گچساران به دهدشت» زندگی می‌کنند، افزود: از ‌سال 1367 که تصفیه‌خانه آب خیرآباد به بهره‌برداری رسید، این لک‌لک‌ها روی یکی از دکل‌های برق در محوطه این تصفیه‌خانه لانه ساختند و از آن زمان تاکنون در این آشیانه
ساکن هستند.
او بیان کرد: این لک‌لک‌ها هر‌سال دو تا سه عدد تخم می‌گذارند و جوجه‌های آنها نیز درهمین محل و لانه بزرگ می‌شوند.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه وبویراحمد با بیان این‌که لک‌لک پرنده‌ای است که هر 6ماه از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند، تصریح کرد: داشتن امنیت و تأمین غذای مورد نیاز از رودخانه خیرآباد مهم‌ترین دلیل سکونت طولانی‌مدت این پرنده در محوطه این تصفیه‌خانه شده است. هاشمی اضافه کرد: لک‌لک پرنده‌ای است مهاجر که هر 6ماه یک منطقه خاصی را برای زیست انتخاب می‌کند و غذای این پرنده نیز از آبزیان تأمین می‌شود.

مساحت دقیق جنگل‌های شمال کشور و تغییرات آن طی ۶۰‌ سال گذشته اعلام شد
کاهش 15204 هکتاری جنگل‌های شمال
شهروند|  جنگل‌های شمال کشور در 60 ساله گذشته حدود 15‌هزار و 204 هکتار کاهش یافته است. سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با ارایه گزارشی، مساحت جنگل‌های شمال در پنج دوره نقشه‌برداری و تغییرات سطح در هر دوره را
اعلام کرد.
بر طبق این گزارش مساحت جنگل‌های شمالی کشور از دو‌ میلیون و 88‌هزار و 590 هکتار در ‌سال 1334 به دو‌ میلیون و 73‌هزار و 386 هکتار کاهش پیدا کرده است. به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران، براساس آخرین نقشه‌برداری در ‌سال ۱۳۹۴ مساحت جنگل‌های شمال کشور دو ‌میلیون و 73‌هزار و 386 هکتار اندازه‌گیری شده که سطح این جنگل‌ها نسبت به نقشه‌برداری ‌سال ۱۳۸۴ معادل 137‌هزار و 386 هکتار افزایش یافته است.این در حالی است که مساحت جنگل‌های شمالی کشور در سه دوره نقشه‌برداری روندی کاهشی را نشان می‌دهد. از ‌سال 1334 تا 1373، مساحت این جنگل‌ها از دو ‌میلیون و 88‌هزار و 590 هکتار به یک‌میلیون و 847‌هزار و 886 هکتار کاهش یافته بود؛ اما این روند در سال‌های پس از ‌سال 73 تغییر کرد و نقشه‌برداری که در‌ سال 1384 از جنگل‌های شمالی کشور صورت گرفت، مساحت جنگل‌های شمالی 88‌ هزار و 114 هکتار افزایش یافت. روند رو به رشد مساحت جنگل‌های شمالی کشور ادامه پیدا کرد و براساس این گزارش سطح این جنگل‌ها از ‌سال ۱۳۷۳ تا 1394 حدود 225‌هزار و 500 هکتار افزایش یافته، اما در مقایسه با مساحت 60‌ سال پیش، جنگل‌های شمالی 15‌هزار و 204 هکتار کوچک شده است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران: مهلت یک هفته‌ای برای ساماندهی ۱۷ شهریور
 شهروند| عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران از مهلت یک هفته ای برای ساماندهی 17 شهریور خبر داد.
ابوالفضل قناعتی در توضیح بیشتر به مهر گفت: «تمام تلاش اعضای شورای شهر این است که شرایط مردم، کسبه و افرادی که در این پیاده‌راه تردد می‌کنند، بهبود یابد و مشکل معیشتی و اقتصادی کسبه نیز برطرف شود.» او ادامه داد: « در دو سه سال گذشته شورای شهر جلسه های مختلفی را با شهرداری برای حل این مشکل برگزار کرده است و تمام جوانب آن را بررسی کرده، متاسفانه این طرح در ابتدا بدون پیوست‌های اجتماعی آغاز شد و به نظر می‌رسد مسئولان شهری با لجبازی برای آنکه نگویند این پروژه اشتباه است و فردا پاسخگوی این پرسش نشوند که چرا بدون بررسی در این پیاده‌راه به این میزان هزینه کرده‌اند، از بازگشت این پروژه به عقب فرار کرده و طرح‌های مختلفی را می‌آورند که اصل طرح زیر سئوال نرود.» او تاکید کرد:
« اگر فردی اشتباه کرد نباید آن اشتباه را ادامه دهد. اصرار بر اشتباه، اشتباه بزرگتری است. حرف مرد دوتاست، باید اشتباه را اصلاح کند، هر چند ما نمی‌خواهیم کسی اعتراف به کار اشتباهش بکند، بلکه می‌خواهیم جلوی ضرر را بگیریم، زیرا از هر جا این ضرر تمام شود، برای شهر منفعت است.» قناعتی با بیان اینکه برنامه شهرداری برای حل مشکل پیاده‌راه ۱۷ شهریور آماده است و قرار است به رئیس شورای شهر ارائه شود، گفت: «امیدواریم روز یکشنبه این طرح در دستور کار قرار بگیرد.»


تعداد بازدید :  175