شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
نلو وینگادا، سرمربی تیم‌ملی امید در گفت‌وگو با «شهروند»:
خاطرات برانکو را زنده می‌کنیم
به جانشینی کی‌روش، فکر هم نکردم

حسین جمشیدی| تیم‌ملی امید کشورمان همراه با مربی پرتغالی خود آخرین مراحل آماده‌سازی‌اش را برای حضور در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون پشت سر می‌گذارد و از 24 شهریورماه به‌عنوان نخستین تیم ایران کار خود را در این رقابت‌ها آغاز می‌کند. آخرین اردوی امیدها در چین بود که با تساوی در مقابل تیم‌ملی امید این کشور در یک بازی تدارکاتی به پایان رسید. سرمربی ایران شرایط تیمش را در آستانه بازی‌های آسیایی ایده‌آل توصیف می‌کند، اگرچه معتقد است تیم‌هایی مثل کره و ژاپن قطعا شرایط بهتری از ایران دارند. در ادامه گفت‌وگوی نلو وینگادا را با «شهروند» می‌خوانید:
*آخرین بازی تدارکاتی تیم امید با چین بود که در آن به تساوی بدون گل رسیدید؟
با توجه به این‌که حدود یک هفته است تیم کامل را در اختیار دارم که 2، 3 روز آن نیز در سفر گذشته است، هنوز نمی‌توانم در رابطه با سطح آمادگی تیمم صحبت کنم. در بازی با چین با این‌که بازیکنان اشتباهاتی را هم انجام دادند اما عملکردشان نسبت به گذشته بهتر بود. حتی ما روی ضد حمله یک گل سالم هم زدیم که متاسفانه به اشتباه آن را قبول نکردند. همین تیم چین که مقابل آنها بازی کردیم، 2‌سال است که بازیکنانش کنار هم بازی می‌کنند و بسیار هماهنگ هستند اما شرایط برای ما طوری بود که بازیکنان را زمان کم  در اختیار داشتیم.
*شما تصمیم گرفتید از 3 سهمیه بزرگسال استفاده نکنید اما از سویی دیگر نیز از نفراتی که برای انتخابی المپیک نمی‌توانند این تیم را همراهی کنند، بهره می‌برید که انتقادهایی را نیز در پی داشت؟
ما می‌توانستیم با استفاده از چند بازیکن بزرگسال و به صورت قانونی تیم قوی‌تری داشته باشیم. اگر می‌خواستم 3 بازیکن برتر لیگ را در اختیار بگیرم، مطمئن باشید کارمان برای رسیدن به قهرمانی در این رقابت‌ها خیلی راحت‌تر بود اما خودم نخواستم از این سهمیه بزرگسال استفاده کنم زیرا هدف اصلی ما صعود به المپیک 2016 برزیل است. از طرفی هم چون مسئولان فدراسیون و کمیته المپیک در این رقابت‌ها از ما توقع کسب مقام دارند، باید تیم قدرتمندی را راهی اینچئون می‌کردیم. درنهایت تصمیم گرفتیم تا ترکیبی از بازیکنان زیر 21 و زیر 23‌سال را به بازی‌های آسیایی بیاوریم، اگرچه مثلا رقیبان دور گروهی ما یعنی ویتنام و قرقیزستان با تمام توان و با استفاده از سهمیه بزرگسال خود راهی این مسابقات می‌شوند.
*با توجه به شناختی  که نسبت به حریفان دارید، ایران می‌تواند عنوان قهرمانی‌ سال 2002 را یک‌بار دیگر در کره جشن بگیرد؟
تمام تلاش ما در هر بازی برای رسیدن به پیروزی است. احساس خوبی دارم زیرا تیمم رو به پیشرفت حرکت می‌کند. امیدوارم تا روز آخر در مسابقات حضور داشته باشیم و برای قهرمانی بجنگیم، اگرچه کره به‌عنوان میزبان و ژاپن جزو تیم‌های مدعی این رقابت‌ها هستند. ایران ‌سال 2002 با هدایت برانکو ایوانکوویچ در همین کشور کره قهرمان شده، البته آن زمان از بهترین بازیکنان خود بهره می‌برده اما ما سعی می‌کنیم یک‌بار دیگر این عنوان را تکرار کنیم تا خاطره آن بازی‌ها زنده شود.
*مربیان خارجی که به ایران می‌آیند، اکثرا از امکانات گلایه می‌کنند، شما از وضع تیمتان برای آماده‌سازی راضی بودید؟
مشکل ما فقط این بود که کارمان را دیر شروع کردیم، البته افاضلی پیش از این زحمات زیادی برای تیم کشیده بود. در این مدت فدراسیون هرچه را در توان داشته در اختیار ما قرار داده و از حمایت‌های کفاشیان راضی هستم. درضمن باشگاه‌ها نیز همکاری بسیار خوبی با ما داشتند، برخلاف آنچه گفته می‌شد و برخی به ما می‌گفتند، بازیکنان را در اختیارتان قرار نمی‌دهند، تمام بازیکنان ما را در این سفر همراهی می‌کنند.
* بالاخره به نظر می‌رسد مشکلات کی‌روش و فدراسیون نیز حل شده، نظرتان دراین‌باره چیست؟
طی آخرین صحبت‌هایی که با کی‌روش داشتم، او چند هفته‌ای بود که منتظر فدراسیون مانده بود تا برای حضورش در ایران خبر بدهد. حالا هم از این اتفاق خوشحالم که بالاخره موانع این قرارداد حل شده و تیم‌ملی ایران می‌تواند کارش را پی بگیرد.
*در مدتی که توافق میان کی‌روش و کفاشیان صورت نگرفته بود، از شما نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های سرمربیگری تیم‌ملی نام برده می‌شد. آیا صحبتی برای قبول این سمت با شما شده بود؟
من بارها اعلام کردم که تمام تمرکزم روی تیم‌ملی امید است و می‌خواهم در بازی‌های آسیایی نتیجه‌ای درخور نام ایران کسب کنم. الان نمی‌توانم در مورد گذشته و آینده نظری بدهم زیرا براساس زمان تصمیم می‌گیرم اما در این مدت یک‌درصد هم به سرمربیگری تیم بزرگسالان فکر نکردم زیرا می‌دانستم همه چیز برای ادامه همکاری با کی‌روش تمام شده است.

سرمربی تیم‌ملی، سه‌شنبه در تهران
کی‌روش: خیلی زود باید کارم را شروع کنم

گروه ورزش| سرانجام کارلوس کی‌روش، به پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران پاسخ مثبت داد و به‌زودی به کشورمان برمی‌گردد تا قرارداد جدیدش را به امضا برساند. کی‌روش در این خصوص می‌گوید: «پس از این‌که نسخه نهایی قرارداد فدراسیون فوتبال ایران توسط علی کفاشیان برای من ارسال شد، آن را مطالعه و موافقت خود را برای تمدید قرارداد با تیم‌ملی ایران به شخص کفاشیان اعلام کردم. بر همین اساس قصد دارم خیلی زود به ایران بیایم تا کارم را با تیم‌ملی ایران آغاز کنم و برنامه‌ریزی‌های لازم را به عمل بیاورم.» سرمربی تیم‌ملی همچنین می‌افزاید: «تلاش می‌کنم هرچه زودتر به تهران سفر کنم. درنهایت فکر می‌کنم اوایل وقت سه‌شنبه آینده (بامداد سه‌شنبه) برای امضای قرارداد و آغاز کار به تهران سفر کنم.»


تعداد بازدید :  72