شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
پرداخت یارانه نقدی، ساعت 24 امشب
600 هزار نوزاد به یارانه بگیران اضافه شد

گروه اقتصادی شهروند| براساس اعلام سخنگوی دولت، نوزادانی که از ابتدای‌ سال یارانه نقدی نگرفته‌اند، همراه با چهل و سومین مرحله، یارانه نقدی خود را دریافت می‌کنند.  طبق روال پنجمین مرحله یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی و چهل و سومین مرحله از ابتدای اجرای قانون امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود که علاوه بر یارانه 73‌میلیون ایرانی، یارانه تازه متولدان‌ سال جاری نیز پرداخت می‌شود.  
بنابر گفته‌های اکبر ایزدی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها ماهانه بین 85 تا 120‌هزار تازه متولد به جمع یارانه‌بگیران افزوده می‌شود.  این درحالی است که دولت از ابتدای‌سال پرداخت یارانه به نوزادانی را که تازه به یارانه بگیران می‌پیوندند، متوقف کرده بود.   محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پیش از این در پاسخ به نگرانی سرپرستان خانواری که پیگیر یارانه نقدی نوزادان خود بودند گفته بود که یارانه تازه متولدان نزد دولت محفوظ است و در زمان مقرر پرداخت خواهد شد. برهمین اساس دولت در جلسه چهارشنبه مصادف با 19 شهریور ماه پرداخت یارانه نقدی به تازه متولدان را به تصویب رساند تا از این پس کسانی که هر ماهه به اعضای خانواده‌ها افزوده می‌شوند نیز سهم خود از یارانه نقدی را دریافت کنند. البته به گفته اکبر ایزدی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها، تازه متولدانی از یارانه نقدی برخوردار خواهند شد که سرپرست خانوار آنها جزو متقاضیان در سایت رفاهی ثبت‌نام کرده و هر ماهه یارانه نقدی دریافت کنند.  بدین ترتیب بیش از 600‌هزار نوزادی که از ابتدای‌ سال به دنیا آمده ولی یارانه خود را دریافت نکرده‌اند از این دوره به جمع 73‌میلیون نفر یارانه‌بگیر اضافه می‌شوند تا تعداد کل یارانه بگیران کشور به بیش از 73‌میلیون و 600‌هزار نفر افزایش یابد.  دولت براساس تکلیف قانون بودجه‌ سال 93 در انتهای فروردین ماه امسال اقدام به برگزاری ثبت‌نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه نقدی کرد تا تنها افرادی که به یارانه ماهانه 45‌هزار و 500 تومانی نیازمندند ثبت‌نام کنند. اما پس از گذشت 12 روز از ثبت‌نام مشخص شد که با وجود اصرار دولت برای انصراف غیرنیازمندان تنها 4/2‌میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.  براین اساس در ابتدای امسال همچنان 73‌میلیون ایرانی در فهرست یارانه‌بگیران باقی ماندند تا دولت مجبور باشد ماهانه بیش از 3320‌میلیارد تومان یارانه نقدی بپردازد. ولی این سرانجام کار نیست چرا که هر ماهه بین 85 تا 120‌هزار نوزاد نیز به این تعداد افزوده می‌شود که به‌طور میانگین(100‌هزار نفر در هر ماه) بیش از 4‌میلیارد تومان به یارانه نقدی پرداخت شده اضافه می‌شود.  علاوه براین طبق گفته‌های سخنگوی دولت، تازه متولدانی که از ابتدای ‌سال یارانه نقدی خود را دریافت نکرده‌اند معوقات خود را نیز می‌گیرند. براین اساس بیش از 600‌هزار تازه متولدی که از ابتدای ‌سال به جمع خانواده‌های یارانه‌بگیر اضافه شده‌اند باید 5/27‌میلیارد تومان معوقه یارانه نقدی خود را از دولت دریافت کنند.  
نوزادان  به صورت خودکار یارانه‌بگیر می‌شوند
بعد ازاین که پرداخت یارانه نقدی نوزادان در دولت به تصویب رسید، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که از این به بعد هر ماه به صورت خودکار آمار متولدان جدید در فهرست پرداخت یارانه نقدی قرار می‌گیرد.  به گفته اکبرایزدی، این موضوع جزو سیاست‌های نظام و دولت بوده و برای متولدان جدید از این پس یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.  بنابراین متولدان جدید نیاز به هیچ‌گونه ثبت‌نام ندارند و اطلاعات آنها از طریق سازمان ثبت احوال به سازمان هدفمندی یارانه ارایه می‌شود.  مشمولان یارانه نقدی متولدانی هستند که سرپرست آنها درحال حاضر در سایت رفاهی ثبت‌نام کرده و یارانه نقدی دریافت می‌کنند، بنابراین به فرزندان افرادی که درحال حاضر یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند، یارانه‌ای تعلق نخواهد گرفت.  
پرداخت یارانه نقدی 150‌هزار‌میلیارد تومان
از دی‌ماه‌ سال 1389 که مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد تاکنون 42 دوره یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار پرداخت شده است. به‌طور میانگین در مرحله اول هدفمندی 77‌میلیون و 500‌هزار نفر یارانه نقدی دریافت کرده‌اند. این درحالی است که در نخستین مرحله تنها 63‌میلیون و 400‌هزار نفر یارانه نقدی دریافت کرده‌اند، اما هر ماهه براین رقم افزوده شد تا جایی که در انتهای ‌سال گذشته نزدیک به 13‌میلیون نفر به فهرست یارانه بگیران افزوده شده بود.   اما در‌ سال‌جاری و در قالب قانون بودجه 93 ، مجلس، دولت را موظف کرد تا در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها که از ابتدای ‌سال کلید خورد تنها به متقاضیان نیازمند، یارانه پرداخت شود. بر همین اساس دولت اقدام به ثبت‌نام مجدد از متقاضیان کرد که تعداد آنها به 73‌میلیون نفر بالغ شد. براین اساس در صورتی که یارانه نقدی پرداخت شده در هر ماه به متقاضیان را در طول 43 دوره 3500‌میلیارد تومان در نظر بگیریم، پس از واریز چهل و سومین مرحله مجموع یارانه پرداخت شده به ایرانی‌ها به 150‌هزار‌میلیارد تومان نزدیک می‌شود.


تعداد بازدید :  60