شماره ۳۸۰ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
اعتیاد به شدت با استرس عجین است

|  دکترشهرام نادری  |   پزشک و کارشناس اعتیاد   |

اعتیاد به شدت با استرس و اضطراب عجین است. کسانی که استرس بیشتری دارند امکان معتاد شدنشان بیشتر است و این می‌تواند عوارض و خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد.   از آن‌جا که در مصرف موادمخدر و داشتن اعتیاد لذت ایجاد می‌شود، در صورتی که این مواد نتواند نیازهای افراد معتاد را برآورده سازد، می‌تواند در افزایش استرس آنها تأثیر جدی داشته باشد.   
زمانی‌که افراد معتاد مواد مصرف می‌کنند باعث لذت بیشتری در بدنشان می‌شود و اگر دسترسی به مواد قطع شود فرد دچار ناراحتی و خماری می‌شود و همین موضوع اضطراب و استرس را شدیدا بالا می‌برد.   
با افزایش میزان اضطراب و استرس حتی استمرار مصرف موادمخدر و وابستگی به مواد نیز به وجود می‌آید و فرد پس از این‌که اعتیادش بیشتر شود دیگر به خاطر لذت بردن مواد مصرف نمی‌کند.   
استرس، اضطراب و لغزش فرد برای
 یک بار مصرف مواد ارتباط جدی با افزایش شدید وسوسه‌ها و رفتارهای ویژه مصرف مواد ازجمله شیشه دارد به همین منظور خانواده‌ها باید تا جایی که می‌توانند در کاهش استرس در فرزندانشان دقت نظر بیشتری داشته باشند.   
اختلال در خواب و خوراک، به‌طور کامل با اعتیاد مرتبط است به همین منظور کاهش میزان استرس نیز می‌تواند در کاهش میزان اعتیاد افراد
 تاثیرگذار باشد.   
برخی داروهای تاثیرگذار در درمان اعتیاد می‌تواند منجر به کاهش استرس و اضطراب در افراد معتاد شود که باید در این زمینه تلاش بیشتری شود تا میزان استرس آنان کاهش یابد.   
یکی از این داروها «ولبان» است. این دارو اثرات ضدافسردگی دارد و در افراد مبتلا به اعتیاد شیشه در حد خفیف و متوسط می‌تواند تاثیرگذار باشد.   
افسردگی یکی از ناراحتی‌های شایع همراه اعتیاد است. باید توصیه‌هایی برای خانواده‌ها داشت تا علاوه‌بر درمان افراد معتاد، راهکاری برای کاهش میزان اعتیاد در کشور شود.   
درمان اعتیاد زمانی موثر است که درمان دارویی در کنار درمان غیردارویی باشد، خانواده‌ها در درمان معتادان درگیر باشند، درمان اعتیاد زمانبر است، اعتیاد یک بیماری است و در صورتی که درمان مناسبی داشته باشد می‌تواند درمان شود.   

 


تعداد بازدید :  66