شماره ۳۷۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز خلافت‌ هارون‌الرشيد
1228‌سال پیش، برابر با چهاردهم سپتامبر 786میلادی، ‌هارون‌الرشيد 23ساله در بغداد بر جاي برادر خود الهادي كه تنها يك‌سال بر سر كار بود نشست و خليفه پنجم عباسيان شد. مورخان، ‌هارون را كه 23‌سال حكومت كرد و 24مارس ‌سال 809 در توس (خراسان) درگذشت، بزرگ‌ترين امپراتور جهان اسلام توصیف کرده‌اند. اقتدار و پيشرفت ‌هارون نتيجه شايستگي وزيران و مديران ايراني‌اش به‌ويژه يحيي برمكي و پسر او جعفر بود. ‌هارون بعدها جعفر را كشت و يحيي و منسوبان او را به زندان انداخت.

جرقه کشتار صبرا و شتیلا
32‌سال پیش، برابر با چهاردهم سپتامبر 1982میلادی، بشير جميل رئيس‌جمهوري منتخب لبنان بر اثر انفجار بمب كشته شد. اين بمب در ساختمان حزب کتائب (فالانژ) لبنان کار گذاشته شده بود. در اين انفجار 26نفر کشته شدند. با کشته شدن بشير که يک مسيحي ماروني بود بحران اين كشور كه از 1975 آغاز شده بود شدت بيشتري گرفت. بعد از بشیر، برادرش امین به ریاست‌جمهوری رسید. کشتار اردوگاه‌های فلسطینی صبرا و شتیلا یکی از پیامدهای ترور بشیر جميل بود که شبه‌نظامیان فالانژ با چراغ سبز ارتش اسراییل چند روز بعد از به قدرت رسیدن آن را رقم زدند.

مرگ شاهزاده گریس کلی
32‌سال پیش، برابر با چهاردهم سپتامبر 1982میلادی، گریس کلی، بازیگر مشهور سینمای آمریکا و برنده جایزه اسکار که پس از ازدواج با رینیه سوم - شاهزاده موناکو – در ‌سال ۱۹۵۶ لقب شاهزاده گریس را گرفت در پی یک تصادف رانندگی درگذشت. گریس کلی از جمله بازیگران موردعلاقه آلفرد هیچکاک بود و در 2فیلم «گرفتن دزد» و «پنجره عقبی» از این کارگردان بزرگ سینمای جهان بازی کرده بود. او پس از ازدواج فعالیت‌های سینمایی خود در عرصه بازیگری را کاملا به حالت تعلیق درآورد.


تعداد بازدید :  251