شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
به بهانه جدیدترین شکار ایرانی اعراب
«قطر» دایره تسلسل

گروه ورزش| از آن روزهایی که بازیکن اورتون به پرسپولیس می‌آمد و ناصر حجازی فقید در آستانه تبدیل شدن به اولین آسیایی تاریخ منچستریونایتد بود، سال‌ها گذشته است. حالا حتی افتخاراتی مانند گل زدن به میلان، چلسی و دورتموند تنها در خاطراتمان جای دارند و انگار عزمی برای تکرار روزهای خوب درخشان بازیکنان ما در لیگ‌های اروپایی وجود ندارد. با حضور منتظری، سیدجلال حسینی، اشکان دژاگه و مجتبی جباری در لیگ موسوم به ستارگان قطر، می‌توانیم ادعا کنیم حالا به اندازه یک تیم‌ملی در لیگ‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس، بازیکن داریم! حضور مسعود شجاعی، متخصص سابق لایی زدن در برنابئو در تیم الشحانیه قطر، تعداد بازیکنان قطری فوتبال ما را به 5 افزایش داد. به این بهانه نگاهی گذرا داریم به تاریخچه حضور ایرانی‌ها در لیگ قطر.
تاریخ ما در لیگ‌های عربی
ماجرا از دهه 60 شروع شد؛ زمانی که عبدالرضا برزگری سیه‌چرده، ملقب به حسون با حضور در العربی در‌سال 1360، اولین ایرانی لیگ قطر نام گرفت. بعد از او نوبت به ابراهیم قاسمپور رسید و او از‌ سال 1361 تا 1371 در العربی توپ زد و با این تیم قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد.  قاسمپور دوره دوم حضور در قطر را با لباس السد گذراند. عبدالعلی چنگیز، ناصر محمدخانی و حمید درخشان پس از محرومیت ناشی از استعفا از حضور در تیم ملی تحت هدایت دهداری فقید به قطر رفتند.  درخشان بعد از یک دوره حضور کوتاه‌مدت در پرسپولیس دوباره در‌سال 70 راهی قطر شد.  یک‌سال بعد محمد پنجعلی نیز به تیم الاتحاد(الغرافه فعلی) پیوست. در همین‌سال جعفر مختاری‌فر راهی العربی شد و حمید فرزام‌نیا مدافع استقلال نیز به الاتحاد رفت.  برادران بیانی نیز به قطر مهاجرت کردند.  امیر قلعه‌نوعی نیز دیگر لژیونر ایرانی در لیگ قطر بود که اواسط‌ سال 66 به تیم السد پیوست و حدود دو سالی برای این تیم بازی کرد. مجید نامجومطلق دیگر بازیکن استقلال نیز به تیم السد پیوست. مرحوم سیروس قایقران نیز در‌سال 68 به الاتحاد رفت. حضور فرشاد پیوس، یکی از مادرزادترین گلزنان تاریخ فوتبال آسیا در العربی قطر با 9 گل او در 12 بازی تنها فصل حضورش و عنوان آقای لیگ کشور کوچک خلیج فارس همراه شد. مرتضی کرمانی‌مقدم و حسن شیرمحمدی از ایرانی‌های  دهه 70 فوتبال قطر بودند و در ادامه علی دایی و افشین پیروانی با قراردادهای 70 و80 میلیونی به السد پیوستند. مجتبی محرمی نیز در‌سال 76 لباس العربی را پوشید.
نسل فعلی
نادر محمدخانی مدافع پرسپولیس در نیم‌فصل دوم 78 به تیم القطر رفت و حدود 4ماهی در این تیم بازی کرد.  کریم باقری در پاییز 80 به‌عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ السد به این باشگاه پیوست. خداداد عزیزی برای 2 بازی جام حذفی با تیم العربی قطر قرارداد بست و حسین کعبی ‌سال 83 با شماره یک زیر نظر بورا میلوتینوویچ در السد بازی کرد. ‌هادی شکوری مدافع تیم پاس نیز در‌سال 85 به تیم العربی قطر رفت و یک و نیم فصل در این تیم بازی کرد.  حضور علی کریمی در قطر پس از 2 فصل بازی در بایرن‌مونیخ نیز از خبرهای عجیب تابستان داغ 86 بود.  2سال بعد رحمان رضایی برای مدت کوتاهی در الاهلی توپ زد، ‌هادی عقیلی 2 فصل در تیم‌های العربی و القطر حضور داشت و محمدرضا خلعتبری و فرهاد مجیدی نیز پیراهن تیم الغرافه را بر تن کردند.  فریدون زندی دو‌سال قبل به تیم الاهلی پیوست.  
ایرانی‌ها، رکورددار بازی در قطر
به هرحال از‌ سال 1996 تا به حال فقط در سال‌های 1998 و 1999 هیچ یک از بازیکنان ما در کشورهای حاشیه خلیج فارس نبودند و در سال‌های 2008 و 2009 به ترتیب با 10 و 11 بازیکن شاغل در لیگ‌های عربی، رکوردی در این زمینه به ثبت رسانده‌ایم. به نظر می‌رسد تا زمانی که کیفیت لیگ و فوتبال ما بهتر نشود، احتمالا‌ آش همان ‌آش خواهد بود.


تعداد بازدید :  106