شماره ۸۴۰ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
اقتصاد جهان

افزایش یک‌درصدی قیمت نفت| درحالی‌که ارزش دلار در برابر ین به پایین‌ترین رقم در 18 ماه گذشته رسیده و احتمالا موجب افزایش تقاضا برای سوخت شده، قیمت نفت دیروز بیش از یک‌درصد افزایش یافت، اما افزایش تولید کشورهای خاورمیانه موجب محدود شدن رشد قیمت‌ها شد. براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت با نیم دلار، معادل یک‌درصد افزایش به 46 دلار و 29 سنت رسید. (رویترز)
5/1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ایتالیا در انرژی خورشیدی ایران| دو شرکت ایتالیایی جنسیس و دینکون با مقامات ایرانی موافقتنامه‌ای امضا کرده‌اند که براساس آن 100 پروژه انرژی خورشیدی هرکدام با ظرفیت 10 مگاوات برق اجرا خواهند کرد. اجرای این پروژه‌ها که ظرفیت آن به یک گیگاوات می‌رسد در یک بازه زمانی 9 تا 10ساله انجام خواهد شد. کل سرمایه‌گذاری انجام شده در قالب این برنامه حدود 1.5‌میلیارد دلار خواهد بود. (کلین تکنیکا)
رشد تجارت ایران و اروپا در نخستین ماه پسابرجام| جدیدترین آمار کمیسیون اروپا نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و 28 کشور اروپایی در نخستین ماه پس از اجرای توافق هسته‌ای رشد 22‌درصدی داشته است. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا که در فوریه‌ سال 2015 بالغ بر 1.011‌میلیارد یورو اعلام شده بود در مدت مشابه ‌سال‌جاری میلادی به 1.232‌میلیارد یورو افزایش یافته است. (یورو استات)
طلا به ۱۲۹۳ دلار رسید| قیمت طلا در معاملات دیروز با 0.2‌درصد افزایش به ۱۲۹۳ دلار و ۳۰ سنت در هر اونس رسید. این درحالی بود که کاهش ارزش دلار دیروز تداوم داشت و در شرایطی که حجم دارایی‌های بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا به بالاترین رقم در بیش از 2‌سال گذشته رسید. در هفته گذشته بعد از این‌که موضع‌گیری محتاطانه فدرال رزرو در قبال افزایش نرخ بهره موجب کاهش ارزش دلار آمریکا شده و سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن سبب افزایش ارزش ین گشته، قیمت طلا به شدت افزایش یافته است. (رویترز)


تعداد بازدید :  136