شماره ۸۴۰ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
پیشرفت سیستان‌وبلوچستان نیازمند نقش‌آفرینی سمن‌هاست

مدیركل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت؛ سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) موسسه‌هایی هستند كه تاكنون به نتایج مثمرثمری در حوزه‌هایی نظیر فرهنگ و هنر، گردشگری و نیز امور جوانان دست یافته‌اند و فعالیت آنها می‌تواند به پیشرفت كشور در مسیری سالم كمك كند اما این مهم نیازمند حمایت دولت است.
فرهنگ غنی و پیشینه تاریخی توأم با افتخارات مردم سیستان‌و‌بلوچستان و همچنین وسعت و پراكندگی زیاد این دیار كهن می‌تواند زمینه را برای فعالیت روزافزون سازمان‌های مردم‌نهاد در استان فراهم كند.
محرومیت استان سیستان و بلوچستان نیز علت دیگری است كه موجب می‌شود جامعه سنتی استان بیش از پیش به كمك‌های خیرخواهانه سمن‌ها در حوزه‌های فرهنگی نیاز داشته باشد.
تلاش درجهت استحكام وحدت بین شیعه و سنی، حمایت مالی و معنوی از كسب‌وكار‌های كوچك در مناطق محروم، كمك درجهت ایجاد باور و تغییر نگرش در بین جوانان، ساخت سریال و مستند درجهت گسترش فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم و افزایش قابل‌توجه در تعداد مسافران و گردشگران برای بازدید از مناطق گردشگری تنها بخش كوچكی از فعالیت سمن‌های استان است كه بنابه‌اظهار برخی دست‌اندركاران این سمن‌ها متاسفانه حمایت ناكافی و غیركارآمد دستگاه‌های دولتی موجب بی‌انگیزگی بسیاری از این سمن‌ها برای ادامه مسیر شده است.
این بی‌انگیزگی چنانچه به یك عارضه تبدیل شود و بر پیكر این سمن‌ها بنشیند، كار را برای ایجاد تحول فرهنگی گسترده و پایدار در استان سخت خواهد كرد و این به معنای صرف هزینه‌های بیشتر و كسب نتایج كمتر است كه بایستی مسئولان درجهت رفع دغدغه‌های آنها اهتمام بیشتری ورزند.
مدیركل ورزش و جوانان سیستان‌وبلوچستان در ششمین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان اظهار داشت: با توجه به این‌كه سیستان‌وبلوچستان جوان‌ترین استان كشور است، در‌سال‌گذشته تلاش كردیم زمینه را برای آشتی و نزدیك‌كردن سازمان‌های مردم‌نهاد استان در امور جوانان فراهم كنیم و هم‌اینك 94 سمن در حوزه‌های مختلف در استان فعال‌اند.
حسین ثوری گفت: زحمات این سمن‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و امور جوانان قابل‌ستایش است به‌طوری‌كه ‌سال‌گذشته درمجموع 320‌میلیون ریال از سوی وزارت ورزش و جوانان و ادارات مربوطه برای توانمندسازی و حمایت مالی از سمن‌ها در استان اختصاص یافت كه در مقایسه با میزان تاثیرگذاری این سمن‌ها كه بالغ‌بر 10‌میلیارد ریال برآورد شده، بسیار ناچیز است.
وی گفت: ایجاد پایگاه‌های كسب‌وكار در فضای مجازی، افزایش روحیه مثبت در بیماران مبتلا به ام.اس و سرطان، برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و گردشگری و ایجاد مكانی در دهكده‌المپیك زاهدان برای برگزاری آسان مراسم ازدواج جوانان از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه اداره‌كل ورزش و جوانان استان است.
وی همچنین اظهار داشت: فراهم‌شدن مكانی به نام سمن‌سرای‌جوانان برای تجمع این قشر از جامعه و فعالیت در آن از خواسته‌های جوانان استان است و از استانداری سیستان‌و‌بلوچستان خواستاریم با كمك مالی به ساختمان نیمه‌كاره‌ای در دهكده‌المپیك زاهدان امكان بهره‌برداری از این فضا را فراهم كنند.
موفقیت سریالی بومی در جلب‌نظر مردم سیستان‌و‌بلوچستان
مدیركل ورزش و جوانان سیستان‌وبلوچستان با اشاره به فعالیت سمن‌های حوزه فیلم، سریال و مستند، گفت: سمن «آهنگ‌بلوچ» توانست با ساخت سریال بلوچی «شمبل و شاهی» بر پایه فرهنگ غنی مردم سیستان و بلوچستان نقش مهمی در گسترش آداب و رسوم مردم بلوچ ایفا كند و در جلب‌نظر مثبت مردم موفق باشد.
محمد دین‌دشتی، دبیر موسسه مردم‌نهاد آهنگ بلوچ به ایرنا گفت: با توجه به فرهنگ غنی قوم بلوچ نیاز به ساخت سریالی كه بتواند به معرفی بیشتر این فرهنگ بپردازد و بازخورد خوبی داشته‌باشد حس می‌شد و شمبل و شاهی برای تحقق این هدف در اولویت فعالیت‌های سمن آهنگ بلوچ قرار گرفت.
وی گفت: شمبل و شاهی سریالی است با 13 قسمت 30 دقیقه‌ای كه بالغ‌بر یك‌میلیارد و 800‌میلیون ریال برای ساخت آن هزینه شد و ماجرا‌های جوانی را به تصویر می‌كشد كه از بی‌برنامگی در زندگی رنج می‌برد و استعداد خود را با تلاش و پشتكار شناخته و در این مسیر به توفیقاتی نیز دست می‌یابد.
دشتی گفت: متاسفانه از سازمان‌های مردم‌نهاد حمایت نمی‌شود و برای رشد در این حوزه بایستی سازمان‌های دولتی مربوطه جایی را برای كمك به این سمن‌ها در برنامه مالی و معنوی خود بازكنند چراكه فعالیت این سمن‌ها در كنار فعالیت‌های زیرساختی نقش مهمی در اعتلا و رشد حوزه‌های مختلف در كشور دارد.


تعداد بازدید :  127