شماره ۳۷۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ شهريور
صفحه را ببند
نرخ نان در دولت قبل 20 برابر شد
فشار نانوایان به دولت برای افزایش قیمت‌ها

شهروند| مدتی است که دوباره فعالان صنفی برای افزایش قیمت نان بحث و چانه‌زنی به راه انداخته‌اند، این در شرایطی است که قیمت نان از آخرین روزهای کاری دولت خاتمی تا امروز 10 تا 20 برابر افزایش داشته است. نان تافتون 15تومانی در دوره اصلاحات به 300تومان در دولت احمدی‌نژاد رسید. سنگک 80تومانی به 800 تومان، بربری 40تومانی به 700تومان و لواش 20تومانی به 160تومان رسید. در زمان احمدی‌نژاد نانوایی‌ها هربار با بهانه‌ای درخواست افزایش قیمت اصلی‌ترین کالای سبد خانوار ایرانی را مطرح کردند و البته دولت هم بدون چون و چرا نرخ نان را افزایش داد. یک مسئول دولتی سابق به ایلنا گفته در دولت نهم و دهم هیچ مانعی برای گران کردن قیمت نان نبود و نرخ این کالای خوراکی به همین سادگی افزایش یافت. این در حالی است که نانوایان برای افزایش قیمت بارها به دولت اصلاحات فشار آوردند اما خاتمی در مواجهه با این درخواست کمترین تغییرات قیمتی را لحاظ کرد به‌طوری ‌که نان سنگک و بربری تنها 5تومان و نان تافتون و لواش حدود 3تومان افزایش قیمت را در تمام دوره فعالیت کابینه خاتمی تجربه کردند.
حالا فعالان صنفی نان دوباره فشارهایشان را بر کابینه دولت جدید آغاز کرده‌اند. آنها دوباره همچون زمان احمدی‌نژاد افزایش قیمت سوخت، هدفمندی یارانه‌ها و افزایش دستمزد کارگر را بهانه کرده‌اند. مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به یارانه 11‌هزار میلیاردی نان می‌گوید: دولت سالانه 11‌هزار‌ میلیارد تومان یارانه گندم می‌پردازد. این در شرایطی است که فشار نانوایی‌ها برای افزایش قیمت آن‌قدر شده که آنها در مقابله با افزایش نداشتن قیمت‌ها، کیفیت و اندازه قرص نان را کاهش داده‌اند و مردم را ناراضی کرده‌اند.
دولت یازدهم تاکنون در پاسخ به درخواست افزایش قیمت نان سکوت اختیار کرده است. فعالان صنفی می‌گویند در جلساتی که با کابینه روحانی داشته‌اند سه سناریو برای افزایش قیمت نان مطرح شده است: حذف کامل یارانه نان، پرداخت یارانه نان به صورت مستقیم به مردم، پرداخت یارانه به تأمین‌کنندگان آرد، دولت نیز در اعلام‌های مکرر گفته  تاکنون برای افزایش قیمت نان تصمیم خاصی نگرفته و معلوم نیست روحانی در مقابل فشار نانوایان کدام رویکرد را برمی‌گزیند. رویکرد خاتمی یا احمدی‌نژاد را؟!


تعداد بازدید :  205