شماره ۳۷۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران:اختلافات همچنان جدی است
تنها چند روز به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌‌ای میان ایران و گروه 1+5 در نیویورک باقی است اما براساس گفته‌های اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، هنوز پیشرفتی در نزدیک کردن دیدگاه‌ها حاصل نشده و اختلافات همچنان جدی است.  ناتوانی طرفین در بر طرف کردن اختلافات این بار از این جهت اهمیت بیشتری دارد که بعید به نظر می‌رسد زمان مذاکرات تمدید شود.  درواقع سوم آذر، ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای است و طرفین تنها در طی همین مدت فرصت دارند تا مذاکرات را به نتیجه مطلوب برسانند.  در همین حال روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در وین گزارش داد اگر مذاکرات هسته‎ای به نتیجه هم نرسد، تمدیدی در کار نخواهد بود. از این جهت برطرف‌نشدن اختلافات می‌تواند به راحتی مذاکرات را با شکست مواجه کند.  
«سید عباس عراقچی»،  معاون وزیر امورخارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بعد از مذاکرات نمایندگان ایران و 3 کشور اروپایی در وین طی گفت‌وگویی با یادآوری این نکته که اختلافات در موضوعات اساسی همچنان باقی است خاطرنشان کرده بود که هدف این مذاکرات رایزنی و آماده‌سازی فضا برای مذاکرات هفته آینده در نیویورک بود. وی افزود: ما همیشه خوشبین هستیم اما اختلافات عمده همچنان پابرجا هستند.
روز گذشته نیز مجید تخت روانچی، دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا در هفته‌های اخیر، گفت: دیدگاه‌ها هنوز به هم نزدیک نشده است و اختلافات روی موضوعات جدی وجود دارد.  مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه رونمایی از تمبر مشترک روابط دوجانبه ایران و مکزیک در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر این‌که آیا پس از مذاکرات دوجانبه با نمایندگان گروه 1+5 اختلاف نظرها کاهش یافته است، گفت: در مذاکرات دوجانبه‌ای که در ژنو و وین داشتیم ما در مورد متن مذاکره نکردیم بلکه در مورد موضوعاتی صحبت کردیم که در نهایت اگر در مورد آنها به تفاهم برسیم بر پیشرفت در نگارش متن تأثیر خواهد داشت.  
وی ادامه داد: همان‌طور که آقایان ظریف و عراقچی اعلام کردند در گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که با اروپایی‌ها و آمریکا داشتیم خیلی از این بعد که دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود به نتیجه نرسیدیم و اختلافات روی موضوعات جدی وجود دارد. اما از طرف ایران حسن نیت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد و تلاش می‌کنیم تا قبل از 3 آذر این کار انجام‌ شود اما طبیعی است با هر هزینه‌ای حاضر نیستیم این توافق صورت گیرد و خطوط قرمزی که ایران بارها اعلام کرده است باید رعایت شود.  
روانچی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که احتمال رایزنی میان وزیران خارجه و رؤسای جمهوری ایران و گروه 1+5 برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و رفع اختلافات بر سر موضوعات جدی وجود دارد، گفت: در مذاکرات نیویورک در هفته آینده ملاقات‌هایی بین وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 صورت می‌گیرد و اگر آقای روحانی تشریف بیاورند بین ایشان و برخی کشورهای عضو گروه 1+5 جلساتی خواهد بود. همچنین در سطح معاونان و مدیران سیاسی ایران و گروه 1+5 به سرپرستی آقای ظریف و خانم اشتون جلسه‌ای وجود دارد. فکر نمی‌کنیم نیاز باشد بخواهیم سطح مذاکرات را بالا ببریم. اگر واقعا اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد، در همین سطحی که الان مذاکره صورت‌می‌گیرد می‌توان به نتیجه رسید.  
این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ سؤالی درخصوص احتمال تمدید مجدد مذاکرات چنان‌چه دوطرف به تفاهم نرسند وجود دارد، اظهار کرد: هنوز زود است تا در این مورد صحبت کنیم ما بر این مسأله تمرکز داریم که تا قبل از 3 آذر تمام شود اما اگر به نتیجه نرسیدیم در موقع خودش تصمیم‌گیری می‌کنیم.  

بررسی تجاوز پهپاد صهیونیستی به آسمان ایران در آژانس
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: در حال بررسی درخواست ایران برای محکوم کردن تجاوز پهپاد رژیم صهیونیستی به آسمان کشورمان است. گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نامه ایران برای محکوم کردن حمله این پهپاد که در نهم سپتامبر ارسال شده بود در اختیار 162 عضو آژانس قرار گرفته است.  به گزارش آسوشیتدپرس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ماه گذشته اعلام کرد: یک هواپیمای بدون‌سرنشین که متعلق به اسراییل بوده در حریم هسته‌ای نطنز واقع در مرکز ایران هدف موشک قرار داده و سرنگون کرده است.  ایران را پس از این حادثه در نامه‌ای خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد: کشورش حق دارد تمام اقدامات لازم برای دفاع از خاکش را به‌کار گیرد و از آژانس انتظار دارد تا این تجاوز رژیم صهیونیستی را محکوم کند. 


تعداد بازدید :  158