شماره ۸۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
خبر

روزی 49‌هزار تن زباله خانگی تولید می‌شود
تفکیک تنها 7درصد زباله‌های کشور
ایرنا|  مدیركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت:  روزانه 49‌هزار تن زباله خانگی در كشور تولید می‌شود كه از این حجم عظیم فقط هفت‌درصد آن تفكیك می‌شود.
محمدجواد سروش ادامه داد:  93‌درصد زباله‌ها با همه مواد ویژه، صنعتی، خطرناك و عفونی دفن و فقط 40‌درصد زباله‌ها به صورت مكانیزه جمع‌آوری می‌شود؛ درحالی كه بحث انتقال زباله از لحاظ اصول بهداشتی بسیار مهم است.
او اظهار كرد: البته تولید زباله یك موضوع طبیعی است و در همه جوامع جهانی وجود دارد، اما مسأله اصلی نحوه برخورد با آن است. بسیاری از كشورها با برنامه‌ریزی صحیح از زباله بهره‌برداری می‌كنند كه كشور ما در این زمینه موفق نبوده است.
او تاكید كرد: مسأله مهم بحث بازیافت است. نباید زباله را به صورت دورریز ببینیم. زباله یك سرمایه ملی است كه می‌تواند دوباره به چرخه تولید برگردد. در اقتصاد مقاومتی نیز بحث همین است كه باید دورریز و خارج كردن منابع معدنی و مادی را به حداقل برسانیم و بتوانیم بارها در چرخه تولید و استفاده مجدد قرار دهیم.
سروش با بیان اینكه استفاده مجدد یكی از برنامه‌های جهانی است، گفت: برای رسیدن به هدف سه بحث كاهش پسماند، استفاده مجدد و بازیافت مطرح است كه باید در چارچوب آن حركت كنیم.  
او افزود: امروز فقط 22‌درصد پسماندها بازیافت می‌شود كه باید در برنامه پنج‌ساله ششم به 80‌درصد برسد. در این مسیر برنامه‌های زیادی داریم. حمایت از مراكز بازیافت و تهیه ضابطه‌هایی برای مدیریت پسماندهای عادی، پزشكی و الكترونیكی برخی از این برنامه‌هاست.  مدیر كل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محیط ‌زیست ادامه داد:  آمار دقیقی از حجم پلاستیك‌ها وجود ندارد، اما با توجه به وجود حدود 49‌هزار تن زباله كه‌ درصد بسیار بالایی از آنها پلاستیك است، اگر این میزان بالای 10‌درصد باشد روزانه نزدیك به پنج‌هزار تن پلاستیك تبدیل به زباله می‌شود؛ بنابراین آمار بسیار زیادی از پسماندها پلاستیك‌ها هستند.  او با اشاره به این‌که حدود 60 تا 70‌درصد پسماندها ‌تَر است و به مرور به مایع تبدیل می‌شود، یادآوری کرد که با این روند دریایی از شیرابه به راه می‌افتد كه آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌كند یا اینكه به گازهای خطرناكی مانند دی‌اكسید كربن و منواكسید كربن تبدیل می‌شود كه می‌تواند منبع آلودگی بالایی باشد و موجب آلودگی هوا ‌شود.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور:  اجرای بیمه درمان معتادان در صورت تامین اعتبار در‌سال جاری
فارس|  درصورتی که منابع مورد نیاز در بحث بیمه معتادان تامین شود،‌ امسال این بیمه جهت تامین هزینه‌های درمانی معتادان اجرا خواهد شد.
انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی گفت:  درسال‌های گذشته طرح‌های زیادی برای حمایت از معتادان در بحث درمان انجام شده است که از آن جمله می‌توان به یارانه درمان در کمپ‌ها اشاره کرد.
او گفت: یکی از موضوعاتی که در شورایعالی بیمه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته، طرح بیمه درمان معتادان بوده است.محسنی‌بندپی ادامه داد: اگرچه در سال‌های گذشته قرار بود این طرح اجرا شود، اما به دلیل عدم تامین منابع نتوانستیم این طرح را اجرایی کنیم که امیدواریم امسال و با تاکید مقام عالی وزارت بیمه درمان معتادان عملیاتی شود.به گفته او بیمه درمان معتادان دارای ویژگی‌های بسیاری است، به‌طوری که هزینه درمان یک فرد معتاد توسط بیمه پرداخت خواهد شد. درحال حاضر مراکزدرمانی و کمپ‌های بهزیستی آماده پذیرش معتادان هستند، ضمن این‌که سازمان یارانه‌ای را نیز بابت هزینه درمان به مراکز پرداخت می‌کند.

وزارت بهداشت اعلام کرد : عفونت ویروسی علت مسمومیت مردم اسلام‌آباد
شهروند| وزارت بهداشت با اعلام این خبر که استفاده از آب آلوده مسمومیت مردم در اسلامشهر بوده است، از مردم خواست برای اطمینان بیشتر آب را بجوشانند و بعد مصرف کنند.
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر بر لزوم اطمینان از بهداشتی بودن آب مصرف‌شده توسط مردم مناطق سیل‌زده تأکید کرد و افزود: مردم باید قبل از استفاده از آبی که از آن اطمینان ندارند، آن را بجوشانند و بعد استفاده کنند یا این‌که از آب‌های بطری با مجوز بهداشتی استفاده کنند.او با اشاره به انجام آزمایشات روی آب آشامیدنی منطقه اسلام‌آباد گفت: براساس آزمایشات انجام‌شده روی آب آشامیدنی این مناطق مشخص شد علت بیماری عفونت ویروسی بوده است.رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر بر لزوم اطمینان از بهداشتی بودن آب مصرف‌شده توسط مردم این مناطق تأکید کرد و افزود: مردم باید قبل از استفاده از آبی که از آن اطمینان ندارند، آن را بجوشانند و بعد استفاده کنند یا این‌که از آب‌های بطری با مجوز بهداشتی استفاده کنند.
گویا در ادامه، با بیان این‌که درحال حاضر در منطقه اسلام‌آباد همه بیماران درمان شده‌اند و بیمار بستری دراین‌ خصوص وجود ندارد، گفت: همه بیماران سرپایی درمان شدند و آنهایی هم که نیاز به بستری داشتند، با درمان کامل ترخیص شدند.
وی درپایان یادآور شد: همچنان در این منطقه رعایت نکات بهداشتی باید مورد توجه قرار گیرد.

 


تعداد بازدید :  254