شهروند| خودرو و موضوعات مربوط به آن، بارها و بارها تکرار شده بیآنکه ذرهای از مشکلات آن کاسته یا حل شود؛ موضوع خدمات پس از فروش خودروهایی که از در کارخانه معیوب بیرون میآید، پیشفروشها یا تحویل فوریهایی که با تاخیر چندماهه یا حتی یکساله به دست مشتری میرسد و هزاران مشکل دیگر که در حوزه تولید و فروش خودرو وجود دارد و هنوز هم برطرف نشده است. البته شکایتهای بسیاری از شیوه تحویل خودرو شده اما تا به امروز این مشکل به درستی و کامل حل نشده است، البته نهادهایی مانند سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان یا شورای رقابت پیگیر حل مشکلات خودرو و مشتریان بودهاند. حال با تصویب و ابلاغ اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، خودروسازان و واردکنندگان خودرو در صورت تاخیر در تحویل محصولات فروخته شده ملزم به پرداخت جریمه خواهند بود. در این قانون جدید عرضهکنندگان خودرو موظف شدهاند درصورت تاخیر در تحویل خودرو، خسارتی را بهعنوان جریمه تاخیر به خریدار پرداخت کنند. میزان جریمه تاخیر در تحویل خودرو در روش فروش تحویل فوری معادل ماهانه 2.5درصد تعیین شده است. در روش فروش پیشفروش قطعی نیز میزان جریمه تاخیر در تحویل معادل حداقل سود سپرده نظام بانکی در مدت قرارداد به علاوه یکدرصد ماهانه تعیین شده است. جریمه تاخیر در تحویل خودرو در روش فروش پیشفروش عادی نیز معادل حداقل سود سپرده یک ساله نظام بانکی به علاوه یکدرصد ماهانه است. میزان جریمه تاخیر در تحویل خودرو در روش فروش مشارکت در تولید نیز به میزان حداقل سود سپرده سهساله نظام بانکی به علاوه یکدرصد ماهانه تعیین شده است.