شماره ۳۷۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ شهريور
صفحه را ببند
روي خط خبر

معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار تهران: ورود و خروج به تهران کنترل می‌شود
به خاطر ايجاد محدوديت براي مهاجرت به تهران ورود و خروج به پايتخت كنترل مي‌شود
معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار تهران گفت: تلاش می‌کنیم با کنترل ورود و خروج به تهران با ارایه مدارک و شناسنامه از سوی افراد، ورود و خروج به تهران را با هدف ایجاد محدودیت‌ برای مهاجرت به تهران کنترل کنیم.  نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار تهران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به این‌که 80 تا 90‌درصد نرخ رشد جمعیت استان تهران مربوط به مهاجرت استان تهران است، گفت: حدود 20‌سال قبل اگر فردی قصد مهاجرت به تهران را داشت، باید با مراجعه به سازمان مسکن و شهرسازی آن زمان نسبت به دریافت تأییدیه برای سکونت در شهر اقدام می‌کرد که همین مسأله یک عامل بازدارنده برای مهاجرت از شهرستان‌ها به تهران بود. ترکی همچنین گفت: پایتخت‌نشینی و پایتخت برای خود تعریفی دارد و مکان و ماوایی که برای پایتخت در این زمینه در نظر می‌گیرد معنای سکو نتگاهی آن لحاظ می‌شود. معاون استاندارد تهران با اشاره به این‌که در کشور‌های مختلف نیز که به صورت ایالتی و استانی هستند برای ورود به پایتخت گذرنامه و مشخصه‌ای لازم است تا افراد به راحتی نتوانند وارد پایتخت شوند، بیان داشت: در شهر تهران حاشیه امنی وجود ندارد و افزایش جمعیت و مسائل زیست‌محیطی باعث ایجاد مشکلات چندبرابری می‌شود.
ترکی در ادامه یادآور شد: با توجه به این‌که هر شهر دروازه ورود و خروج دارد و با توجه به این‌که دولت، دولت الکترونیک است اگر ضوابطی تعریف شود و افرادی که می‌خواهند مراجعه کنند با مدارک و مشخصات ارایه‌شده از سوی وی می‌توانیم ما نیز در شهر تهران چنین کاری را انجام دهیم تا مشخص شود ورود و خروج افراد برای چه صورت گرفته است.

پس از خراسان رضوی، قم دومین استان سبز کشور نام گرفت
فعالیت سیرک‌ها در قم هم ممنوع شد
شهروند| فعالیت سیرک‌ها در قم هم ممنوع شد.  پس از آن‌که در روز ولادت امام رضا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی اعلام کرد که این استان، استان ضامن آهو است و از این پس به هیچ سیرکی مجوز فعالیت نخواهد داد،  استان قم هم استان سبز نام گرفت و دومین استانی شد که فعالیت سیرک‌ها را به دلیل آزار و اذیت حیوانات ممنوع کرد.  
شهرام امیری‌شریفی، با اعلام این خبر، در نخستین همایش حقوق حیوانات گفت: «جنایت‌هایی که در سیرک‌ها رخ می‌دهد مصداق بارز حیوان‌آزاری است.  هم قوه ادراک حیوانات را تحریک می‌کند هم قوه احساس آنها را.  این امر پایه علمی و اخلاقی دارد.  خوشبختانه در شرع ما هم به این موضوع پرداخته شده است.» مدیر دیده‌بان حقوق حیوانات، با اشاره به این‌که در بحث سیرک‌ها با دو نوع سیرک مواجه‌ایم، ادامه داد: «یکی سیرک‌هایی که درآمد میلیاردی دارند و امیدواریم واقعا از طریق بلیت‌فروشی باشد و به قاچاق حیوانات مربوط نشود. این دسته کار آموزشی روی آنها پاسخگو نیست. این سیرک‌ها نیازمند ضابطه بسیار سرسخت هستند و گام اول آن در سازمان محیط‌زیست برداشته شده است.  دسته دوم سیرک‌هایی هستند که هر وقت صحبت از محدود کردن فعالیت آنها می‌شود، از درآوردن نان صحبت می‌کنند. در این رابطه با ارگان‌های بین‌المللی پروژه‌های دوگانه‌ای را پیش می‌بریم. نخستین گام این است که از حدود هشت سیرک کوچک باقی‌مانده روش تغییر معیشت را اجرا کنیم. گام دوم استفتاهایی هست که از علما مبنی بر حرام بودن آزار حیوانات گرفته شده است.  پیش از این 18 فتوا در این خصوص موجود بود که اکنون دو فتوای جدید هم اضافه شده است؛ یکی فتوای رهبری و دیگری فتوای آیت‌الله شبیری‌زنجانی. به این ترتیب درحال حاضر 20 فتوای حرام بودن حیوان‌آزاری را داریم که می‌تواند به جلوگیری از فعالیت سیرک‌ها کمک کند.»  

دلایل هجوم مگس‌های سفید به تهران
سموم شیمیایی بی‌کیفیت حشرات شکار‌کننده مگس سفید را از بین می‌برد
تسنیم|  رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به این‌که مگس‌های سفید از نوع آفت‌های درجه دو هستند، گفت:  این آفات ضرری برای فضای سبز شهری ندارند اما مبارزه مکانیکی با آنها درحال انجام است. علی‌محمد مختاری، درباره مگس سفید در پایتخت،‌ اظهار داشت:  به دلیل شباهت و گرد‌‌های سفیدی که روی بال‌های این حشره وجود دارد به نام «مگس سفید» معروف شده است؛ این حشرات،‌ آفات گلخانه‌ای و مزارع جالیزی هستند که در فضای سبز شهری جزو آفات درجه دو هستند و آفات کلیدی به شمار نمی‌آیند. او ادامه داد:  یکی از دلایل طغیان این حشره در محیط شهری شرایط آب و هوایی به‌ویژه افزایش طول دوره گرما در تابستان است؛ وقتی دوره گرما طولانی شود این حشرات افزایش می‌یابند اما دلیل مهم‌تر تغییرات اکو سیستم است؛ یعنی به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی بی‌کیفیت در مزارع اطراف تهران، حشرات شکارگر ازجمله زنبورها (که مگس سفید را شکار می‌کنند) از بین می‌روند،‌ در نتیجه مگس‌‌های سفید افزایش می‌یابند.
او ادامه داد: با شناسایی رد مگس‌های سفید متوجه شدیم که بیشتر آنها در صفادشت واقع در جنوب غربی تهران مشاهده شده‌اند، روش آب‌شویی برای از بین بردن آنها در حال انجام است.

 


تعداد بازدید :  173