شماره ۳۷۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ شهريور
صفحه را ببند
جشن «روز ملي سينما» به آزادي يك زنداني كمك كرد

دنيا عيوضي| در پي بازگشت «روز ملی سینما» به تقويم، 21شهریور باري ديگر روزي شد كه مسئولان و سينماگران براي ارزش گذاردن به سينماي ايران در كنار هم جشن گرفتند، جشني كه به بهانه ايجاد فرصت يا درنگي مختصر براي هم‌انديشي هنرمندان و مسئولان در كنار يكديگر برپا شد، بهانه‌اي براي مرور آنچه بر يك‌سال گذشته سينما سپري شد.
آخرین يا دومين جشن مراسم روز ملي سينما، بعد از جشن بزرگ «خانه سینما» شامگاه 21 شهريور در هتل استقلال و به دعوت سازمان سينمايي برگزار شد. شبی که رئيس سازمان سينمايي در آن از صندوق بيمه بيكاري گفت و علي جنتي در صحبت‌هايش از عملكرد ايوبي دفاع كرد. همچنين رئيس سازمان سينمايي پس از پايان اين جشن كه در آن ميزبان مسئولان فرهنگ - هنر و طيف‌هاي مختلف سینما بود به صداوسيما رفت و ميهمان برنامه سينمايي «هفت» شد.
اين درحالي است كه امسال جشن روز ملي سينما با يك اقدام خيرخواهانه همراه شد كه در آن فرامرز قريبيان درباره یک جوان 18ساله محکوم به اعدام سخن گفت‌ و اعلام كرد كه خانواده مقتول اين جوان را بخشيده‌اند اما درصورتي كه باقي‌مانده مبلغ ديه او كه در حدود 100 ميليون تومان است مهيا شود. پس از سخنان اين بازيگر پيشكسوت سينما، علی جنتی‌، حجت‌الله ایوبی‌، کانون پخش‌کنندگان‌، شورای فرهنگ عمومی‌، جامعه صنفی تهیه‌کنندگان‌، منیژه حکمت‌، موسسه سینما شهر‌، کانون برنامه‌ریزان‌، فرامرز قریبیان و... مبالغی را به‌عنوان کمک به این جوان اعلام کردند که درنهایت حدود 130‌میلیون تومان جمع‌آوری شد.
علی جنتی در سخنراني‌اش در اين جشن ابتدا بازگشت روز ملی سینما به تقویم‌ سال 94 را تبریک گفت و پس از آن درباره فضای یک‌سال گذشته سینمای ایران چند نکته‌ای را بیان کرد.
جنتی با اشاره به فضای اعتماد متقابل مدیریت و سینماگران در یک‌سال گذشته بیان کرد: تجربه یک‌سال گذشته نشان می‌دهد که با اعتماد‌، احترام متقابل‌، تکریم و حفظ کرامت انسان‌ها‌، بسیاری از گره‌ها گشودنی است.
او توضیح داد: ‌سال گذشته در این روزها‌، بسیاری از سینماها درحال بسته شدن بودند و هیچ روزنه امیدی برای بهبود وضع آنها نبود اما در طول امسال 30 سالن جدید احداث شد و 80 سالن دیگر هم در دست ساخت است. همچنین حضور بخش خصوصی در سینمای ایران بسیار دلگرم‌کننده بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با تقدیر از مدیریت حجت‌الله ایوبی در سینما بیان کرد: تمام فعالیت‌های قابل توجهی که در این یک‌سال انجام شده و ما از آن نام می‌بریم مرهون مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی درست و کارآمدی برادر عزیز دکتر ایوبی و مدیرانشان است.
علی جنتی در پایان سخنانش با تأکید بر ادامه رویکرد میانه‌روی در بررسی فیلم‌ها گفت: میانه‌روی و اعتدال در بررسی فیلمنامه‌ها و نگاه باز نسبت به صدور مجوز نمایش فیلم‌های سینمایی ازجمله سیاست‌های وزارت ارشاد است. ما از خرده‌گیری‌های نابجا و بهانه‌گیری‌ها که گاه در گذشته انجام می‌شد، به‌شدت پرهیز می‌کنیم و درعین‌حال تلاش داریم فیلم‌هایی که تصویب می‌شود به گونه‌ای باشد که بتوانیم پای مجوزمان بایستیم.
در ادامه این مراسم رئیس سازمان سینمایی نیز با ابراز خرسندی از کنار هم قرار گرفتن سینماگران طیف‌های مختلف اظهار کرد: خوشحالم که پس از چندسال، سینما مجددا هم به تقویم ملی کشور بازگشته و هم به سبد کالای خانوار ایرانی.
حجت‌الله ادامه داد: خوشحالم که ‌سال قبل در چنین روزی خانه سینما بازگشایی شد. چراکه معتقدم این بازگشایی اتفاق بسیار مهمی بود که می‌تواند پیامدهای آن به همراه آثار روانی بسته‌شدن خانه سینما مورد پژوهش علمی قرار گیرد.
ایوبی سپس ضمن تقدیر از حمایت‌های علی جنتی از حوزه سینما بیان کرد: فضای امروز در روزهای سخت این مسئولیت دشوار قابل مقایسه با‌ سال گذشته نیست. ‌سال قبل وقتی نوید روزهای خوش می‌دادیم گاهی عده‌ای نمی‌توانستند آن را باور کنند اما امروز می‌بینیم که اتفاقات خوبی در شرف وقوع است. امیدوارم دومین ‌سال فعالیت‌مان را با این خوش‌بینی آغاز کنیم که گیشه‌ها پررونق‌تر شوند.
ایوبی در ادامه سخنانش با اشاره به استقبال مردم از سینماها در روز برگزاری طرح نیم‌بهای سینماسلام گفت: من همچنان علاقه‌مندم که یک روز در‌ سال سینماها رایگان باشند. اما خرد جمعی را پذیرفتم.
او ادامه داد: خوشحالم عدالت فرهنگی که جناب آقای وزیر در روز اول قول داده بودند‌، در سینمای کشور درحال تحقق است. امروز همه مردم کشور می‌توانند فیلم‌ها را با کیفیت مناسب و به‌صورت همزمان با پایتخت ببینند اما یادمان باشد که دیگر 320 سالن سینما پاسخگوی نیاز مردم نیست. گرچه در همین لحظه 80 سالن با همت بخش خصوصی درحال ساخت است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌هایش با تأکید بر این‌که باید در برخی غرورها و کلمات در سینمای ایران تجدیدنظر کرد‌، گفت: باید دست‌به‌دست دهیم و با آرامش و تمرکز برای اعتلای این سینمای شریف کار کنیم. معتقدم همه باید برخی از کلمات و غرورها را مجددا بررسی کنیم و آنها را کنار بگذاریم. باید سینمای سیاه و خاکستری را در سینمای اجتماعی بازشناسی کنیم.
حجت‌الله ایوبی سپس به دغدغه‌ این روزهای سینماگران یعنی امنیت شغلی اشاره کرد و اظهار کرد: طی برنامه‌ریزی مشترکی با خانه سینما، حساب ویژه‌ای برای صندوق بیکاری افتتاح شده است که ما این حساب را به نوبه خود شارژ خواهیم کرد. همچنین آیین‌نامه‌ای برای آن تدوین شده است تا بتوانیم از سینماگران با حفظ و شأن و منزلت آنها حمایت کنیم و در این زمینه دست یاری به سوی جناب آقای وزیر و دستگاه‌های دیگر دراز می‌کنیم.
در بخش پایانی جشن روز ملی سینما و با حضور علی جنتی‌، حجت‌الله ایوبی‌، حجت‌الاسلام شاه‌مرادی‌، ‌محمدمهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی از سینماکارت به‌عنوان یکی از اقدامات مهم سازمان سینمایی در راه‌اندازی مجدد اقتصاد حوزه سینما رونمایی شد.
در همين حال رئيس سازمان سينمايي در صحبت‌هايش در برنامه «هفت» با انتقاد از نسبت‌دادن سياه‌نمايي به فيلم‌هايي كه مشكلات جامعه را بيان مي كنند گفت: «فیلم‌هایی هستند که اگر در داخل و خارج از کشور اجازه اکران یابند سوال‌های بسیاری را برای مخاطبان خود درخصوص فرهنگ و اصالت کشور ایجاد خواهد کرد اما در مقابل اگر فیلمی ساخته شود که نشان دهد مردم در درون جامعه خود چگونه با مشکلات برخورد می‌کنند این دیگر سیاه‌نمایی محسوب نمی‌شود. چنان‌که «بچه‌های آسمان» و «به رنگ خدا»ی مجید مجیدی نیز در درون خود تصویری از فقر را به نمایش می‌گذارد که هرگز معنایی از سیاه‌نمایی را با خود به همراه ندارد. بیاموزیم که زود قضاوت نکنیم و جشنواره‌هایی در خارج از کشور وجود دارند که برخی از آنها نیز جشنواره‌هایی سیاسی هستند اما بدین معنا نیست که هر فیلمی که به جشنواره خارجی راه پیدا می‌کند به دلایل سیاسی رفته است.»


تعداد بازدید :  177