شماره ۳۷۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ شهريور
صفحه را ببند
کاخ سفید رسما اعلام جنگ کرد
حمله به داعش با هدف سرنگونی اسد

روز گذشته تعدادی از مقامات کشورمان با اشاره به ائتلاف مبارزه با داعش که اخیرا از سوی آمریکا به راه انداخته شده است، هدف اصلی آمریکا از تشکیل چنین ائتلافی را سرنگونی دولت سوریه عنوان کردند. آمریکا اعلام کرده است که برای مبارزه با داعش ‌هدف قراردادن مواضع این گروه در عراق، کافی نیست و باید ریشه داعش در سوریه را نیز خشکاند و به این منظور آمریکا حملات هوایی را علیه مواضع این گروه در سوریه به اجرا خواهد گذاشت.  پس از این موضع آمریکا، دولت سوریه رسما اعلام کرد که انجام حملات هوایی آمریکا در خاک سوریه نقض حاکمیت ملی این کشور محسوب شده و آمریکا باید برای انجام این عملیات اجازه بگیرد. واشنگتن اما اعلام کرده است که برای انجام عملیات هوایی از دمشق اجازه نخواهد گرفت.  
روز گذشته دبیر شورایعالی امنیت ملی، تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف ضد تروریسم با همراهی برخی کشورهایی را که خود از تأمین کنندگان اصلی تروریست‌ها بوده‌اند، مشکوک و غیرشفاف دانست و گفت: آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به دنبال تداوم یک‌جانبه‌گرایی و نقض حاکمیت کشورها است. به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، «علی شمخانی» در جلسه شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود:  اقدام آمریکا در مسیر منحرف کردن افکار عمومی جهانی نسبت به نقش محوری این کشور و حامیان آن در ایجاد، تجهیز و توسعه گروه‌های تروریستی به بهانه سرنگونی حکومت قانونی سوریه است. همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که داعش با بمباران هوایی آمریکا و همپیمانانش از بین نخواهد رفت، گفت: به نظر می‌رسد که آمریکا می‌خواهد به بهانه مبارزه با داعش و تروریسم به سوریه فشار بیاورد.  
علی لاریجانی نیز روز گذشته با بیان این‌که تشکیل ائتلاف برای مبارزه با داعش نظامات دنیا را برهم می‌زند، ادامه داد: قطعاً این کشورها برای مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی باید از شورای امنیت مجوز بگیرند و قطعاً اقدام کنونی آمریکا و همپیمانانش برای نظامات بین‌المللی یک فاجعه است. حال این سؤال مطرح می‌شود که سازمان ملل و شورای امنیت برای چه هدفی به وجود آمده‌اند؟ وی با بیان این‌که آمریکا با تشکیل ائتلاف برای مبارزه با داعش به دنبال مشروعیت ساختگی برای خود است، تصریح کرد:  یقیناً این اقدام آمریکا بازی با انبار باروت در منطقه است، از این‌رو این کشورها تصور نکنند که به بهانه مبارزه با داعش می‌توانند سوریه را برهم بزنند، زیرا در این صورت با یک جریان فراگیر مواجه می‌شوند.  
علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نیز روز گذشته به اقدام آمریکا در تشکیل ائتلاف مبارزه با داعش واکنش نشان داده و گفت: «آنان اکنون به بهانه مبارزه با داعش قصد دخالت در امور داخلی کشورها را دارند. ولایتی در حاشیه دیدار با معاون وزیر امورخارجه مکزیک در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر فعالیت‌های گروه تروریستی داعش گفت: همان‌طور که می‌دانید گروه تروریستی داعش با همکاری و حمایت آمریکا و متحدین در غرب و منطقه به‌وجود آمد؛ همانطور که آنها القاعده را به وجود آوردند. وی ادامه داد: اکنون پس از آن‌که از این طریق موفق نشدند حکومت قانونی کشورهای عراق و سوریه را سرنگون کنند، درست در جهت عکس شعار می‌دهند و آنان به بهانه مبارزه با داعش قصد دخالت در امور داخلی کشورهایی مانند عراق و سوریه را دارند. ولایتی با بیان این‌که حکومت‌های سوریه و عراق با این امر مخالفت کردند، تصریح کرد: کشورهای سوریه و عراق با این امر مخالفت کرده و حتی آنان با این امر که آنان هواپیماهایشان را به فضای قانونی این کشورها بفرستند مخالفت کردند. بنابراین مبارزه با داعش تنها یک بهانه برای دخالت در امور داخلی این کشورها است. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به حمایت ایران از حکومت‌های قانونی عراق و سوریه گفت: حمایت ایران از این کشورها ادامه خواهد داشت و ایران از مردم سوریه و عراق حمایت خواهد کرد.
اختلاف‌نظر آمریکا و فرانسه بر سر
 دعوت از ایران برای حضور در نشست پاریس
این روزها آمریکا به‌شدت به دنبال جلب حمایت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای شکل دادن ائتلافی علیه داعش است. آنگونه که در خبرها مطرح شده آمریکا بیشتر به‌دنبال جلب حمایت کشورهای سنی برای مبارزه با داعش است.  در این میان اما خبرهایی جسته و گریخته از چگونگی حضور ایران در ائتلاف مبارزه با داعش مطرح می‌شود؛  ائتلافی که البته ایران اهدافش را مبهم دانسته و اعلام کرده است که قصد و صداقت آمریکا از شکل دادن این ائتلاف مورد تردید است. از سوی دیگر قرار است نشستی دوشنبه همین هفته در پاریس برگزار شود  و این روزها بحث داغ این است که آیا ایران به نشست دعوت خواهد شد یا خیر؟ هرچند وزیر امورخارجه آمریکا گفته است که حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با داعش در پاریس مناسب نیست، اما فرانسه به‌عنوان میزبان نشست، احتمال دعوت ایران به این کنفرانس را رد نکرده است. از سوی دیگر حسن دانایی‌فر سفیر ایران در عراق نیز روز جمعه اعلام کرده است که ایران از شرکت در اجلاس پاریس برای حفظ ثبات و امنیت عراق استقبال می‌کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که این نشست بین‌المللی نتایج مثبت و ملموسی برای ثبات و آرامش در عراق داشته باشد.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانایی‌فر اضافه کرد: ایران آماده هرگونه کمک به عراق به‌عنوان یک کشور همسایه است تا ثبات در این کشور حاکم شود.
اما جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که به منظور گفت‌و‌گو با مقامات ترکیه برای شرکت در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با نیروهای داعش در عراق و سوریه به آنکارا سفر کرده است، گفت که حضور ایران در این کنفرانس مناسب نیست.  به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، فرانسه که میزبان این کنفرانس در روز دوشنبه هفته جاری است پیشتر اعلام کرده بود ممکن است از ایران برای شرکت در این رویداد دعوت کند.


تعداد بازدید :  120